Hjälp med jästval mm till AAA

Jag har bryggt en American Amber Ale, som jag är rätt nöjd med. Jag vill brygga den igen, men den här gången förbättra ölet, och då framförallt använda en bättre och intressantare jäst. Just nu har jag använt safale US-05. Ölet smakar ganska lätt nästan åt lagerhållet i lätthet. Det saknas dock lite fruktighet och fyllighet. Vill ha den lite mer "intressant", om ni förstår, men fortfarande relativt lätt. Jag tänker mig att hittar jag en bra jäst så kan det bli mycket bättre än nu. Även andra saker jag kan ändra i min bryggd för att trimma receptet mottages så klart tacksamt. Den ska upp en aningens i färg för en lite rödare ton, så funderar på att slänga i någon procent med lite mer rostade toner tex ambermalt.

Receptet ser ut som följer:
60% Pilsnermalt
15% Wienermalt
15% Carared (karamellmalt)
10% Puffat vete

Cinook
Centennal
Cascade

Mäsk:  65-62°c (sjönk under bryggningen) 60min
          76°C 10 min

OG 49°Ö
FG 11°Ö

Sv: Hjälp med jästval mm till AAA

octavianus skrev:

Det saknas dock lite fruktighet och fyllighet.

Då är det nog snarare humlingen (för fruktigheten, maltvalet och mäskschemat (för maltigheten) du borde se över.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Testa American Ale 2 från Wyeast. Runt 20 grader upplever jag den absolut som fruktig men utan att vara överdriven. Jag gillar den, särskilt till amerikanska öl med lite mer färg.

Chubb; jo jag antar det. Humlingen är jag rätt nöjd med, kanske trimmar det lite, men överlag har jag fått till den bra enligt mina smaklökar. Dock uttrycker jag mig kanske dåligt vad jag vill uppnå, jag kanske menar mer estrig än just fruktig, framförallt lite mer spännande i smaken, det ska hända lite mer, smakrikare.
Angående maltvalet och mäskchemat, tar jag gärna emot tips där, vad som kan tänkas ändras på för att få den bättre.

Weinkeller: Låter som en bra jäst till det jag ska göra, ska kolla upp den.

Jag gillar både ESB och london ale 3, men då blir den ju inte helt amerikansk (beror ju på hur mycket du vill leka och hur någa du är med stiltypen). Men om du lägger dig på låga temperaturer kanske det skulle kunna fungera. Var dock noga med en högre sluttemp om du jäser med ESB för den ger en del diacetyl. Annars är väl american ale 2 ett bra val som redan nämnts.

Det är inte så noga med någon stil eller så. Jag vill bara ha så god öl som möjligt. Hur skulle man definiera en typiskt amerikansk alejäst? Hur är de jäste du föreslår brandemannen, hur är deras karaktär. Vad kan jag förvänta mig i smak och arom av de mot ett amerikanskt val?

Nu är det vardag så någon fullständig analys får du inte direkt från glaset men om jag tar ESB som jag har färskast i minnet utan att öppna en flaska så är den fruktig på ett lite rundare sätt. Stenfrukter? Inte kvalmig som övermogna plommon men absolut inte mot citrushållet. Den flockar stenhårt och har en lite lägre förjäsningsgrad vilket lämnar en viss restsötma som passar bra till fruktigheten men den ger en viss maltighet också, inte att förväxla med för mycket sädeskaraktär. Restsötman kan i ditt fall bidra som önskat med lite mer fyllighet men kan riskera att ge lite väl myvket kvalmighet, särskilt som du har en ganska hög andel karamellmalt. Lite nötighet. Som sagt ger den lite hint av diacetyl, är du känslig för det så måste du vara noga med jästgiva och temperatur, själv gillar jag ett uns av det ibland så den passar mig. Den är en klassisk engelsman. Köp något från Fullers så får du en känsla för den. Det är deras stam.
Mäska i lägre intervallet för att den inte ska ge för mycket restsötma.

Har du tur kan jag ge en direkt analys av london ale 3 imorgon. Det finns många bitterbryggare här som kan ge dig ytterliggare nyanser av den, om jag inte minns fel ska dalmasen Nils-Alf här på forumet vara särskilt förälskad i engelsk öl och ge dig en hint om just de jästerna. Nu är det inte engelskt du brygger så kanske slår det fel men det kan bli en spännande kombo med amerikansk humle. Kanske splitta och prova både American Ale 2 och någon engelsman?

tack brandemannen för den utförliga beskrivningen. Fullers och egentligen brittisk öl är inte min absoluta favorit öl, så egentligen vore det dumt att prova en sådan jäst kanske. Men är bra sugen på att prova som du säger en american ale 2 eller dylikt och sen en brittisk jäst, tex ESBn.

Med de övriga ingredienserna så tror jag inte du ska förvänta dig en fullblodsengelsman i tweed. Om du jäser den rel. lågt, säg 17-18 grader som kommer nog jästen i sammanhanget mer ge en intressant prägel än att totalt ta över ölet, särskilt som du har väldigt karaktärsfull amerikans humle. Men prova absolut american ale II. US05 är inte min favorit. American ale II har jqag använt några gånger med betydligt större belåtenhet än US05 som jag ofta tycker ger en lite grumlad ohc lite syrlig, surblaskig ton (det är svårt att beskriva smak).

Tack för hjälpen, det blev en American ale II och en ESB jäst. Det dröjer naturligtvis innan jag kan ge feedback på vad jag tycker om jästen.

Spännande! Ser fram emot en redovisning framöver!