bryggerifat

Är det någon som vet var man kan köpa riktiga bryggerifat som rymmer 30l eller vad det är som storbryggerierna använder sig av?

Sv: bryggerifat

Också intresserad. Jag gissar att det är något typ av pantsystem och man måste va med i någon klubb men det borde gå att köpa också. Finns en del aleternativ på kontinenten tror jag men det är där det.

Kan väl köpa ett fullt på bolaget!?
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/? … kning2=Fat

Vill köpa ett 10tal så de blir tufft att dricka 300liter innan de kan användas wink

Jag köpte först 2, sedan 13 st på blocket och har samlat vidare ett tag och sitter på totalt 21 fat nu,.. hmm undrar när jag ska lyckas fylla alla? smile

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Låter som du har onödligt många ballista! Du vill inte kränga ett par?

http://www.candirect.co.uk/

Här är en annons på blocket, fast är det inte lite väl dyrt? Och en till med kringutrustning.

Det är mestadels sk plus kegs som finns på denna sida jag har. Priset har varierat mellan 100-500:-/st.

Njea,.. sälja några hmm nä,..  det ryktas om att brorsan ska ha ett jättekalas vid sin 30-års dag så det blir väl att börja fylla fat snart!

Martin

På flaska:

Tänk på att fatpanten inte är lika med att man köpt fatet.
Många bryggerier förlorar stora summor pengar varje år pga fat på vift.

Ett av Sveriges nyare bryggerier (inga namn nämnda) forlorade fat för  ca 70 000:- på ett år vill jag minnas.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

Ett av Sveriges nyare bryggerier (inga namn nämnda) forlorade fat för  ca 70 000:- på ett år vill jag minnas.

Jag ska väl vara ärlig att säga att jag har ett becks och ett spendrupsfat som jag borde panta. Resterande plus kegs ska vara begagnade och tagna ur pantsystemet, men hur kan jag kolla det??

Martin

På flaska:

Har sökt en del men tycker att det är märkligt att det inte finns så man kan köpa nya.

13 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-02-22 17:29:23)

ballista skrev:
Thomas Fransson skrev:

Jag ska väl vara ärlig att säga att jag har ett becks och ett spendrupsfat som jag borde panta. Resterande plus kegs ska vara begagnade och tagna ur pantsystemet, men hur kan jag kolla det??

Martin

Jag vet faktiskt inte, numera har vissa fat chip precis som ex gasflaskor från AGA etc. Lite svårt att kolla hemma dock.
Bortglömda fat från en kursad kvarterskrog försvann nog på en av alla fakturor hos konkursförvaltaren.

www.bryggradio.com

14 Senast ändrad av kratz (2012-02-23 16:17:30)

Jag har själv aldrig köpt fat från systembolaget, men har systemet koll på vilka som har faten? Begärs de tillbaka?
1011kr + 625kr för 30 liter av min favoritlager, plus ett 30-litersfat är ju som hittat!
Är det någon anordning på som gör att man inte kan fylla på faten som vanligt? Eller är det bara vanliga jävla fat med standardkopplingar?

Tanken är nog att man litar på att folk lämnar tillbaka dem.

Som sagt pantavgiften är inte samma sak som att man köpt fatet.
Börjar man missbruka systemet så kommer panten på fat att höjas vilket drabbar alla i kedjan.
En tråkig utvekling som ingen ölentusiast vill bidra till?

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Tanken är nog att man litar på att folk lämnar tillbaka dem.

Som sagt pantavgiften är inte samma sak som att man köpt fatet.
Börjar man missbruka systemet så kommer panten på fat att höjas vilket drabbar alla i kedjan.
En tråkig utvekling som ingen ölentusiast vill bidra till?

Nej verkligen inte!!!

Det är som alla privatperssoner som fuskat med bidrad från försäkringskasan och liknande. Vad har det lett till? Jo att de som verkligen behöver hjälp har svårt att få det, och det är ju knappast politikerna som har det egentliga ansvaret för det. Likaså varför så få våldtäntanmälningar leder till åtal, vilka bär huvudansvaret för det, jo påstådda offer som inte talat sanning. Man måste alltid tänka ett steg längre och inte bara på sig själv.

Förlåt blev lite väl off-topic smile

Hm...bara en liten undran..ska vi tänka likadant när det gäller pantflaskorna som vi samlar på oss??
Att betala pant inte betyder att vi köpt dom ?? Jag samlar på mig både flaskor och backar.
Ha en trevlig brygghelg smile

Jag har 'lagliga' fat på gång on någon är intresserad. Faten är begagnade, neutraliserade dvs tidigare logga borttagen och servade. Ett 30 liters fat kostar 65euro ex moms och frakt.

Martin

På flaska:

Palle skrev:

Hm...bara en liten undran..ska vi tänka likadant när det gäller pantflaskorna som vi samlar på oss??
Att betala pant inte betyder att vi köpt dom ?? Jag samlar på mig både flaskor och backar.

Jupp det är samma sak där

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:
Palle skrev:

betalas panten på flaskor/burkarna verkligen av bryggerierna?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

21 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-02-25 17:18:34)

Chubb skrev:
Thomas Fransson skrev:
Palle skrev:

betalas panten på flaskor/burkarna verkligen av bryggerierna?

Det finns två typer av flaskor, de som ingår i retursystemet och de som inte gör det.
Beroende på flasktyp så är där olika avgifter bryggerierna betalar för flaskorna.

Dvs. Man köper in förpackningar som man avser att återanvända ex. returflaskor och ölfat.
För att få tillbaka dessa tar man ut en pantavgift som återbetalas vid återlämnandet så att ägaren/användarna av flaskor i retursystemet kan återanvända dessa och hålla sin budget = betala ut lön till anställda och slippa höja ölpriserna för oss konsumenter.

En krog betalar pant på de fat de har stående, pant kvitteras när bryggerierna tar tillbaka ex. 10 fat och lämnar 10 nya fat. osv.
Här finns en artikel om de svenska returflaskorna -

En förmögenhet i källaren? Sveriges Bryggerier efterlyser glasflaskor

Mer än tre miljoner 33-centilitersflaskor fattas för att de svenska bryggerierna ska klara sin höstproduktion i returglas. Sveriges Bryggerier vädjar därför till de svenska konsumenterna att panta sina flaskor så snabbt som möjligt.

- Vi har förstås lagt beställningar på nyglas hos glasbruken, men på grund av finanskrisen har glasbruken inte samma kapacitet som tidigare, vilket gör att det inte går att nyproducera flaskor tillräckligt snabbt. För att vi ska klara produktionen under hösten går vi därför ut med den här vädjan, säger Cecilia Giertta, vd på Sveriges Bryggerier.

Hela artikeln finns att läsa här - http://sverigesbryggerier.se/2010/09/en … asflaskor/

Som sagt, pant är inte samma sak som att man köpt något.
Här är en artikel på wiki om vad pant är och innebär - http://sv.wikipedia.org/wiki/Pant

www.bryggradio.com

ballista skrev:

Ett 30 liters fat kostar 65euro ex moms och frakt.

Borde kanske inte ge mig in i den här redan lätt infekterade tråden, men låter det inte som att 625:- i pant ganska mycket motsvarar fatets marknadsvärde? Nya fat kostar förstås mer, men sådana man får från systembolaget är ju bevisligen begagnade...

(En liten reservation, jag lyckades inte snabbt ta reda på om panten inkluderar moms, om den gör det är kanske 625:- lite i underkant trots allt.)

Think globally. Drink locally.

Ja detta är en svår fråga med retur glas själv har jag ju köpt ut tom flaskor och typ glömt panta lite men med tiden kommer dom ju in till svenska bryggarföreningen igen så jag ser det som ett lån! Jag har just idag 66 backar med flaskor som jag lånar men ska gå över till nya flaskor snart för att slippa att tvätta flaskor och köra runt och köpa ut flaskor för det kostar ju tid och bensin så det blir nya flaskor här snart. kan själv hämta med lastbilen i Eslöv på väg hem från jobbet.

Ett liv utan öl är som ett hål tomt och innehållslöst......

24 Senast ändrad av bollen (2012-03-12 13:54:38)

angående 30l bryggerifat

Jag har blivit erbjuden 3st fat från ett nu icke existerande bryggeri.
vad krävs för att få igång dessa? är det krångligare än att köra på corneliusfat? och blir det dyrare trots att själva faten är gratis?
De är en slankare modell än de jag sett annars så ett av dem kanske går in i kylen.