1 Senast ändrad av Bo (2012-01-13 01:16:15)

Stora hembryggaredagen - 28 jan 2012 - IPA-recept från SHBF

Hittade ingen tråd - tar den i en av det aktiva kategorierna då SHBF faktiskt sänt med ett recept - Nedan saxat från hemsidan, http://shbf.se/index.php/artikelarkiv/3 … dagen.html :

25L 7% OG1066 FG1013 BU59

Malt

5,5kg Pilsner eller pale alemalt
0,5kg carahell
0,3 kg Carared
0,4kg socker

Mäskning 64C 75min och utmäskning vid 77C i 5min
Humle, 10g/L

Bitterhumle 60min Nelson Sauvin 12,6% 20g => 8BU [sic! - det måste vara feltänkt då det borde hamna runt 24 - eller?]
Smakhumle 30min Amarillo 9,6%, Nelson Sauvin 12,6% och Riwaka 5,4%. 20g av vardera => 33BU
Smakhumle 10min Amarillo 9,6% 35g, Nelson Sauvin 12,6% 25g och Riwaka 5,4% 40g.  => 14BU
Aromhumle 2min Amarillo 9,6%, Nelson Sauvin 12,6% och Riwaka 5,4%. 20g av vardera => 3BU
Torrhumling, Amarillo 9,6% och Nelson Sauvin 12,6%, 25g av vardera, 4 dagar i fatet, alt. jäskärlet, i humlepåse som sedan tas upp.

Jäst

Am. Ale II BC1272 alt. WLP051 jäst i rumstemp (20C)

Alternativa jäst ; Torrjäst: Safale Us 05

Prima flaskor med strösocker, 5 g/l.

PÅ SHBFs hemsida ges även receptförslag för det fall man hellre vill göra en DIPA än en IPA - i stort är det bara en uppskalning av ovan.

Nå - tänker någon att köra det den 28:e? Jag är rätt sugen för skojs skull, men får erkänna att jag inte är en alltför stor fan av just Nelson Sauvin. Vet inte vad det är med den, men jag tycker inte att jag får den att funka riktigt bra till något.  Samtidigt har jag löjligt nog inte något emot den i text IPA is Dead upplagan från BrewDog.

Bara för att man skall vara den, så kommer jag säkert att peta i receptet ovan. Jag skulle lägga en större första giva som FWH och därmed utesluta 60min. Cohumulone-halten  (svensk översättning?) är ju rätt låg vill jag minnas varför det borde finnas utrymme för mer NS i början utan att det bidrar för mycket till skarp bitterhet (om man nu tror på att C-halten påverkar, vilket jag faktiskt lutar åt att göra). Sen flyttar jag nog i sådant fall fram övriga givor 10 min - dvs, FWH, 20, flame och siktar på samma slut-IBU. Kommer definitivt köra Pale ale malt, men även det är måhända en löjlig hang-up (dvs. att IPA inte skall göras på pilsnermalt). Därtill kommer jag inte att masha vid så lågt som 64g, men det är måhända också mer av en smaksak (men ärligt - blir det inte lite svårt att få ett FG på 13 och uppåt om man kör med både socker och 64 graders mash??)

Någon annat som tänkt köra/tänkt på receptet?

Sv: Stora hembryggaredagen - 28 jan 2012 - IPA-recept från SHBF

enligt Bersmith får jag ett ibu på drygt 98   med den humlen    låter lite mycket eller?

Blåkulla skrev:

enligt Bersmith får jag ett ibu på drygt 98   med den humlen    låter lite mycket eller?

Jag kopierade bara från SHBF:s sida och har inte räknat på originalreceptet. Tycker själv att de missat angivelsen på första bittergivan - det är inte 8 utan 24 IBU den ger, men det borde inte ge 98... Då jag lade upp receptet efter hur jag själv tänkt - dvs. med FWH och lite flyttade givor hamnade jag på 65 IBU (Tinseth)...

jag brygger

är vi fler eller?

Ska brygga den hemma hos en polare som äger minimalt med utrustning (hans första bryggning). Jag har därför räknat om receptet till extrakt. Ska bli spännande att se om det funkar.

Andreas Andersson skrev:

Ska brygga den hemma hos en polare som äger minimalt med utrustning (hans första bryggning). Jag har därför räknat om receptet till extrakt. Ska bli spännande att se om det funkar.

klart det fungerar..........

Hur länge tycker ni det är lagom att jäsa den här rackaren?

Andreas Andersson skrev:

Hur länge tycker ni det är lagom att jäsa den här rackaren?

tills den har jäst klart

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Hann inte med att beställa till SHBF-receptet, men bryggde en American Amber Ale (med västkust fokus, dvs. maxade gränser på såväl og som ibu) istället. Den jäkeln har krånglat och jäst över dammejeanen två gånger (personligt rekord med 2 då det aldrig hänt förr med någon batch) och sitter ni i lugn och ro i en plasthink. Jag kör normalt aldrig med secondary, men blev maa överjäsningen tvingad till det. Ölen var i söndags färdigjäst enligt min bedömning (mätte inte fg), men jag kör av hävd alltid min jäsning i minst 3 gärna 4 veckor, så den kommer att få stå till nästa och sannolikt nästnästa helg.  Mitt tips - även om vi har olika recept - är därmed att dröja åtminstone en vecka till, mäta fg och ta den då om den är klar.

ryckte ut torr humlen ur min idag och den rackarn småjäser fortfarande (en halv min mellan pluppen) så den får stå kvar några dagar till,
det blir nog lite jobbigt för jästen med 300gr humle på 25L

Hej.
Jag bryggde receptet 28:e med bara lite små justeringar på givorna.
10:e tappade jag till sekundär då var SG1012
Idag (15:e) torrhumlade jag.

12 Senast ändrad av Ale Bundy (2012-02-19 15:00:10)

http://www.humle.se/punbb/images/upload/shbd.JPG
Idag gick den på corneliusfat samt 8st 50cl flaskor.
Här är en bild på min purfärska SHBD 2012 (måste ju kolla att kolsyran är rätt) smile