Hjälp med pilsner-recept

Hej, ja jag är nybörjare inom bryggning och jag vet att jag inte borde men tänker ge mig på att försöka brygga ett öl med lite pilsner-karaktär, har tillgång till en vinkyl som kan hålla ett jäskärl på 30L och kan hålla 3-22 grader C.
Mitt recept (som kanske är helt galet, därför jag kollar här)
För 25L

4Kg Weyermanns pilsnermalt
2Pkt Wyeast czech-pilsner jäst alt urquell
Perle till bittergiva 60min?
saaz till smak&aromgiva 20 resp 5 min?
Irish Moss till klarning 10 min?

Jag har tyvärr endast tillgång till en 12L kastrull, är det okej att späda så mycket eller ska jag koka i 2 kärl alt minska satsen något?

Tankar om receptet?
Hur mycket humle?
Hur mycket Irish Moss?
eventuell diacetylrast?
jästemperatur? Pitchningstemperatur?

Väldigt tacksam för svar och synpunkter

2 Senast ändrad av scaryeyes (2011-12-14 01:45:51)

Sv: Hjälp med pilsner-recept

Tycker ditt recept är helt ok. Enkelt och bra.
Antar att det är flytande extrakt som är tänkt att användas. Saken är den, att när man kokar en så liten mängd som halva och sen späder upp det, då får man sämre humleutbyte i koket.

Vad du kan göra är att dela satsen och koka i 2 omgångar. Du behöver heller inte koka i 60 min. Det går fint att öka humlen och tex bara koka i 30 till 40 min. MEN.... Nu vill du säkert göra en ganska stiltypisk öl här. Då vill man kanske inte ha så mycket smak av perle humlen utan få smaken från saaz. Kokar du kortare tid med mer humle så vår du upp beskan, men du får även mer smak från den humlen. En pilsner vill man eg ha ett gediget 90 min kok. Man vill få all dms och man får även en liten antydan till något som liknar början av karamellisering. Kan detta för dåligt tyvärr. Men ditt extrakt är redan kokat väldigt länge, så du har redan det. Fördelen med flytande extrakt faktiskt.

Men koka 2 satser med så mycket vatten du vågar, sen späder du till exakt önskad mängd/densitet.
Eftersom det är i början, så skriv ner allt exakt hur mycket du använder av allt, tider etc.

öka på 10-20% på humlen jag skrev här under. Det räknade jag på en hel sats med hela koket.

35g perle om den håller runt 8%
30g saaz vid 20 och 30g vid 5min

Vid kok på ca 10.5l i din gryta skulle du vilja 50g perle och 40g i vardera saaz givor. Delat med hälften för varje kok då förståss

Men tror du hamnar ganska nära i alla fall. Nu vet jag inte hur den malten är mäskad. Det står att den är stegmäskad med pilsnermalt och carapils. Så du behöver inga ytterligare specialmalter.
Bara kör!

Har du Irish moss hemma? det står 5-15 gram till 25 liter. Har du inte köpt så överväg protafloc. Samma sak men mer koncentrerad. Billigare i längden.

Diacetylrast eller ej.... Pitchar man tex 2 grader under jästemp och låter jästen själv öka upp jästempen till det man tänkt, behövs i i allmänhet ingen diacetylrast. Men en sån rast kan vara bra för att få ner FG till önskat värde om man inte orkar vänta en eller 2 veckor till.

Ta fram humlen ur frysen ett dygn innan. Detta är viktigt när det gäller lager, då den jäser ganska rent och man får då bort lite lättflyktiga humleoljor som man ändå inte vill ha. Dom bidrar bara till strävhet och inte angenäm beska. Tror inte det märks lika mycket i en eldig ale som i en stilla lager.

Det finns många skolor angående temp. Laborera inte så mycket i början, utan kör på tex 11 grader rätt igenom. Höj sen till 15-16 grader för diacetylrast. Du kan sen tappa om till sekundär i en något lägre temp än jästempen i nån vecka. Sen vad gäller kallkrash så vet jag faktiskt inte vilket som är bäst. Du ska väl flaskjäsa kolsyran misstänker jag? Med kallkrash så KAN man äventyra den jäsningen. Eller så primar du och kolsyrejäser i rumstemp eller lite lägre och gör sen en rejäl kallkrash i -1 grad ett par veckor. Sen kallagrar i kanske 2-5 grader i ytterligare en månad.

Skulle tro att du sen har 23 liter kvalitetsöl att avnjuta.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Ta fram humlen ur frysen ett dygn innan. Detta är viktigt när det gäller lager, då den jäser ganska rent och man får då bort lite lättflyktiga humleoljor som man ändå inte vill ha.

Detta har jag helt missat. Tack Scary!

http://bistron.tumblr.com/

4 Senast ändrad av janox (2011-12-14 16:02:54)

exakt, det är flytande extrakt jag menar i receptet, 'Bavarian Pilsner' maltextrakt (Weyermann®), flytande, 4 kg för att vara exakt.
Nej, har inte Irish Moss hemma, bara det jag läst om mest, läste om protafloc nu, mycket bra tips!
Ja jag ska flaskjäsa kolsyran så det lutar åt det du skrev om att flaskjäsa i strax under rumstemp för att sedan kallkrascha.

För att se om jag förstått hur jag ska göra det här bra enligt dig.
Jag kokar 10.5 L vatten med hälften av maltextraktet och 25g perle och 20x2g saaz+protafloc, kyler, förflyttar till jäskärl, sätter på lock (och vattenlås) kokar upp nästa 10.5L med rest av maltextraktet och samma mängd humle+protafloc, kyler, föflyttar till jäskärl, späder resten, pitchar jästen, ställer i jästemp.

Ja ursäkta vad som kan tyckas vara en helt nollkollfråga, vill bara se till att jag är på rätt spår, angående primär/diacetylrast/sekundärjäsning lutar det åt att det blir ungefär som du skriver.
Tack för ett mycket inforikt inlägg, och fyll gärna på med mer om du (eller andra) kommer på något.

Ska tillägga en fråga, med 2 pkt wyeast är det nödvändigt med en förkultur?

jag hade odlat upp en rejäl förkultur av det ena paketet, sen sparat det andra. Tycker inte du ska labba med att spara och tvätta jästen så här i början. Det är mycket nog att hålla reda på.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

ok, snabb fråga rörande jäskärlen, måste dessa stå exakt plant eller skulle en lutning på säg 5-10 graders lutning fungera?
den kommer alltså att stå stabilt men lutat, kan det uppstå några problem pga detta?

Hej!
Kan bilden jag länkar till vara till ledning?

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php … 631#p17631

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Raasken skrev:

Hej!
Kan bilden jag länkar till vara till ledning?

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php … 631#p17631

Mvh Raasken

lyckades lösa det med lutningen, dvs jäskärlet står rakt som f*n

Hej igen!
Betänk gärna:
Om en bubbla av koldoxid stiger rakt uppåt,
kommer den då att nå högsta punkten på aktuell vätskenivå?
Är svaret Ja, så bör ju lutningen inte spela någon roll.....?!
Vänlig och hjälpsam hälsning fr. Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Missförstå mig rätt, det jag menade med problemet att den lutade, inte endast grundade sig i jäsning osv utan också om problemen som kan uppstå när 25liter vätska trycks mot en glasdörr.
MVH

Nu har ölen flaskjäst i snart 2 veckor, den har ett fint skum och har inga konstiga bismaker, däremot är den lite vattnig för min smak, i övrigt påminner den om en tjeck bara att smakerna i sig är ganska svaga. Nu blir det kallkrasch och lagring och förhoppningsvis en utveckling av smakerna, men hittils för att vara min första öl (och lager till på köpet) är jag riktigt nöjd.http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMAG0304.jpg