Jäst från "köpeöl"

Jag har provat att ta jäst från Hoegaarden öl med bra resultat men har inte provat att jäst från några andra öl. Det finns ju en del öl med jäst i flaskorna men vad jag har läst så är det inte alltid jästen från jäsningen som är i flaskorna, bryggerierna har en annan jäst för kolsyrejäsningen. Stämmer det?
Är det någon som har bra erfarenheter med jäst från några andra ölsorter?

Sv: Jäst från "köpeöl"

Jäst från fullers IPA tycker jag är bra.

Sierra Nevada ska väl ha deras vanliga?

4 Senast ändrad av CalleT (2012-02-08 22:38:27)

Vad gäller "fel jäst" i flaskorna så är det främst tysk weissbier som har detta, så dem kan du över lag skippa (Schneider lär ha originaljästen i flaskan, men jag har inte lyckats få liv i den).
Annars är det över lag så att de belgiska flaskor som har jäst (och amerikanska kopior på dessa öl) vanligen har originaljästen i flaskan. Samma gäller de brittiska bryggerier som kör "bottle-condition" på vissa lyxigare varianter av sin öl. I slutändan finns det två andra problem (framför allt belgiska öl) och det är: (1) Vissa har vissen halvdöd jäst i flaskan, med stor andel fulsmakande "mutanter". Detta gäller vanligen starka klosteröl. (2) Det är inte alls ovanligt att det finns smyginfektion i flaskjästa öl, som inte orkar bryta ut i flaskan, men växer till sig om man gör förkultur. Detta är mest ett problem vid de små bryggerierna inkl. de små trapipisterna (Westmalle och Chimay har dock moderna industrianläggningar och bra kvalitetskoll, men tyvärr ofta trött jäst i flaskorna istället).
Jag har provat att odla från massor av öl, men följande kan jag rekommendera på rak arm:
1) Fullers IPA (+1 på den!! Funkar alltid. Kanonfin engelsk karaktär. extremt flockande)
2) Sierra Nevada (fungerar oftast, men det är tunt med jäst i flaskan. kräver extra noga hygien.)
3) Hoegaarden (omöjligt att misslyckas wink klassiker)
4) öl från De Dolle Brouwers (oftast pigg fruktig kryddig jäst, men ibland infektion)
5) Saison Dupont (vanligen pigg jäst, men den är ökänd för att vara "lynnig")
6) La Trappes svagare varianter (fin mild belgisk karaktär)
7) Orval (vanligen pigg jäst. innehåller både Saccharomyces och Brettanomyces)
Chimay, Westmalle och Rochefort har oftast trött jäst och risken är stor att misslyckas, så jag kan inte rekommendera det som ett "säkert kort" (men det funkar för många, och antagligen bättre med "färska" flaskor direkt från belgien). Achel har ofta pigg jäst (samma som Westmalle), men det är svårt att hitta flaskor från dem här.

/CalleT

Snygg uppställning CalleT!

Hej
Vad betyder egentligen "trött jäst"?
Är det en utarbetad jäst som om den får extra omsorg dvs fått sina reserver påfyllda och cellväggarna uppbyggda. blivit pigg igen?

eller är en trött jäst muterad och för alltid trött?

/Kjell

Med "trött" i detta fallet menade jag en blandning av jäst som bara är lite trött (och kan piggas upp) och mutanter som beter sig annorlunda och smakar "fel". Det blir väldigt tydligt om man odlar ut jästen på en platta där man kan bedöma andelen vitala celler, och direkt se om man får blandade typer av kolonier. Från starka öl som stått ett tag i rumstemp (= systembolaget) är det ofta extremt låg andel celler som alls växer, och ofta mycket sådana som växer underligt eller långsamt (ex. petite-mutanter). Från en sådan platta kan man såklart välja ut enstaka välmående kolonier att odla vidare från, men även här måste man provsmaka innan man går på en stor sats (även pigga friska kan ha ändrad smakprofil). Odlar man direkt från hela "sumpen" får man såklart en blandning. Andelen långsamväxande mutanter minskar ju längre och mer man odlar upp (de hänger ju inte med i samma takt), men resultatet kan ändå bli konstiga batcher med förändringar i smak och problem med flockning (blandning av flockande och icke flockande, där de icke flockande stannar kvar i evigheter i ölet).
Det hela kan vara ett roligt (och ibland givande) experiment om man har färsk öl, tid och resurser, men bryr man sig mer om att få till bästa tänkbara öl är det sällan värt besväret.
Om man däremot vill prova två relativt bombsäkra kort så är det Hoegaarden och Fullers, och det tycker jag man kan göra någon gång, det är en extra kick att ha skördat egen jäst till ölet.

/CalleT

Klassikern - http://www.nada.kth.se/~alun/Beer/Bottle-Yeasts/

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Tackar,
Nästa gång jag passerar systemet får det bli en Fullers för provsmakning.
Men just nu har temperaturen i källarförrådet sjunkit tillräckligt för att jäsa lager.. :-)