1 Senast ändrad av jan_johansen (2006-03-09 15:01:46)

vilken OG kommer jag att få?

Hej!

Inte för att det är så där jätteviktigt, men av nyfickenhet måste jag fråga:

Jag har just blivit klart med att laka ur. Jag har 21 vört just nu. Jag kommer att koka ned det till 10 liter. OG visar just nu 1025 och vörten är 41 grader varmt. Vilken OG kommer jag ungefär att få med 10 liter färdig vört och hur kan jag räckna ut det? Blir tacksam för svar. Jag räcknar med att bli klar till ca. klockan 18.00 inklusiv en liten lunch paus som jag ska nu. Så killar - snabba på om ni vil hjälpa mig...hahahahahahahah;-) Blir tacksam för svar:-)

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

2 Senast ändrad av Lund (2006-03-09 15:12:56)

Sv: vilken OG kommer jag att få?

1.068 får jag det till efter att ha korrigerat för temperatur.

Inte jättehögt men med en såpass kraftig nerkokning kommer det utan att tveka bli spännande smak.

btw.
jag korrigerade för temperatur. 1.032 fick jag då. Sen matade jag faktiskt bara in det som 21 liter 1.032 i promash och sen drog jag ner mängden till 10 liter.

Vörtstryka i förhållande till volym har väl ett ganska linjärt förhållande dock.

OJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 1068!!!!! Jag skulle ha haft OG 1048 med 2,3 kg Pilsnermalt som jag till och med krossat själv med en brödkavel (Tor är på semester - han brukar krossa åt mig)...bryggar en Kölsch just nu....tja vad kan jag säga - bra krossning dekoktionmäskning. Enligt mina ber¨¨ackningar kommer jag få 14 liter öl med OG 1048, stämmar det eller är det helt åt skogen. Kan jag be om en tjänst mer - vilken effektivitet har jag haft? Blir tacksam för hjälpen. Lund - tack för hjälpen med första beräckning. Jag återkommer senare. Nu ska det koka:-)

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

14 liter bör bli runt 1047-1048 SG.

91% effektivitet får jag det till. Om du samlade upp 21 liter från mäsken kanske det inte är så konstigt att du lyckades laka ut så mycket godsaker ur malten.

Jag använde 5 liter vatten till mina 2,3 kg under mäskningen, samt att jag förvarmar "lakkärlet" (en blå 23 liter balje)....jag är ändå glad när man tänkar på min utrustning - jag har en sil som till förväxling liknar en LAMPSKÄRM som jag hållas fast av min balje, och jag användar en hävert för recirkulering av vörten. Min värmisolering är ett läggunderlag spändt fast, locket på grytan och 4 handukar och grytan står på en fregolitplata....and that's it:-) Den galna dansken har gjord det igen:-) Tack så mycket för all hjälpen Lund, nu måste jag kolla till grejorna:_)

/Jan

ALBA GU BRATH

6 Senast ändrad av jan_johansen (2006-03-09 20:44:49)

Jag kunde absolut inte bestämma mig för vilka tyska humlesorter jag skulle använda så jeg tog samtliga tyskare och blandade ihop de, och fördelade så här:
25 Gram Bitterhumle
15 Gram Smakhumle
25 Gram Aromhumle

Humlesorterna som blandades ihop var: Northern Brewer, Magnum, Tettnanger, Spalter Select, Hersbrucker, Perle, Hellertauer Tradition & Hellertauer Mittelfrüh. Blir spännande att se hur det blir:-) Kanske en aning mer humle än det brukar vara i en Kölsch, men vad då???:-)

/Jan

ALBA GU BRATH

Bryggde själv med Tettnanger och Hallertauer mittelfruh idag. Luktade ljuvligt.

Den kommer nog dra åt det tyska välhumlade pilsnerhållet men det är väl inte helt fel. Lite fruktighet från jästen kan nog passa väl in. Om du blandade i jämna mängder känns det dock inte som det är överdrivet mycket humle i. Gissar på runt en 30-35 IBU och en väldigt komplex humlearom.

Vad bryggde du, om jag får fråga? Jag blandade ungefär jämnt - fast en aning mer spalter select än de andra humlesorter:-) Var det en Pilsner du bryggde?

ALBA GU BRATH

Yep. Receptet finns under recept och bryggloggar.

Avslutade med saaz också. Tettnanger och Saaz tillsammans hade en väldigt trevlig arom när jag stod där med kottarna i handen.

Är väldigt intreserad av att höra vad du får fram för humlearom av denna stora blandning. Då det är så små doser av varje enskild humle borde ju ingen dominera och helt andra dofter komma fram. Kanske en väldigt mild och mjuk men bred och kraftig arom som lägger sig över hela spannet av tysk humlearom?

Aromen i det färdiga ölet ska jag nog beskriva när det blir klart:-) Jag doftade till blandingen innan jag tillsatta humlen och det var en väldigt speciel, men väldig läcker doft  - väldigt svårt att beskriva - blir nog lättare när ölet blir klart.

ALBA GU BRATH

OK - här kommer den magiska frågån: 23 liter, OG 1035, temperatur 45 grader? Vilken OG blir det vid 10 liter, och effektivitet? Jag är en mästar i matematik, så kan jag be någon hjälpa mig igen? Blir tacksam för hjälp:-)

/Jan

ALBA GU BRATH

Promash säger att det ska bli 1098 när du kommit ner till 10 liter, men hur lyckas du koka bort så mycket??? Med mina bortkokningsvärden så skulle det behövas ett kok på ca 130 minuter för att reducera volymen så mycket...men visst, gillar man en långdragen ångbastu så är det ju fritt fram...;-)..själv brukar jag bli rätt dåsig av vörtångorna efter bara en timme!!

Jag ska koka vörten minimum 3 timmar. Bryggar något som förhoppningsvis kommer bli en underbar dunkel dubbeltbock:-)
Jag brukar aldrig ha problem att koka bort stora volumer. Tror ju mindre volum desto mer kan man koka bort - eller då har jag en jävla bra spis:-) Tusen tack för hjälpen. Jag återkommer efter vörtkoket:-)

/Jan

ALBA GU BRATH

OG blev 1080 för 10 liter - faktiskt precis som jag hade planerat:-)

ALBA GU BRATH

jan_johansen skrev:

OK - här kommer den magiska frågån: 23 liter, OG 1035, temperatur 45 grader? Vilken OG blir det vid 10 liter, och effektivitet? Jag är en mästar i matematik, så kan jag be någon hjälpa mig igen? Blir tacksam för hjälp:-)

/Jan

Om man bortser från tempen 45grader så är det välan enklast att räkna antalet Öchsleliter

Dvs 23 liter x 35 Öchsle  = 805 Öchsleliter
På 10 liter blir det 805 ÖL /10 liter = 80,5 Öchsle

Vilket stämmer utmärkt med verkligheten!

Om man använder promashs verktyg för att räkna om vörtstyrkan beroende på temperaturen så får man 1043 Öchsle vilket alltså inte stämde (43x23=989; 989/10=98.9) Vad gör promash fel? Jan, vad har du för kalibreringstemperatur för din hydrometer? Jag vill gärna kunna lita på promash så det skulle vara gött vi kan gå till botten med det här...

Fast om de där 1035 på 23 liter mättes vid 45 grader borde det väl räknas om till rumstemp innan man kan göra den slutliga uträkningen. Finns det en enkel formel för att räkna ner (eller upp) densiteten beroende på temperatur eller är allt väldigt varierande med olika sockerhalter?

Jag misstänker nog ändå att det är något mätfel?

Såhär brukar jag räkna, vilket jag misstänker är i stil med promash då värde stämmer med vad Olof skrev:

23.0 liter 1.035 @ 45C = 22.8 liter 1.043 @ 20C

Omräkning sker tex med tabellen i John Palmers bok, eller en formel om man så vill.

http://www.howtobrew.com/appendices/appendixA.html

Det som händer med ökad temperatur är att volymen ökar lite och SG minskar.

Detta har en vörtstyrka på ca OE= 10.72 %

Späder man nu detta från 22.8 liter @ 20 C till 10 liter @ 20C så blir det

OE = 10.72 * 22.8*1.043/(10 *1.098) = 23.4%

Ok om man räknar baklänges på OG/OE så motsvarar 23.4% ~ 1.098, vilket stämmer.

Enklast med denna formler så räknar man två gånger, först genom att stoppa in ett uppskattat värde i formeln, på ca 1.090 eller nåt, och sedan en gång till med 1.098.

/Fredrik

I princip räknar man på expension hos vattnet.

Här är en kurva av vattnets volym expansion / densitets förändring med temperaturen.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/density.jpg

Om Vattnets specifika densitet ändras enligt:

D(T2) = y(T2)/y(T1) * D(T1)

så ökar volymen till

V(T2) = V(T1) * y(T1)/y(T2)

y(T1) och y(T2) ur diagrammet.

Diagrammet dock vattnets verkliga densitet i kg/l, inte den specifika densitetet (eller densiteten relativt 20C) som vi normalt använder och som är enhetslös.

/Fredrik

Något är ruttet här?

Enligt alla kända naturlagar så måste massan vara konstant:
Vänsterledet ger: 1,035 kg/liter * 23 liter = 23,085 kg

Högerledet ger: 1,043 kg/liter * 22,8 liter = 23,780 kg

En skillnad på 7 hekto!

Hur kan detta stämma?
Massa kan inte uppstå helt plötsligt.

Svaret är att man inte ska lita på datorprogram helt blint.

Det är människor som skriver dem och de gör lika mycket fel som "vanliga" människor.
Har hållt på med programmering i snart 25 år och gör fortfarande fel wink

Kenneth skrev:

Något är ruttet här?

Enligt alla kända naturlagar så måste massan vara konstant:
Vänsterledet ger: 1,035 kg/liter * 23 liter = 23,085 kg

Högerledet ger: 1,043 kg/liter * 22,8 liter = 23,780 kg

En skillnad på 7 hekto!

Hur kan detta stämma?
Massa kan inte uppstå helt plötsligt.

Tror du missade positionen av nollan... mänskliga skrivfel ;-)

1.035 * 23.0 ~ 23.8
1.043 * 22.8 ~ 23.8

/Fredrik

Skillnaden i andra decimalerna beror sedan på att jag har avrundat.

Räknar man lite noggrannare blir det

23.00 liter 1.0350 @ 45C = 22.82 liter 1.0434 @ 20C och då stämmer det bättre även på andra decimalen, men så noga kan vi ju ändå inte mäta.

/Fredrik

Rättning mittåt
23* 1,035 = 23,805
22,8 * 1,043 = 23,780

Fortfarande dock 24,6 gram fast det kanske är försumbart!?

Nåväl åter till räkneövningen:

22.82 * 43,4 = 990,4 Öchsleliter
ger 10 liter med 99 Öchsle.

Hmmm. någon har gjort fel?

24 Senast ändrad av jan_johansen (2006-03-20 14:27:29)

någon nyckterrist från folkhälsoinstitutet och Kalmar kanske har stulit en del av mitt utbytte???;-) Vilka jävlar alltså - hehehehe

ALBA GU BRATH

Kenneth skrev:

Rättning mittåt
23* 1,035 = 23,805
22,8 * 1,043 = 23,780

Fortfarande dock 24,6 gram fast det kanske är försumbart!?

Jo nog skulle jag anse det vara nästan försumbart i sammanhanget när det gäller den här grovuppskattningen.

Fast å andra sidan har jag har som sagt gjort avrundningar:

Mer exakt på samma fomler:

Räknar man 23.00 liter 1.0350 (densitet relativt vatten vid 20C) @ 45C så väger det

23.00 liter * 1.0350 [enhetslös] * 0.9979 kg/liter = 23.7550 kg

Expansionsfaktorn 20-45 grader är ~ 1,008082 (ur diagrammet/formeln)

=> Ny volym = 23.00 / 1,008082 = 22.816 liter

Ny specific gravity (ur diagram/formel) @ 20C = 1.04337 [enhetslös]

22.816 * 1.04337 * 0.9979 kg/liter = 23.7555 kg

Så nu har vi bara fel i  4:e decimalen och det tycker jag inte är mycket att klaga på.

Kenneth skrev:

Nåväl åter till räkneövningen:

22.82 * 43,4 = 990,4 Öchsleliter
ger 10 liter med 99 Öchsle.

Hmmm. någon har gjort fel?

Det lutar åt det. Vid vilken temperatur mättes förresten värdet 1.080? Var vörten 65 grader kanske? ja då stämmer det.

Läxan kanske kan vara att det kan bli rediga fel om man inte refererar densiteten till rätt temperatur.

/Fredrik