1 Senast ändrad av Stubborn Goat (2011-10-22 08:18:04)

Hur kopplar man en termostat till kylskåpet?

Av lite olika anledningar vill jag inte köra med en universaltermostat så jag hittade STC-1000. Den verkar väldigt smidig och ha hyfsat pris på eBay. Men innan jag inhandlar en tänkte jag bara höra här om jag tänker rätt.

http://urowiki.filecore.net/index.php/T … thermostat hittade jag följande bild (bilden är kopplad till heating istället för cooling):

http://www.humle.se/punbb/images/upload/stc1000wiring.jpg

Helt enkelt, ström in på de två övre anslutningarna och kylskåpet på nästöverst och längst ner?

Nåt annat som man skall tänka på?

Sv: Hur kopplar man en termostat till kylskåpet?

Det stämmer. Jag har tre sådana och är mycket nöjd med dem. Kapsla in dem ordentligt bara så det inte finns risk för stötar eller kortslutning.

Hur och var ställer man in och läser av temperatur/temperaturer och ev. hystereres? Display, dator...?

Misstänker att STC-1000 är samma sak som den här. Jag har en sådan och den ser väldigt lik ut (orkar inte skruva isär och dubbelkolla just nu).

5 Senast ändrad av Stubborn Goat (2011-11-01 00:07:13)

OK, tack för svaren. Blir nog att inhandla en sån snart då smile

Björn: Den har en display och knappar på framsidan där inställningarna görs.

TC-10 ser väldigt lik ut. Gissar på att STC:n är en kopia. 25 dollar på eBay för STC:n.

är det en form av PID? Annars finns dom billigt på ebay.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Tack för tipset, en sådan där får jag ta och köpa. Eländes ebay verkar ha tekniska problem just nu, så jag kan inte handla...

Think globally. Drink locally.

Är denna bättre än den humle har, eller är det bara priset som avgör att man väljer denna? Den på humle verkar ju väldigt smidig annars.

octavianus skrev:

Är denna bättre än den humle har, eller är det bara priset som avgör att man väljer denna? Den på humle verkar ju väldigt smidig annars.

Ingen aning om den är bättre eller inte. Den här kan kontrollera värme samtidigt (den andra utgången). Ska tydligen ha nån funktion så att den inte drar igång kylskåpet om det precis har varit igång (det kanske humles har också) och på så vis öka livslängden på kompressorn i kylskåpet. Verkar rätt smart.

Största fördelen med Humlegårdens termostat tycker jag är att den är färdigkopplad och inkapslad. Risken att koppla fel eller att få kortslutning pga. fuktstänk eller dylikt är minimal. Men vet man vad man gör och är försiktig så är STC-1000 utmärkt.

fresta skrev:

Största fördelen med Humlegårdens termostat tycker jag är att den är färdigkopplad och inkapslad. Risken att koppla fel eller att få kortslutning pga. fuktstänk eller dylikt är minimal. Men vet man vad man gör och är försiktig så är STC-1000 utmärkt.

+1

Här i denna hembryggarbutik finns liknande grejer - man får dock klicka på den tyska flaggan och sedan söka på "abtbauthermostat" - på den engelska varianten lyckades jag inte hitta något (!? - tycker tyskarna att det här är för avancerat för engelsmän)

http://www.candirect.de/

Fast candirects grejor var rätt mycket dyrare än en STC-1000 från Hong Kong. €52 plus versandskosten, zuschlag und aufpreis.

Think globally. Drink locally.

Sen uppföljning men jag köpte till slut en STC-1000 från eBay för $24 AUD (gratis frakt). Fungerar hur bra som helst. Relativt lätt att koppla in och har alla funktioner men kan tänka sig behöva. Rekommenderas starkt!

STC-200

http://viewitem.eim.ebay.se/DIGITAL-THE … 59278/item

Riktigt billigt!

Ser nästan likadan ut. Andra knappar på framsidan. Riktigt bra pris också. Köp och rapportera smile

Skillnaden är att man inte kan koppla in både värmning och kylning men för vårat ändamål räcker nog en kanal, kylning eller värmning bra.

STC-1000:n för 168 kr är inte så farligt heller och då får man stöd för värme också.. för 10 kr extra.

Stubborn Goat skrev:

Ser nästan likadan ut. Andra knappar på framsidan. Riktigt bra pris också. Köp och rapportera smile

Jag försökte, men de skickar den inte utanför UK :-(

20 Senast ändrad av mankang (2012-03-14 21:30:00)

Skumt, jag köpte från dem direkt fast till ett mycket högre pris. Jag tror det är samma grejer som den här. Behöver jag en till så blir det ebay för min del.

brandemannen skrev:

Skillnaden är att man inte kan koppla in både värmning och kylning men för vårat ändamål räcker nog en kanal, kylning eller värmning bra.

På vintern om man har ett kallförråd kan det vara bra att även kunna värma. Jag skulle faktiskt kunna ha nytta av det om jag skaffar en kyl till. Då får den stå ute....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

scaryeyes skrev:
brandemannen skrev:

På vintern om man har ett kallförråd kan det vara bra att även kunna värma. Jag skulle faktiskt kunna ha nytta av det om jag skaffar en kyl till. Då får den stå ute....

Jag för min del kommer satsa på en universaltermostat för att den är så - uh - universal? Den går lätt att flytta mellan olika apparater. Och sedan en tvåkanals för inbyggnad som jag sätter in i ölkylskåpet eller den oanvända frysboxen ute, som Scary sa, det vore bra att kunna ha en kupévärmare i på vintern.

Om ni inte vill beställa från utlandet finns ju även de här: http://www.punos.se/kyla_varme/termosta … ylrum.html
Minstingen HY06 skulle kosta 537:- SEK, Exworks, EL98

Är det någon som har koll på vilka kostnader som tillkommer om man handlar från t.ex. Hong-kong på ebay förutom frakt? Tull verkar man inte behöva betala om varan kostar <1400:-. Moms är 25%på pris + frakt. Men sen verkar det tillkomma administrationsavgift + postens tulldeklarationsavgift. Hittar ingen säker info om hur stora dessa är. Har jag missat någon avgift?

24 Senast ändrad av mankang (2012-03-15 22:33:33)

Har du tur så fastnar paketet inte i tullen och då är det bara frakten som tillkommer.