Kolsyrning
Jag tänkte tappa min weissbier på flaska i kväll.
Är cornsugar samma som vanligt socker,enl.Beer smith så skule jag ha 14,6g cornsugar/liter!
låter inte det rätt så mycket?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Kolsyrning
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Är cornsugar samma som vanligt socker,enl.Beer smith så skule jag ha 14,6g cornsugar/liter!
Jag brukar ha i 10 gram per liter i mina veteöl (avrundat uppåt i slutet på småsummor). Blir lagom kolsyrat i min smak. Inte lika högt som de högst kolsyrade veteölen men definitivt så man känner av det och så att skummet nästan hoppas ur glaset även när man häller försiktigt.
Använder du vanligt socker?
1) corn sugar = glukos = "bryggsocker" = dextros
2) cane sugar = sackaros = strösocker
Tittar man bara på volym CO2 är det ingen större skillnad mellan de två. Dvs man kan dosera samma. (Gräver man ner sig kan det kanske finns små skillnader på olika plan.)
/Fredrik
Jag brukar ha i 10 gram per liter i mina veteöl (avrundat uppåt i slutet på småsummor). Blir lagom kolsyrat i min smak. Inte lika högt som de högst kolsyrade veteölen men definitivt så man känner av det och så att skummet nästan hoppas ur glaset även när man häller försiktigt.
Så mycket har jag aldrig vågat - är rädd att flaskorna ska explodera - jag brukar max ha 8 gram socker per liter, även vid veteöl - och det tycker jag också är fint. Dina 10 gram - är det även på flaska eller fat?
Kanske missade du att fylla i "residual CO2"?
14.6g/liter vör ge ett *tillskott* på ca 3.9 vol/vol.
Har du redan ca 1 vol/vol vid tappning kommer du att få 1 vol/vol + 3.9 vol/vol, dvs nästan 5 vol/vol.
/Fredrik
När jag tappade min weissbier i förrgår så hade jag 9 gram druvsocker per liter vilket ger ungefär 3.17 volym CO2 enligt Pro Mash. Jag vågade helt enkelt inte gå högre då det var min första "riktiga" weissbier jag bryggt och jag kände mig lite osäker på om de flaskor jag använde skulle hålla. Enligt Eric Warners bok German Wheat Beer (Classic Beer Style Series No 7) sidan 39, så ligger värdena mellan 2.8 - 5.1 volym CO2 med ett medel på 3.9
Det betyder ca 8 - 17 gram druvsocker (dextros). Om man använder http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipa … ation.html så ger den räknaren ungefär samma resultat för dextros men något lägre för vanligt socker, ca 7 - 16 gram per liter (räknat på 20°C).
Så mycket har jag aldrig vågat - är rädd att flaskorna ska explodera - jag brukar max ha 8 gram socker per liter, även vid veteöl - och det tycker jag också är fint. Dina 10 gram - är det även på flaska eller fat?
Det är flaskor. Samma typ av flaskor man brukar få veteöl i på systemet. De är såpass tjocka att de borde klara av rejält högt tryck. Med 10 gram blir det inte ens ölfontäner när man öppnar men det kan pysa till rejält.
Och det är vanligt vitt strösöocker jag använder mig av.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Kolsyrning