1 Senast ändrad av megen (2012-03-16 20:17:27)

Kalciumklorid 33% flytande

Hej jag köpte nyligen en flaska flytande  kalciumklorid. Men nu blir jag lite brydd på hur jag ska använde det.

Om jag med rent torrt pulver skulle tillsätta 2g, går det att räkna ut hur mycket jag ska använda? Allstå ca: 6g  flytande motsvarar 2g salt. Eller är procenten angedd i volym och inte vikt så det blir bajssvårt att räkna ut hur mycket jag ska ha.

Sv: Kalciumklorid 33% flytande

jag brukar ta ca 3 ggr så mycket och tycker det funkar bra. Vet inte om det är rätt men ölen blir bra iaf.

3 Senast ändrad av CalleT (2012-03-16 23:35:41)

Vätskan bör vara 33% vikt/volym (d.v.s 33g "ren" CaCl2 per 100 ml).
De torra flingorna innehåller också vatten (kristallvatten), så de är inte heller "ren" CaCl2, utan vanligen 77% (vikt/vikt). Om du skall jämföra mellan dem så skall du alltså ta ungefär drygt dubbla mängden vätska mot flingor.

Annars kan man räkna ut halten i den 33%-iga vätskan som då bör
innehålla 12% Ca++ och 21% Cl- (vikt/vol).
1 ml av vätskan i 1 liter vatten ger då ett tillskott på:
120 ppm Kalcium (= 120 mg/l Ca++)
210 ppm Klorid (= 210 mg/l Cl-)

Sedan är det inte superkritiskt i slutändan som Runo noterat ovan wink

/CalleT

edit:
Ovanstående förutsätter att 33% är vikt/vol. Är den vikt/vikt så blir tillskottet av Ca och Cl per ml något högre , kanske kring 140 & 240.. jag har inget värde på densiteten av denna blandning, så kan ej räkna exakt.

Jag får det till:
1/(33/77)=2,33
Om du jämför med flingor. Sen om du använder 2ggr 2,5ggr eller 3ggr tror jag har ganska liten betydelse på slutresultatet...

Weinkeller skrev:

Jag får det till:
1/(33/77)=2,33
Om du jämför med flingor. Sen om du använder 2ggr 2,5ggr eller 3ggr tror jag har ganska liten betydelse på slutresultatet...

Jo men då utgår du från att båda anges i vikt/vikt procent, vilket jag är osäker på. Därför angav jag höftningen "ungefär dubbla", vilket det blir oavsett smile

/CalleT