Sökes: humlerhizomer i Uppsalatrakten

Efter att ha i fjol flyttat från en lägenhet inne i Uppsala till ett kedjehus utanför stan så ser jag nu möjligheten att odla egen humle. smile

Jag är därför på jakt efter humlerhizomer i Uppsalatrakten. Gärna engelska sorter, men jag tar tacksamt emot vad jag kan få tag på. Finns det någon vänlig själ som kan tänka sig att dela med sig av en knöl, kanske i utbyte mot några flaskor hembrygt?

Jäser: julöl

Sv: Sökes: humlerhizomer i Uppsalatrakten

Hej!

Jag platerade tre plantor i fjol; Saaz, Tettnanger och Northern brewer. Beroende på hur de har överlevt vintern och mår nu i vår kan jag säkert bidra.

Jag håller för övrigt till i Stockholm, jag vet inte om det räknas till Uppsala-trakten.

Mors,
Mattias

Stockholm räknas definitivt till Uppsalas förorter! wink
Om de är pigga efter vintern så är jag absolut intresserad.

ok, jag håller dig underrättad.

Mors,
Mattias

Samma här, bor också kring uppsala, och skulle vara intresserad. Dock har jag en förkärlek för amrikansk humle, men vore kul att ha många olika sorter. Just nu har jag någon okänd humle som växer, som ingick i köpet.

Hej
Bor också i uppsala.
Har också en "okänd humle" men allt tyder på att det är en northern brewer.
Det finns många bryggare i uppsala, skulle förvåna mig om det inte gick att få ihop ett gäng humlesorter.
Varför rizomer? det är väl bara att ta ett litet skott om det är kort tid till plantering.
I början av maj har väl humlen börjat komma.
Kanske kan man ha en humlebytar dag i samband med SM i uppsala?

Mans om du vill prova min humle så får du skynda dig, för snart är sista flaskan slut.

/Kjell
/Kjell

Jag har förutom en av okänt sort även två Magnum-plantor och en Perle. Bor utanför Örsundsbro, hojta till om det finns intresse. Men jag har ingen aning hur man knipsar av dem på bästa sätt.

Annars läste jag att man kan äta skotten som typ sparris big_smile

Kjell skrev:

Varför rizomer? det är väl bara att ta ett litet skott om det är kort tid till plantering.
I början av maj har väl humlen börjat komma.
Kanske kan man ha en humlebytar dag i samband med SM i uppsala?

Den möjligheten hade jag inte ens tänkt på. Låter ju som ett bekvämt alternativ ifall det fungerar. smile
Humlebyten vid SM låter ju som en suverän idé. Måste ju finnas gott om intresserade!

Notdavid skrev:

Jag har förutom en av okänt sort även två Magnum-plantor och en Perle. Bor utanför Örsundsbro, hojta till om det finns intresse. Men jag har ingen aning hur man knipsar av dem på bästa sätt.

Perle är en av mina absoluta favoritsorter! Lyckas du knipsa av något så tar jag hemskt gärna en sådan. smile

mans skrev:
Notdavid skrev:

Perle är en av mina absoluta favoritsorter! Lyckas du knipsa av något så tar jag hemskt gärna en sådan. smile

Absolut, ska bara ta reda på hur man knipsar på rätt sätt.

Efter lite googling räcker 2-3cm av rotskottet, jag testar när den har kommit igång. En bytardag vore riktigt bra! smile

jag vill också vara med och byta. Dock har jag ju bara min okända att byta med. Men kan betala för mig, alternativt bjuda på några hembrygda.