Malt som ger röd färg

Tänkte att min nästa wienerbock sk ha röd färg. Riktigt röd. Carared? Bilken malt ska man använda? Vienna som bas tillsammans med muncher för det första. Men kanske inte viking munsher utan castle malting? Sen då? Kommer inte använda crystal300 som i den förra då den ger lite för mycket och lite fel karamellsmak. Körde den i stället för melanoidmalt då det var slut.
Nu är det mest färgen jag vill åt för effektens skull. Mest som ett test och självinlärning.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Malt som ger röd färg

Jag har använt carared och jag tycker inte den ger röd färg alls... en liten liten dos med pale chocolate eller black malt har gett mig röda toner, men då har det varit karamellmalter inblandade med så svårt att säga om det var det som verkligen gav den röda tonen.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Bryggde en Ale med 25 % (!) carared och det blev inte heller så rött. Kanske hade set blivit det med en lägre dos men jag tror också på små mängder choklad eller svartmalt.

Rätta mig om jag har fel men rostat korn ger väl röd färg? Tänker på Irish Red Ale.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

I vilka proportioner pratar vi då? Jo choklad malten ger rödAKTIG ton, men vill ha mer. Att använda färg är fusk, så det sysslar vi inte med här. Men får väl kolla lite på recept för irish red. Finns det flera röda öltyper?

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

6 Senast ändrad av scaryeyes (2012-02-05 13:50:59)

Flanders red

Viss del rostat korn muncher och melanoidin malt kanske. Även karamellmalt 80 kanske?

Den här tråden har lite bra tips.

Think globally. Drink locally.

Hej

Mitt senaste försök till röd öl, Red Mexican, blev mer en orange mexican:

20 liter:

2,3kg pilsnermalt
1kg majs
0,8kg melanoiden
0,3kg crystal 100
en skvätt (60g minns inte) chokladmalt.

bortsett från att den inte blev röd nog, trots att det såg så ut innan jäsning så blev det en kanonöl.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

9 Senast ändrad av brandemannen (2012-02-05 16:57:00)

Vad hade du för humle? Mexikan lagerjäst?

brandemannen skrev:

Vad hade du för humle? Mexikan lagerjäst?

Amarillo bitterhumle 90 min ca 20 ibu
Mittelfrüh smakhumle 15 min ca 5 ibu

mexican lager wlp940 jäst vid 7 grader i tre veckor med filt kring spannet.

Tappad till fat och lagrad vid 7-5 grader en vecka innan provsmakning.
Nästintill helt blank.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Såg nu att jag skulle lagt denna tråden bland råvaror egentligen.

1 kg majs var häftigt. Men 300g crystal väger väl upp det lite där. Tror du skulle bytt pilsnern mot wienermalt där. Den senaste wienerbock/specialöl-finns-ingen-klass, som jag bryggde har rödaktig ton. Den är jättefin. Därför vill jag brygga en lika dan, fast extrem till färgen. Hittar jag nåt kul, så går jag direkt till ytterligheter och börjar med att kolla gränserna. Lärorikt. Fast onödigt att göra andras misstag gång på gång. Bra med forum då.
Men tror jag fått lite info att fundera på nu. Tack så mycket.

bedöm inte heller färgen förrän ölet är helt färdiglagrat och kristallklart (eller filtrerat). Minsta lilla dis får gärna rödfärgat öl att upplevas som trist orange/brunaktig istället.

/CalleT

13 Senast ändrad av scaryeyes (2012-02-06 01:34:26)

Jo det ser jag på mitt öl här som köldgrumlar under 6 grader ungefär. Kom hem och kylen stod på 5 grader för kallagring, men innan jag åkte hade fatet stått framme och tog en öl då som inte var superkall. Mycket intressant färg. men allt häftigt vill man ju maximera.
Har snott runt med kameran som en idiot för att visa hur den ser ut. Men det är helt omöjligt att ta en bild som visar verkligheten. Ska fan gå ut i snön i morgon och ta en bild så ni får se min röda vienna. Ska posta receptet åxå så kanske vi kan få en vetenskaplig analys av ämnet.