Jag kan dra en paralell till att elda med ved i en villa. Finner man det fridfullt samt får en känsla v tillfredsställelse v att förbereda veden och sen jobba lite för att göra om det till värme så ska man det. Är det endast jobbigt och man börjar räkna på "timlön" så lägg ner och fixa jordvärme/värmepump osv.
Samma med jäst. Jag tycker det är jätteroligt att odla jäst från flaskor, ta vara på och odla upp från "kakan" samt spara en skvätt av en ny förkultur och ställa i ett provrör och datum-markera samt namnmärka och etikettera med sorten.
Speciellt när det gäller så kallad "säsongsjäst" du kanske ej kan fåmtag på igen. Jag håller med den där tysken på bryggradion där. Man måste tycka det är roligt för ett smackpack är ej så dyrt. Men det ärmen tillfredsställelse att ha många strains i kylen.
Du måste odla i steg som sagt. Rätta mig om jag gör fel nu, men själv tar jag exempelvis 100 gram DME till 50ml sedimenterad vilande jäst (från kylen). Tar fram jästen innan så den får acklimatiseras till omgivningen.
Jag kör på 1:10 metoden. 100g DME + fyll upp till 1000ml vatten. Gör förkultur som vanligt.
Jag tar alltså den sedimenterade jästen från kylen. 50ml x 2 (i gram)= 100g DME upp till 1liter vatten.
Jag är grötig i huvudet och trött så kan ha skrivit fel.
Bra är att hålla sig på ett OG på 1030-1040 i förkulturen. Du vill ej ha en för tung starter.
Börjar du med 1ml jäst så ta ca 2 gram DME och fyll till 20ml vätska. Gör förkultur som vanligt. Odla vidare men dubbla nästa gång. Dvs antal ml jäst X 2g DME per millimilter. Fyll upp med vatten så du ökat 10 gånger. Dvs till 2 gram DME behövs ca 20 ml vatten (lite mer i de mindre stegen då det ej får koka bort för mycket. Sedan fortsätter det såhär...
Fördelen är ännu en kul hobby för oss som tycker det är kul att privat-labba. En möjlighet att spara jäst-stammar som är tillfälliga. Samt återigen. Än mer tid åt allt rörande bryggningen
(jag gör ej detta i evighet dock) byter ibland.
Ps. Jästkulturen ska vara i samma temperaturspann som kulturen den ska överföras i. Alltid. Detta för att ej chocka jästen. När du sparar undan stammar gör du det i rena glasflaskor eller provrör (fantasin sätter gränser) i KYLEN. Då vilar jästen.
Finns riktiga jästexperter här och jag får kanske ta en o annan rättelse.
Kortare o smarrigare: Tycker du ej det är roligt el intressant? Saknar du utrustningen? Köp ny jäst istället. Vill du slippa förkultur så ts två paket.
Själv gillar jsg att mitt hem ser ut som ett laboratorium taget från Oppfinnar-Jockes egna verkstad i mitt kök. Har tjej men jag bor i huset. Så här har jag fria tyglar o ibland för mkt fritid.
Hoppas jag ej missförstod, alt missade att besvara dina funderingar.
Mvh /Tobbe
Förutom bryggning och alla andra intressen så odlar jag och säljer färsk (skördar på beställning) Rosenrot. Gör din egen tinktur el torka den själv. Säljer även torkad rot, fröer, levande plantor (då det är säsong) m.m. Pm:à vid intresse. Är det ej ok att göra reklam för en småskalig verksamhet så kan admin hojta. Då jag fick skriva precis vad jag ville antog jag detta var OK.