Sv: Fästa etiketter?

Efter lång betänketid tog jag mig i kragen och köpte mig Märkos etiketter. Så nu gäller det bara att brygga 11 700 flaskor öl... Om någon vill hjälpa till så säljer jag gärna av ett gäng för typ 3 spänn per ark plus porto. Kanske TheJaff fortfarande är intresserad?

Jag tar gärna ett gäng! Hur många kan du undvara? Hur många var det/ark?
Love

Vad är det för typ av etiketter, är det bara papper med klister på ena sidan? och hur lätt är det att ta bort etiketterna efter man använt dem?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Jag tar också gärna ett gäng.. smile

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Jag har ju också en hel massa, så är det någon i Gbg som hellre vill svänga förbi Landala och hämta till samma pris så hojta.

Think globally. Drink locally.

Hej,
Lycklig ägare till ett gäng Märko etiketter. Är det någon vänlig medbryggare som har något form av program, fil eller liknande att dela med sig av för att kunna skapa enklare märketiketter till sina öl? Dumt att uppfinna hjulet igen liksom.

Jag tänker mig att öltyp/ölnamn, datum och alkoholhalt bör finnas med på etiketten.

Vet inte om det här hjälper dig, men här är ett Indesigndokument jag tagit fram som funkar hyggligt för mig. Observera att det kräver en skrivare med hygglig precision (fotoskrivare duger antagligen), men även då är det lätt att det blir lite snett. Har man vita kapsyler/vita patentkorkar spelar det naturligtvis mindre roll.

Om det är bättre kan jag konvertera det till EPS, PDF eller Illustrator om det hjälper.

peps:Tack för filen. Antar att jag behöver mjukvara för att kunna öppna den och redigera. Är det Adobe® InDesign® CS5.5 som gäller eller klarar man sig med något mindre komplicerat? Gärna någon form av free/shareware.

Ja, det är ju tyvärr så. Den är gjord i CS5. Jag känner inte till något annat program som kan öppna sådana filer är jag rädd. Den går ju att exportera till andra format, även om placeringsmallarna för etiketterna inte följer med om jag inte ger dem en liten synlig kant.

Men sedan är det ju det där med placeringen på sidan också, Indesign är himla bra på att hålla marginaler och proportioner konstanta mellan bildskärmen och skrivaren.

Det går inte att spara den som .pdf då?

61 Senast ändrad av peps (2012-03-15 22:02:01)

Tricket är ju att få till någonting som också visar själva mallen, alltså cirklarna där etiketterna är placerade på papperet. I Indesignfilen finns de med som icke-utskrivande objekt, men om man exporterar till pdf eller eps så kommer de inte med alls.

Hursomhelst, jag googlade lite och man kan skapa pdf:er med flera lager, så jag gjorde en sådan (tanka hem). Mallarna ligger i lager 1, marginalerna i 'Guides and Grids' och exempeletiketten med texten i lager 2.

Addendum: Innan de arga kommentarerna trillar in: gör en provutskrift av denna innan ni lägger in etikettarket i skrivaren. Jag ansvarar inte för vad acrobat eller skrivardrivrutinen gör med marginalerna och skalningen av pdf:en.