Vad gäller "fel jäst" i flaskorna så är det främst tysk weissbier som har detta, så dem kan du över lag skippa (Schneider lär ha originaljästen i flaskan, men jag har inte lyckats få liv i den).
Annars är det över lag så att de belgiska flaskor som har jäst (och amerikanska kopior på dessa öl) vanligen har originaljästen i flaskan. Samma gäller de brittiska bryggerier som kör "bottle-condition" på vissa lyxigare varianter av sin öl. I slutändan finns det två andra problem (framför allt belgiska öl) och det är: (1) Vissa har vissen halvdöd jäst i flaskan, med stor andel fulsmakande "mutanter". Detta gäller vanligen starka klosteröl. (2) Det är inte alls ovanligt att det finns smyginfektion i flaskjästa öl, som inte orkar bryta ut i flaskan, men växer till sig om man gör förkultur. Detta är mest ett problem vid de små bryggerierna inkl. de små trapipisterna (Westmalle och Chimay har dock moderna industrianläggningar och bra kvalitetskoll, men tyvärr ofta trött jäst i flaskorna istället).
Jag har provat att odla från massor av öl, men följande kan jag rekommendera på rak arm:
1) Fullers IPA (+1 på den!! Funkar alltid. Kanonfin engelsk karaktär. extremt flockande)
2) Sierra Nevada (fungerar oftast, men det är tunt med jäst i flaskan. kräver extra noga hygien.)
3) Hoegaarden (omöjligt att misslyckas
klassiker)
4) öl från De Dolle Brouwers (oftast pigg fruktig kryddig jäst, men ibland infektion)
5) Saison Dupont (vanligen pigg jäst, men den är ökänd för att vara "lynnig")
6) La Trappes svagare varianter (fin mild belgisk karaktär)
7) Orval (vanligen pigg jäst. innehåller både Saccharomyces och Brettanomyces)
Chimay, Westmalle och Rochefort har oftast trött jäst och risken är stor att misslyckas, så jag kan inte rekommendera det som ett "säkert kort" (men det funkar för många, och antagligen bättre med "färska" flaskor direkt från belgien). Achel har ofta pigg jäst (samma som Westmalle), men det är svårt att hitta flaskor från dem här.
/CalleT