Ägglukt i jäst

Är det helt enkelt jästen som ruttnar, eller är det en infektion el liknande i jästen? Detta gäller sparad jäst som åker i vasken.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Ägglukt i jäst

Om det är en ägglukt som drar åt just ägg så gissar jag på att att det är en lagerjäst? Det kan ju vara så att den bara är lite stressad och fortsatt arbeta i behållaren.

Gammal alejäst tenderar att dra mer åt "hårboll-i-handfatsvattenlåset-lukt" med en markant tvål/köttbuljong/köttsoppa-arom.
(enligt mina erfarenheter) Dvs. en mer avrundad bouquet wink
Det kan vara tecken på proteiner som bryts ner och/eller cellväggar som brister/ruttnar och släpper ut innanmätet i etern.

Samtidigt så är lagerjäst mer av en primadonna och jag skulle inte lagra den över 7-10 dagar om jag skulle brygga ett öl åt en god vän.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

Om det är en ägglukt som drar åt just ägg så gissar jag på att att det är en lagerjäst? Det kan ju vara så att den bara är lite stressad och fortsatt arbeta i behållaren.

Jo det är urquell jästen. Men skulle den kunna arbeta efter att man sköljt den i flera steg? Kanske autolys? Jo den luktade mycket illa faktiskt. Inget man vill hälla i en ny batch med fin vört.
Men lite skumt. Jag har ju sparat jäst förr och har inte märkt detta innan. Men tror jag dumpar all jäst jag har och börjar om.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

är det inte svavel då? vi hade en läcka på ett kylrör nere på valsverket när jag jobba där, det vattnet var fullt i svavel och det stank verkligen ägg/ruttet ägg/ äggmök under hela svalbädden.

5 Senast ändrad av petern (2012-03-01 12:06:29)

Tänkte genast på svavel jag med. här ett citat från czech pils jäst information på humle :

" Svavel som bildas vid jäsningen kan reduceras med varmare jästemperaturer (14°C) och skingras vid lagringen."

men det kanske inte var nåt nytt för en lagerölsfantast som dig scary

Jo svavel vid jäsning är jag helt bekant med. Brukar inte lukta hallon när man öppnar dörren till jäskylen. Men i detta fallet borde inte jäste ha ett dugg då den endast hade vatten att götta sig med. Nu är det inget jag vill veta för att jag är snål utan endast i utbildningssyfte.

Thomas Fransson skrev:

Gammal alejäst tenderar att dra mer åt "hårboll-i-handfatsvattenlåset-lukt" med en markant tvål/köttbuljong/köttsoppa-arom.
(enligt mina erfarenheter) Dvs. en mer avrundad bouquet wink
Det kan vara tecken på proteiner som bryts ner och/eller cellväggar som brister/ruttnar och släpper ut innanmätet i etern.

Samtidigt så är lagerjäst mer av en primadonna och jag skulle inte lagra den över 7-10 dagar om jag skulle brygga ett öl åt en god vän.

Huva vilka tydliga associationer :-) jag förstår precis...