Jag skall ha en föreläsning om Ölbryggning. HJÄLP!!!!!

Hej kära ölbryggare!

Jag har i dag fått en förfrågan om att föreläsa om hur man brygger öl och varför de olika ölen smakar som de gör utav en tysk lokal charkuterist som tillverkar salamis, lufttorkad skinka och diverse gourmetprodukter.
Hoppas att jag kan få lite tips om hur jag skall lägga upp det för att det skall vara så informativt som möjligt och samtidigt inte långtråkigt.

Det kanske blir så att jag skall brygga någon eller ett par öl till träffen, tipps på öl att brygga skulle också uppskattas! lite för att få med stor smakvariation men tror kanske att jag kan brygga som mest 3 sorter.

Mvh Björn M alias: oso1978

Varför köpa allt när man kan göra själv!

2 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2012-02-21 20:55:26)

Sv: Jag skall ha en föreläsning om Ölbryggning. HJÄLP!!!!!

Det beror ju helt på publiken...

Ta med ingridienser och låt folk smaka, dofta, känna. Om du mot förmodan inte redan tänkt på det... Rätt många vet inte ens vad malt och humle är.

Den tanken har slagit mig. Små plastmuggar med olika sorters malt kölnad på lite olika vis, kanske inte humlepellets men kottar i stället. Det som jag tänkt på är att förklara hur man kan få så få ingredienser att smaka så olika i den färdiga produkten dvs öl.

Du skulle kunna köra en snabb minimäsk i typ en pressobryggare. Om du drar igång mäsken när du startar borde man kunna smaka resultatet någon kvart senare. Någon skulle kunna få smaka på mäsken direkt efter inmäskning, och sedan kan alla få smaka på sötvörten. Kunde vara en kul illustration av en av de viktigare processerna under bryggning.

Är det Gudmundsgården? Tycker det låter bekant med en tysk charkuterist norr om Hstd...

/Per

Think globally. Drink locally.

peps skrev:

Du skulle kunna köra en snabb minimäsk i typ en pressobryggare..

Det var ett bra tips.
Har planerat att fixa en ölprovning för några kompisar med lite info om hur ölbryggning går till. Då skall jag även göra en minimäsk så dom kan smaka på den och sötvörten.

Tjenare och tack igen!
En minimäsk kan nog vara en bra idé men hur skall man utföra den rent praktiskt?
Skall den vara generell värma på mäsken på ca  65*C och hoppas på det bästa.
Gudmundsgården är stället vi skall vara på.
Jag känner att jag kanske inte har samma erfarenhet som många andra av er men samtidigt inte helt novis.
Nu är datumet bokat till den 29 mars

Testa först om det funkar för dig att göra minimäsk i en bistrobryggare. Jag har provat eftersom jag tyckte det skulle vara smidigt att göra en liten  mängd mäsk till förkulturer, om man t.ex. har slut på maltextrakt. Det funkade tyvärr inte alls eftersom filtret satte igen direkt, det gick inte att pressa ner det mer än ett par cm. Då tror jag mer på en minivariant av Brew-in-a-Bag. Angående mäskförfarandet så skulle jag göra det så enkelt som möjligt, infusionsmäskning med pale alemalt vid 65-67 grader eller så.

Undrar om det funkar med kaffefilter? Man kanske kan göra extremt små mäskar på bara någon dl med olika maltsorter, filtrera i melittatratt och jämföra?

Jag har gjort minimäskar för brödbak i pressbryggare, och det har funkat för mig, men klart att du måste testa först. Annars går ju vilken annan metod som helst bra, mini-BIAB, filtrering eller kanske bara dekantering genom en sil?

Think globally. Drink locally.