Det smakar svett!

Jag har gjort en tänkt rököl med Gotländsk rökmalt. Hade inte fått mina nya jäshinkar så denna har stått och jäst på jästkakan både i primären och sekundären. Cirka 10 dagar och nu tappade jag på flaska. Det smakade allt annat än gott men jag ger det en månad på flaska.

Kan tänka mig att eftersom den fått jäsa alldeles för mkt med jästen i botten, därav smakar lite unket. Kan ett sådant här öl bättra på sig med lite tid? Eller är det kört?

För övrigt kan måste jag bara klaga på rökmalten, inte ens en ton av rök finns i ölet, antar att jag behöver brygga med en massa rökmalt nästa gång, eller röka malten själv om jag ska få den rökighet jag eftersträvar. Jag vill att det bokstavligen ska ryka om ölet!

Sv: Det smakar svett!

Hmm.. är det här samma öl som stannat på 1.036 i förra tråden?

10 dagar på jästen ska väl knappast göra att det smakar illa. Smakar det svett så undrar jag om inte nåt annat blev knas.

Är det svett det luktar? "svett" kan nog skulle jag tro iofs teoretiskt vara fettsyror från jästen, luktar det också lite gröna äpplen eller bakfylla så kanske du har haft för stor luft exponering i hinkarna. 

Även i primären tror jag mängden luft har en viss betydelse, men inte lika stor som i sekundären. Har man för mycket luft i sekundären så kommer denna gröna ton som ett brev på posten med tiden, ofta går det rätt fort.

Jag har testat gotlandsmalten och den är väl rätt kraftig i smaken. Kanske känner du inte röktonen pga vad det nu är för andra konstiga smaker du råkat fått?

/Fredrik

Gotländsk rökmalt kan variera oerhört mycket mellan olika lokala mälterier på Gotland.
Jag har varit med om från subtil till grotesk.
Sedan försvinner röksmaken rätt fort med tiden.
Är malten gammal så finns det inte så mycket röksmak kvar.

Det går utmärkt att röka malten själv.
Det finns en artikel om det i ett gammalt nummer av  "Hembryggaren".
Kommer inte ihåg vilken på rak arm.

Jag vet de som röker malt i den vanliga klotgrillen.
Man kör igång en vanlig kolgrillning.
När glöden är bra så föser man den åt ena sidan sedan lägger man på blöta stickor, småbitar av den träsort man vill använda, äpple, bok, körsbär, ene osv.
Malten lägger man på ett plåtfat eller liknande ovanpå grillgallret.
Lägg på locket med en lite glipa.
Sedan får det röka på en stund.
Rör om då och då i malten.
Använd helst okrossad pilsnermalt.

Lycka till.

Det är inte Imperial stouten det handlar om, utan detta var ett försök till rököl. Det kan inte bero på för mycket luft med tanke på att den stått försluten och bara primärjäst. Vet inte om det kanske beror på att det var mycket jäst som inte lagt sig. Jag ger den en månad på flaska, så får jag se om det är drickbart.

Jo Kenneth, röka malten är nog det jag får göra om jag nu ska få den öl jag vill ha. En vän ska hjälpa mig att bygga en "rök" och så får det bli med En.

Allt du behöver för en rök är en stor karong, en värmeplatta och lite folie. juh större kartong desto större rök.

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

Eller en vanlig kastrull. Röklukten sätter sig rätt duktigt, så köp en på loppis enkom för syftet. Bra att ha även efter fisketuren.

/Per

Think globally. Drink locally.