Glens Fiddler

Har satt en suröl (Flandern Red) för ett tag sen. Tanken är att den ska över i sekundär med ett par ekstavar från en gammal Glenfiddich tunna, stavarna luktar wiskey men jag skulle vilja ta död på eventuella ovälkomna jäster utan att förstöra smakämnena i eken, hur gör jag??

Samtidigt som den går i sekundär är tanken att fylla på med en ljusare Lambic på den gamla jästkakan samt bottensattsen från en GueuzeTilquin.

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-01-27 08:51:12)

Sv: Glens Fiddler

ekkuberna så brukar jag sällan desinficera dem till suröl, det är en ganska sträng miljö dom hamnar i.
Men till annan öl brukar jag ånga kuberna i en gryta med en vanlig ånginsats. Att köra dem torra i ugn kan vara en alternativ metod som inte
nödvändigtvis är 100% effektiv. Men avhjälper något i vart fall.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Att ånga kuberna kommer väl bara döda saker på ytan av kuberna, trä är ju mer eller mindre poröst beroende på typ så det vore väl inte helt omöjligt att det har letat sig in saker in i kuberna med?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

4 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-01-27 12:55:37)

Visst kan man köra kuberna i tryckkokare om man känner för det och har tillgång till en sådan.
Men vanlig ånga funkar fint. Det är inte bara ytan som värms upp...

Ta gärna en titt på kommersiella fattvättar för ekfat med inriktning på vinindustrin.
Är du intresserad så kolla lite på sådana och lyssna gärna på ex Matt Brynildsons snack om deras union.
Dom testar alla fat innan fyllning. Ibland är där bakterier kvar. Dom kasseras.
I suröl ångar jag aldrig kuberna. Det är en väldigt hård miljö dom hamnar i.

www.bryggradio.com

Du tänker alltså lägga stavarna i flamländsk suröl. Så exakt VAD är det som du är rädd skall finnas på stavarna som du inte redan har i ölet....

/CalleT

CalleT skrev:

Du tänker alltså lägga stavarna i flamländsk suröl. Så exakt VAD är det som du är rädd skall finnas på stavarna som du inte redan har i ölet....

/CalleT

wink

www.bryggradio.com

Ny bryggdag och omtappning:

Glens Fiddler:
Pale Malt   76,92 %
Caramunich II  9,62 %
Caravienne  9,62 %
Wheat Malt,  3,85 %
Goldings, East Kent (60 min) Hops 13,2 IBU
1 Pkgs Belgian Lambic Blend (Wyeast Labs #3278)

Omtappning till sekundär av Glens Fiddler med ekstavar från en bit Glenfiddich tunna (utan pastörisering) Jag chansar........

Lé Grand Gueuze:
Pale Malt 66%
carahell 13%
Wheat    16%
Caravienne 4%
Styrian Goldings (60 min) Hops 8,0 IBU
Jästkakan från Glens fiddler + botten drägg från en flaska GueuzeTilquin

DANG vad snabbt den Gueuzen kom igång, 2 timmar så var den i full gång.

Däremot i Glens Fiddler med ekstavarna har det blivit en liten oljig yta, är det normalt när man lägger i ek???

Såhär 2-3 månader efter pitch så är det lugnt i jäsrören.
Glens Fiddler med ekstavar har en klar yta med enstaka små vita bubblor runt ekstavarna.
Lé Grand Gueuze har ett månlandskap på ytan "pellicle" borde det vara, får se hur länge den ligger kvar?

fråga: ska det alltid bildas en pellicle? det är samma jäst i båda förutom att Gueuzen har drägg från en flaska GueuzeTilquin som extra.

Kan ekstavarna ha bidragit till att det inte är någon pellicel?
Kan det vara att den är tappad på sekundär och inte har original jästkakan kvar?

Jag har noterat att de bildas lite olika former av skinn. Det ena uppstår vid mycket aktiv jäsning (i början) och verkar vara jäst som stiger upp på vanligt vis, och beroende på hur filamentöst den jästen växer när den sedan svälter (lite olika för olika brettar) flätar de sedan ihop sig (och samlar gas) till ett tjockt bubbligt lock som sedan stannar mycket länge. Den andra sorten växer långsamt (efter att jäsningen lugnat ner sig) som ett tunt skinn som blir tjockare med tiden (men aldrig lika tjockt och går sönder lätt). Båda sorterna växer fortare om det finns hyfsad tillgång på luft, men då får man även en del ättiksyra med tiden (passande i flamländare men oönskat i gueuze).
I det här fallet skulle jag gissa att det tunnare Glen Fiddler skinnet är så tunt för att det är ett sekundärt skinn som uppstår efter jäsning, och det i din "lambik" är tjock för att det uppstått och stabiliserats under den kraftigare jäsningsfasen. De brettar du fått i från Tilquin har troligen inte kunnat hävda sig mot den astronomiskt mycket större mängden jäst du hade i jästkakan.
Sedan kan ju även tillgången på syre påverka en del om det skiljer mellan kärlen (Glas=tätt , plast=ej syretätt).

/CalleT

Båda kärlen är 20L glas med ca: 15L öl i varje.

Tristan skrev:

Båda kärlen är 20L glas med ca: 15L öl i varje.

Då är nog effekten mest att det ena är ett "primärt" skinn och det andra sekundärt.  Se dock upp med skinn som växer misstänkt fort, för då är det oftast lite väl gott om syre och ättiksyrabildningen snabbas upp.
Det är viktigt att inse att Brettanomyces gör ättiksyra i närvaro av syre, men inte lika aggresivt som Acetobacter. Det är därför man brukar säga att "brett-skinnet" skyddar mot ättiksyrabakterier (det minst onda av två dåliga), men kommer det in mycket luft så får man ättika i ölet lik förbannat, bara mycket långsammare. Här får man alltså vara noga med var man vill ha balansen. De flesta vill ha ett litet "ättiks-bett" i sin Flamländare, men helst minimalt i sin gueuze. Tänk även på att "silikon-gummi" har enormt bra syregenomsläpplighet, så för långjäsning på glas så skall korken vara av rätt sorts gummi för att hålla syretätt.

/CalleT

12 Senast ändrad av minke (2012-03-28 09:35:41)

CalleT skrev:

Tänk även på att "silikon-gummi" har enormt bra syregenomsläpplighet, så för långjäsning på glas så skall korken vara av rätt sorts gummi för att hålla syretätt.

Jag är också i färd med att brygga en flamländsk red ale och har funderat på precis det här med silikonpropp. Själv tänkte jag jäsa på en 23L BetterBottle, och vad jag kan se finns det bara silikonproppar att tillgå till BetterBottles här i webbutiken. På vissa forum har jag läst att den kan vara nog så bra med lite syregenomsläpp för att få en lätt ättika-touch på ölet, vilket gör mig osäker. Kan det finnas risk att det blir 20L ättika av allt om man använder en sådan propp och låter ölen jäsa i ett år?

Det finns ju förvisso "syrefria" förslutningar till BetterBottle men det känns ju inte heller optimalt då det ska till lite syre för att jästen/bakterierna ska fungera.

Jag hittade denna PDF som jämför olika jäsrör/proppar men den säger mig inte så mycket då jag har dålig koll på vilka nivåer som kan anses okej:
http://www.mocon.com/pdfoptical/Closure … 0Study.pdf

Grantorp Nanobryggeri - http://grantorp.blogspot.se samt http://www.facebook.com/grantorpnanobryggeri

Man kan byta propp under "resans gång". Börja med en som läcker lite syre, kör några månader och sug försiktigt upp ett smakprov. Verkar ättikan lagom kan man byta till en helt tät propp.
Även om silikon har hög genomsläpplighet så är den såklart ändå beroende av tjockleken. En tjock propp kan hålla relativt tätt ändå.

/CalleT

Min Lé Grand Gueuze, alltså den utan ekstavar och satt på jästkakan från Glens Fiddler ser ut så här och har gjort det nu i 5 månader, är det en pellicle och i så fall hur länge kan en sådan ligga kvar, har hört att det kan ta ett tag och att man inte ska störa den i onödan.

Jag skulle vilja ta en OG prov samt smaka men den står i en damerjan.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMG_0595.jpg

Ja det är en pellicle, som du själv påpekar kan den ligga där ett bra tag.
Ta du en vintjuv och ta ett litet prov det gör inget, det är väl dock inte rekommenderat att ta prov varje vecka och på sätt störa pellice hela tiden, men att prova med någon månads mellanrum bör inte ha någon större betydelse.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net