Black Thunder - En Cascadian Dark Ale

Hej igen!

Efter senaste bryggningen av en snäll pale ale (torrhumlas/sekundärjäser nu) är det dags för en stor öl.. 

En kolsvart IPA.. så kallad India Black Ale, Cascadian Dark Ale, Black IPA.. kärt barn har många namn..  hursomhelst, jag kallar den Black Thunder!

Specialty Beer
Type: All Grain Date: 2012-01-14
Batch Size (fermenter): 24.00 l Brewer: Dompan
Boil Size: 29.75 l Asst Brewer: 
Boil Time: 75 min Equipment: My Equipment - Max Volume 27L
End of Boil Volume 26.00 l Brewhouse Efficiency: 72.00 %
Final Bottling Volume: 24.00 l Est Mash Efficiency 75.0 %
Fermentation: Ale, Two Stage

5.700 kg Pale Malt (Weyermann) (3.3 SRM) Grain 1 77.4 %
0.850 kg Carahell (Weyermann) (13.0 SRM) Grain 2 11.5 %
0.460 kg Carafa Special II (Weyermann) (415.0 SRM) Grain 3 6.2 %
0.350 kg Special Roast (Briess) (50.0 SRM) Grain 4 4.8 %
40.000 g Warrior [15.00 %] - Boil 75.0 min Hop 5 59.3 IBUs
40.000 g Warrior [15.00 %] - Boil 2.0 min Hop 6 4.8 IBUs
20.000 g Cascade [5.50 %] - Boil 2.0 min Hop 7 0.9 IBUs
20.000 g Cascade [5.50 %] - Dry Hop 7.0 Days Hop 8 0.0 IBUs
10.000 g Warrior [15.00 %] - Dry Hop 7.0 Days Hop 9 0.0 IBUs
San Diego Super Yeast 1000ml starter (100mg DME/1000ml water)

Est Original Gravity: 1.068 SG Measured Original Gravity: 1.046 SG
Est Final Gravity: 1.015 SG
Estimated Alcohol by Vol: 7.1 %
Bitterness: 65.0 IBUs Calories: 427.1 kcal/l
Est Color: 30.0 SRM 

Mash Name: Single Infusion, Light Body, No Mash Out Total Grain Weight: 7.360 kg
Sparge Water: 17.00 l Grain Temperature: 22.2 C
Sparge Temperature: 75.6 C Tun Temperature: 22.2 C
Adjust Temp for Equipment: TRUE Mash PH: 5.20

Mash In Add 20.12 l of water at 72.9 C 65.6 C 75 min

Sparge Step: Fly sparge with 17.00 l water at 75.6 C
Mash Notes: Simple single infusion mash for use with most modern well modified grains (about 95% of the time).

Keg/Bottling Temperature: 21.1 C Age for: 60+ days
Fermentation: Ale, Two Stage

Ska bli mycket spännande! Räknar med att det kommer krävas några månader på flaska för att smakerna ska harmoniseras.

Lite halvsur på Beersmith dock eftersom Actual Alcohol By Volume alltid anges till 4.7%.. värdena på measured OG och Final OG ändras inte heller oavsett vilka inställningar jag gör...  nån som har samma problem?

Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Black Thunder - En Cascadian Dark Ale

Vart får du tag på Briess malt i Sverige?

Du tror inte det blir för mycket rostade toner för att inte humlen ska dränkas btw?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

En god vän var i USA och kom över ett kilo special roast..  smile

Ja, frågan är hur kraftiga de rostade tonerna kommer att bli.. Carafa II Special är ju skalade (de-husked) och ska ge en mjukare chokladmaltton trots det höga SRM-värdet.

I övrigt följer jag den amerikanska typdefinitionen för India Black Ale. Vad jag läst så kallmäskar vissa chokladmalten för att komma åt färgen snarare än smaken och vissa bryggerier använder extrakt (sinamar) som är kolsvart och om jag är rätt informerad bara agerar färgämne.

Dompan skrev:

Lite halvsur på Beersmith dock eftersom Actual Alcohol By Volume alltid anges till 4.7%.. värdena på measured OG och Final OG ändras inte heller oavsett vilka inställningar jag gör...  nån som har samma problem?
Dompan

Nej, tycker det låter som SBS. "Measured" ska inte ändras när du pillar, du ska fylla dina mätvärden du tar när du brygger och då räknas "actual" fram.
Jag brukar dock gå igenom receptet och fylla i värden i samma härad som de beräknade just för att fält som "Actual Alcohol By Volume" ska stämma också när jag är färdig med receptdesignen.

mankang,

Skulla jag göra fel alltstå? Trodde inte det var möjligt! smile Skämt åsido, tack för upplysningen!

Hej!

Jag har gjort Black IPA med gott resultat. Hade då 2,6% chokladmalt och 2,6% rostat korn och ungefär dubbelt så mycket humle som i ditt recept. Jag vet inte riktigt exakt vad Briess Special Roast gör i ett öl och just mörk malt i en Black IPA kan man nog bolla lite med hur man vill så länge det inte tar över.

Mitt råd är att du ökar humlemängden till det dubbla (senare givor och torrhumling) om du vill att humlen ska slå igenom ordentligt och få fin balans. Hur sent är väl en smaksak kan jag tänka.
Val av humle är ju också en smaksak, men Citra, Simcoe och Chinook har ju mer uttalade tropiska aromer än Warrior varför någon av de "slår igenom" mer.

En Black IPA behöver normalt inte månader på sig att mogna.

Cheers!

http://www.olprovningar.se/

Tack för tipsen Rick!

Ska fundera lite på humlegivorna, kan nog som du säger krävas lite större mängder för att de ska bryta igenom maltsmaken.

Skål!

Har spånat vidare lite och funderar på att hantera Carafa II Special malten lite så här:

Totalt 460g Carafa II.
Jag vill inte få för kraftiga rostade malttoner i ölet så då tänker jag så här:

1. 160g Carafa II åker med i den normala infusionsmäskningen
2. 300g Carafa II kallmäskas över natten innan bryggdagen. Normalt använder man 2.5liter per kilo malt så då var tanken att kallmäska med 2.5*0.3 = 0.75liter vatten. Ska man förvara i kylskåp eller i rumstemp? Tänker jag rätt med vattenmängden? (Har inte kallmäskat förut..)

Dompan

Är den både svart och ljus? big_smile

megen skrev:

Är den både svart och ljus? big_smile

Motsägelsen i namnet gör ingen klok smile

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Vet ni nåt om kallmäskning så är jag väldigt intresserad!

Hej!

Ämnet har varit upp tidigare, precis som det mesta ;-))

Nämnligen här: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=4285

Bif länk till en välformulerad 4-sidig manual från Down Under:
http://www.jovialmonk.com.au/brewManual … grains.pdf

Personligen skulle jag börja med kall-"stöpning"
och sedan ta till den varma metoden om jag tyckte att
det inte blev tillräckligt strävt och kärvt....?

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

och här:
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3677

angående namnet, hur ofta är en "vanlig" IPA så himla ljus då?

14 Senast ändrad av Dompan (2012-01-26 22:36:19)

Tack alla för hjälpen! Den 4-sidiga manualen var ju toppen!  (Borde har sökt mer info själv innan jag frågade, men ibland blir man för ivrig)

När man kallstöper ska man enligt manualen använda 5 ggr så mycket vatten som malt (viktmässigt). Det bli ju ganska mycket vatten som kommer att sänka OG't. Antar att man kan förlänga vörtkoket eller reducera den kallstöpta "vörten" när man silat bort malten..

Kallmäskning startad!http://www.humle.se/punbb/images/upload/20_IMG_2594_small.JPG

Dompan skrev:

Tack alla för hjälpen! Den 4-sidiga manualen var ju toppen!  (Borde har sökt mer info själv innan jag frågade, men ibland blir man för ivrig)

När man kallstöper ska man enligt manualen använda 5 ggr så mycket vatten som malt (viktmässigt). Det bli ju ganska mycket vatten som kommer att sänka OG't. Antar att man kan förlänga vörtkoket eller reducera den kallstöpta "vörten" när man silat bort malten..

Laka bara den vanliga mäsken med mindre vatten?

Chubb skrev:

angående namnet, hur ofta är en "vanlig" IPA så himla ljus då?

Som en semerstersolbränd svenne.

18 Senast ändrad av Dompan (2012-01-30 19:40:12)

Chubb skrev:

Laka bara den vanliga mäsken med mindre vatten?

Bra idé! smile  Skulle ha läst detta innan bryggningen.. att jag inte tänkte på det själv..

Slutade med att jag silade bort de krossade kornen och reducerade ned till c:a 800ml och tillsatte "beckoljan" vid 15min (kvar av koket).

Post boil gravity blev 1057, men det får duga. Kul att testa olika metoder iaf.

Primärjäsningen går mot sitt slut.. tänkte ta upp jäshinken från förrådets aningen kalla 13.5 grader till rumstemp för att jäsa ur det sista. Fick idén att tillsätta sockerlag motsvarade 11g/liter för att boosta upp gravity till totalt 1068 vilket var mål-OG. Frågan är om jästen är pigg nog att ta förjäsa 11g x 23 = 253g socker i slutet av primären?  (höjningen av tempen lär väl göra sitt till för att aktivera jästen)

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Black%20Thunder%20500ml.jpg

Äntligen var kolsyrejäsningen avklarad och provsmakning kan äntligen ske!

Denna bryggning blev klockren! Tydlig inledande beska, ganska fyllig smak med karamelltoner mitt i och en relativt torr avslutning som gör att ölet ändå upplevs lättdrucket. Ölen är helt klar (ingen klödgrumling eller jästfällning) och skumkronan maffig. Alkoholhalten på 7.2% märker man bara i huvet. smile

Mmmmm...
http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMG_2669_small.JPG

Shit vad god den såg ut!

@Dompan: Nice, jag instämmer med ovanstående. Jag har inte druckit så många svarta IPAs men bryggde en för ett tag sedan som också blev mycket god.

Chubb skrev:

Shit vad god den såg ut!

Tackar! smile

Kan intyga att den var mycket god. Nu med lite mer kunskap om vattenbehandling så skulle man nog boostat sulfathalten lite för att få en något torrare avslutning som kanske gett lite mer plats för aromhumlen.

Weinkeller skrev:

@Dompan: Nice, jag instämmer med ovanstående. Jag har inte druckit så många svarta IPAs men bryggde en för ett tag sedan som också blev mycket god.

Tack!

Ska bli spännande att se hur denna smakar efter någon månads lagring. När man har ganska generöst med karamellmalt så brukar det ta ett tag för alla intensiva smaker att gå ihop till en fin homogen smak. Samtidigt ska humle tar stor plats i en sådan här öl, så med tanke på hur humleraromerna klingar av med tiden så kan man tänka sig att den smakmässiga "peak'en" blir ganska kortvarig.