Ta tillvara på jäst.

Tjena.

Tänkte göra ett första försök att ta tillvara på jäst.
Nu till frågan: Går det att göra de på jästen som finns i flaskorna efter kolsyrejäsning? Det är en lager. Ska man låta förkulturen stå i kylskåpet och att man tar fram den på bryggdagen eller trivs den bäst i rumstemp?

Sv: Ta tillvara på jäst.

Det är inte omöjligt att det går om det finns levande jäst på flaskan, men du bör isåfall propagera upp jästen i steg. Googla på "harvest yeast from bottle" eller titta på youtube efter motsvarande.

Annars så är det betydligt lämpligare att ta tillvara på jästen efter primärjäsning - framförallt att det då finns jäst i överflöd att ta hand om.

Jo jag har suttit och kollat runt lite. Verkar va mer jobb än va de kan va värt. Lutar mer åt att jag tar reda på jästen efter nästa batch.
Men när man har tvättat jästen och ska odla den. Ska man göra de i rumstemp eller i den tempen man har tänkt att jäsa?
Jag brukar fylla badkaret med kallt vatten och ställa hinken där i. Tempen hamnar på ~13 grader.

Jag kan dra en paralell till att elda med ved i en villa. Finner man det fridfullt samt får en känsla v tillfredsställelse v att förbereda veden och sen jobba lite för att göra om det till värme så ska man det. Är det endast jobbigt och man börjar räkna på "timlön" så lägg ner och fixa jordvärme/värmepump osv.

Samma med jäst. Jag tycker det är jätteroligt att odla jäst från flaskor, ta vara på och odla upp från "kakan" samt spara en skvätt av en ny förkultur och ställa i ett provrör och datum-markera samt namnmärka och etikettera med sorten.

Speciellt när det gäller så kallad "säsongsjäst" du kanske ej kan fåmtag på igen. Jag håller med den där tysken på bryggradion där. Man måste tycka det är roligt för ett smackpack är ej så dyrt. Men det ärmen tillfredsställelse att ha många strains i kylen.

Du måste odla i steg som sagt. Rätta mig om jag gör fel nu, men själv tar jag exempelvis 100 gram DME till 50ml sedimenterad vilande jäst (från kylen). Tar fram jästen innan så den får acklimatiseras till omgivningen.

Jag kör på 1:10 metoden. 100g DME + fyll upp till 1000ml vatten. Gör förkultur som vanligt.

Jag tar alltså den sedimenterade jästen från kylen. 50ml x 2 (i gram)= 100g DME upp till 1liter vatten.

Jag är grötig i huvudet och trött så kan ha skrivit fel.

Bra är att hålla sig på ett OG på 1030-1040 i förkulturen. Du vill ej ha en för tung starter.

Börjar du med 1ml jäst så ta ca 2 gram DME och fyll till 20ml vätska. Gör förkultur som vanligt. Odla vidare men dubbla nästa gång. Dvs antal ml jäst X 2g DME per millimilter. Fyll upp med vatten så du ökat 10 gånger. Dvs till 2 gram DME behövs ca 20 ml vatten (lite mer i de mindre stegen då det ej får koka bort för mycket. Sedan fortsätter det såhär...

Fördelen är ännu en kul hobby för oss som tycker det är kul att privat-labba. En möjlighet att spara jäst-stammar som är tillfälliga. Samt återigen. Än mer tid åt allt rörande bryggningen smile (jag gör ej detta i evighet dock) byter ibland.

Ps. Jästkulturen ska vara i samma temperaturspann som kulturen den ska överföras i. Alltid. Detta för att ej chocka jästen. När du sparar undan stammar gör du det i rena glasflaskor eller provrör (fantasin sätter gränser) i KYLEN. Då vilar jästen.

Finns riktiga jästexperter här och jag får kanske ta en o annan rättelse.

Kortare o smarrigare: Tycker du ej det är roligt el intressant? Saknar du utrustningen? Köp ny jäst istället. Vill du slippa förkultur så ts två paket.

Själv gillar jsg att mitt hem ser ut som ett laboratorium taget från Oppfinnar-Jockes egna verkstad i mitt kök. Har tjej men jag bor i huset. Så här har jag fria tyglar o ibland för mkt fritid.

Hoppas jag ej missförstod, alt missade att besvara dina funderingar.

Mvh /Tobbe

Förutom bryggning och alla andra intressen så odlar jag och säljer färsk (skördar på beställning) Rosenrot. Gör din egen tinktur el torka den själv. Säljer även torkad rot, fröer, levande plantor (då det är säsong) m.m. Pm:à vid intresse. Är det ej ok att göra reklam för en småskalig verksamhet så kan admin hojta. Då jag fick skriva precis vad jag ville antog jag detta var OK.

Ps. Du odlar jäst i rumstemp. Oavsett planerad jäsningstemp. Precis som när du pitchar en batch öl. Håll det i rumsrenp tills det börjar jäsa. Sen ställer du dem i rätt te,peraturområde.

Måste bara säga att jag gjorde en sydtysk weissbeir nyligen. Följde gurun Jamils råd att hålla 17-18 grader vid primär. Trots att jästen klarade minst 17. Msn skulle vara på gränsen. Enligt honom den hemliga "ingridiensen" för lyckad weiss. Än så länge är den kanon. Och förvånadsvärt mkt estrad trots lägsta möjliga temp. Använda dessutom torrjäst för försts gången i livet. Glatt överasskad.

Det jag ville säga med det är att den fick stå i 21 grader i 10 timmar först t jäsningen var i full gång. Sen till "rätt temperatur"

Hoppas ngt hjälpte!

Förutom bryggning och alla andra intressen så odlar jag och säljer färsk (skördar på beställning) Rosenrot. Gör din egen tinktur el torka den själv. Säljer även torkad rot, fröer, levande plantor (då det är säsong) m.m. Pm:à vid intresse. Är det ej ok att göra reklam för en småskalig verksamhet så kan admin hojta. Då jag fick skriva precis vad jag ville antog jag detta var OK.

Tack för de svaret. Det som är mellan bryggningarna är roligt de oxå. (Om inte roligare) Och inte bara sitta och smaka av ölen man har gjort.
Så de e lite därför jag är intresserad av att "mecka" lite med jästen.
Har tänkt att göra 4st batcher av samma recept och bara ändra i jästen. Brygger oftast 20L så då e tanken att dela på vörten och ha olika jäster lager/ale. För att sen odla vidare på dom så man får lite koll på hur stor skillnad de blir på resultatet..

Så 1+ på din förklaring. Och "tysken" hade mycket intressant att berätta i radion om jästen.

Planerad bryggdag va på lördag, men tyvärr verkar inte sakerna hinna komma från maltmagnus innan. :(

Brygger också små batcher och så ofta jag kan. Vill ha utbud samt möjlighet att experimentera.

Toppen att göra olika test m olika strains påmsamma vört. Du lär dig som mycket. Samma med att göra samma grönöl men dela i olika sekundärer m olika tillsatser. Alltid roligare än stora volymer IMHO. Om än dock mer tidskrävande.

En lite dum fråga till. Men hur mycket kokt vatten använder du att tvätta jästen med? Och tvättar du hela jästkakan eller bara en del.
Har för mej att jag läst det här någonstans men jag hittar de inte..

9 Senast ändrad av megen (2012-02-03 22:52:27)

Bullennorpan skrev:

Ps. Du odlar jäst i rumstemp. Oavsett planerad jäsningstemp. Precis som när du pitchar en batch öl. Håll det i rumsrenp tills det börjar jäsa. Sen ställer du dem i rätt te,peraturområde.

Måste bara säga att jag gjorde en sydtysk weissbeir nyligen. Följde gurun Jamils råd att hålla 17-18 grader vid primär. Trots att jästen klarade minst 17. Msn skulle vara på gränsen. Enligt honom den hemliga "ingridiensen" för lyckad weiss. Än så länge är den kanon. Och förvånadsvärt mkt estrad trots lägsta möjliga temp. Använda dessutom torrjäst för försts gången i livet. Glatt överasskad.

Det jag ville säga med det är att den fick stå i 21 grader i 10 timmar först t jäsningen var i full gång. Sen till "rätt temperatur"

Hoppas ngt hjälpte!

Nu kommer herr gnäll.
Generellt sett gör jag tvärt om när jag jäser en öl speciellt då jag vil hålla esterprofilen nere. Pitchar alltid ca en grad under önskad jästemp.
Problemet med att pitcha vid 21 grader, låta jäsa i ett antal timmar sen ställa det i lägre temperatur är att då har jästen redan producerat en massa önskade/oönskade estrar och tänk på hur lång tid det tar för aktiviteten i tunnan att ställa in sig efter den nya temperaturen, ganska lång tid. Så när jäsningen har gått ner i  temperatur har det förmodligen gått så långt att det sakta börjar avta vilket betyder att esterproduktionen är minimal och jag normalt sett börjar höja temperaturen succesivt.

Så det jag vill säga är att det förmodligen knappt  inte alls hade blivit nån smakskillnad om du struntat att sänka temperaturen till 17 grader.
Men du blev ju nöjd med ölet och det är ju huvudsaken. smile
Men tänk på att för guds skull inte använda varmkickstartsmetoden till en lagerjäsning, Tänk kallt, tänk långsamt. smile
brrrrr.

Angående förkultur så jag brukar jag jäsa dem mellan 25 - 30 grader oavsett jästtyp/stam.

Som sagt var jag lite trött o sjuk v tillfället. Jag hade gemperaturen på 17 i jäsrummet frön början men öir har då jästen i ca 2- grader. Väde hösten o vörten får ha typ samma temp. Sen sänksks temp per automatk i rätt utrymme. Syftade mer att ej chocka jästen med för stora lag tider.

När min vört börjat jäsa ör ungefär när allt blivit samma temp som rummet. Självklart är D Ales jag öratar om nu.

Visst d försra 3 dygnen är avgörande för jästens karaktär. Men jag gör som tillverkarna reckomenderar.

Har bara lagg på 3-4 timmar Max o dö brukar allt jämnat sig ändå.
Detta är tipsen Jamil hänvisar till. Bara för att få igång snabbt. Sen i rätt temp.

Men borde ej förkulturens hantering spela större roll? Där har du ju ensrle del av resten. Estrar produceras ju såklart i större utsträckning vid de temperaturerna.
Ang

megen skrev:
Bullennorpan skrev:

Trött i huvve. Snutta kudden medans jag kan fö fram en menig fortfarande smile

Hoppas ngt hjälpte!

Nu kommer herr gnäll.
Generellt sett gör jag tvärt om när jag jäser en öl speciellt då jag vil hålla esterprofilen nere. Pitchar alltid ca en grad under önskad jästemp.
Problemet med att pitcha vid 21 grader, låta jäsa i ett antal timmar sen ställa det i lägre temperatur är att då har jästen redan producerat en massa önskade/oönskade estrar och tänk på hur lång tid det tar för aktiviteten i tunnan att ställa in sig efter den nya temperaturen, ganska lång tid. Så när jäsningen har gått ner i  temperatur har det förmodligen gått så långt att det sakta börjar avta vilket betyder att esterproduktionen är minimal och jag normalt sett börjar höja temperaturen succesivt.

Så det jag vill säga är att det förmodligen knappt  inte alls hade blivit nån smakskillnad om du struntat att sänka temperaturen till 17 grader.
Men tänk på att för guds skull inte använda varmkickstartsmetoden till en lagerjäsning, Tänk kallt, tänk långsamt. smile
brrrrr.

Angående förkultur så jag brukar jag jäsa dem mellan 25 - 30 grader oavsett jästtyp/stam.

Gick knappt o läsa. Somnade med mobilen. Sla renskriva så fort orken finns. Ursäkta!

12 Senast ändrad av megen (2012-02-04 11:33:15)

Bullennorpan skrev:

Gick knappt o läsa. Somnade med mobilen. Sla renskriva så fort orken finns. Ursäkta!

Lugnt de! Mina inlägg brukar i regel se likadana ut efter mobilknattrande, men du får gärna renskriva om du orkar. Skulle vara kul att fatta allt du skrev. smile

Nu byter jag samtalsämne igen... smile Skulle det inte vara kul att ha en norrlandsträff? Vi är ju några stycken inbitna norrlkänningar från söder till norr som är tillräckligt ingottade i bryggning för att ha en liten norrlandssammankomst.
Nu har sydlänningarna haft sitt roliga och det är dags för oss kallfrusna att vakna till liv och bli mer sammanbitna. smile
Kanske saxar detta till en annan tråd. smile

Fan vilken jävla fjortis jag är kolla antal smajlisar. smile

megen skrev:

Fan vilken jävla fjortis jag är kolla antal smajlisar. smile

och du kallar dom "smajlisar"... mad

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

megen skrev:

Nu kommer herr gnäll.

brrrrr.

Lite info från Chris White

Chris White skrev:

¨
Lagering Options:

1. Order two times the amount.
Order twice the amount (i.e. 15 Bbl. For 7Bbl) and start at your desired fermentation temperature.

2.    Start fermentation at ale temperatures.
    Order the corresponding barrel size for your system (i.e. 7 Bbl for a 7Bbl system).  Maintain fermenting wort temperature at ale temps (about 68?F) until signs of fermentation are evident (i.e. CO2 evolution).  Begin to lower temperatures to desired fermentation temperature.  Lower 10?F over each 12 hour period until temperature is reached.  For each succeeding generation, repitch as per #4.  Flavor effects of this method vary with yeast strain, recipe, and palette.  Most of our customers report little or no flavor effects of starting fermentation at higher temperatures. 

3.    Propagate yeast 2-3 days before using.
    This cannot be done the same way as for ales.  For a 14 bbl brew, purchase at least a 7 bbl pitching rate from White Labs.  Grow this in 2 bbl's of wort that closely approximates the wort that will be used for the lager.  Maintain temperature of propagation at the same temperature of desired lager fermentation.  After 50% attenuation (2-3 days), top off fermentor to 14 bbl. 

4.    Repitch with 2 to 3 times ale pitching rates.
    Once the yeast is in the brewery, high pitching rates can be accomplished with repitching.  Collect 2-3 times the normal slurry from a completed fermentation and use to repitch the next batch.  Cell counts should be about 30 million cells per ml of wort. 

For first batches of Lager yeast, White Labs recommends option 2.  This will save the brewer a little money and give good results.  Our research indicates that fruity esters do not develop at the warm temperatures until after the growth phase, and that if the temperature drop method is done correctly, you will have healthy yeast growth with no detectable fruity esters.

DrKarma skrev:
megen skrev:

Nu kommer herr gnäll.

brrrrr.

Lite info från Chris White

Chris White skrev:

¨
Lagering Options:

1. Order two times the amount.
Order twice the amount (i.e. 15 Bbl. For 7Bbl) and start at your desired fermentation temperature.

2.    Start fermentation at ale temperatures.
    Order the corresponding barrel size for your system (i.e. 7 Bbl for a 7Bbl system).  Maintain fermenting wort temperature at ale temps (about 68?F) until signs of fermentation are evident (i.e. CO2 evolution).  Begin to lower temperatures to desired fermentation temperature.  Lower 10?F over each 12 hour period until temperature is reached.  For each succeeding generation, repitch as per #4.  Flavor effects of this method vary with yeast strain, recipe, and palette.  Most of our customers report little or no flavor effects of starting fermentation at higher temperatures. 

3.    Propagate yeast 2-3 days before using.
    This cannot be done the same way as for ales.  For a 14 bbl brew, purchase at least a 7 bbl pitching rate from White Labs.  Grow this in 2 bbl's of wort that closely approximates the wort that will be used for the lager.  Maintain temperature of propagation at the same temperature of desired lager fermentation.  After 50% attenuation (2-3 days), top off fermentor to 14 bbl. 

4.    Repitch with 2 to 3 times ale pitching rates.
    Once the yeast is in the brewery, high pitching rates can be accomplished with repitching.  Collect 2-3 times the normal slurry from a completed fermentation and use to repitch the next batch.  Cell counts should be about 30 million cells per ml of wort. 

For first batches of Lager yeast, White Labs recommends option 2.  This will save the brewer a little money and give good results.  Our research indicates that fruity esters do not develop at the warm temperatures until after the growth phase, and that if the temperature drop method is done correctly, you will have healthy yeast growth with no detectable fruity esters.

EDIT
Ser nu att resten av inlägget försvann...men fokus på det var punkt 2 ovan samt den sista delen att deras forskning indikerar att fruktiga estrar inte utvecklas vid varma temperaturer förrän efter tillväxtfasen av jästen.

Jo men där är det ju som allt annat, olika budskap från olika håll.

Har jämfört detta med att pitcha jästen i lägre temp. och herrejävvlar vilken skillnad.

megen skrev:

Har jämfört detta med att pitcha jästen i lägre temp. och herrejävvlar vilken skillnad.

+1, Amen.

Think globally. Drink locally.

Jag hade glömt proben till termostaten utanför kylen vid min senaste pilsner. Det frös i jäsrör och till synes ingen aktivitet. Men så klart jäste det långsamt och när sen tempen kom upp i 10 grader var det redan så pass långt gånget i jäsningen att den är mycket ren i smaken. Den jäste ut på en vecka ändå. Bara man pitchar tillräckligt med jäst.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Men prova prova och prova. Erfarenhet är den kunskap man minns bäst och har lättast att försvara.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house