1 Senast ändrad av colbas (2012-02-02 13:25:59)

Ny i branschen

Tjena

Läget är som så att jag har precis gått och blitt med ölbryggarintresse.
Jag gjorde något som säkert kan ses som att skända men jag startade med en "färdig" sats. Detta köptes i ett vackert kit med jäshink och allt annat som behövs.

Efter att ha läst en stund här insåg jag ganska snart att jag givetvis vill göra alla steg själv. Dock är det nog ett något speciellt kärl jag fick med mitt kit då det inte har något jäsrör och locket inte sluter helt tätt.

Så min fråga lyder som följer, kan jag fortsätta använda detta kärl (coopers) till att jäsa i eller ska jag skaffa mig något annat som sluter helt tätt och som har ett jäsrör?

MVH Tobias

Good people brew good beer

Sv: Ny i branschen

För jäsningens skull behöver det inte vara lufttätt, men det är ju bekvämt med ett jäsrör, och för att det skall funka måste ju kärlet hålla tätt.

Think globally. Drink locally.

Skaffa en jäshink och ett jäsrör. Det rör sig om någon hundralapp. Lyxa dessutom till det med en kran några cm upp från botten så kan du sedan smidigt tappa om ölet om du skulle vilja det.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

4 Senast ändrad av colbas (2012-02-02 13:58:22)

Jo men då ska det nog fungera. Det håller ju tätt vad det gäller partiklar och dyl, dock är det inte lufttätt.

Den jag har nu har även kran ett par cm upp samt termometer remsa på sidan samt krausen krage.

tack för hjälpen.

5 Senast ändrad av Andreas Andersson (2012-02-02 14:33:51)

Jag gjorde som du och köpte Coopers DIY-kit för att alls komma igång. Jag har använt det kärlet till ett flertal brygder och det har funkat bra. Enda orosmolnet är väl om luft kommer in och oxiderar ölet om det får stå några veckor.

ah, tack Andreas, det var precis det svar jag ville ha smile

Startade också med Coopers DIY vilket gav ok öl.

I tisdags gjorde jag min första all grain med BIAB och Coopers "tunna" och det funkar fint. Receptet var det som finns här på humle och kallas Prime Minister's Pale Ale. Luktar och smakar outstanding. Enkelt recept som du kanske vill börja med. Rekomenderas varmt. Jag använde Willamette humle.

Krausen krage en coopers variant på vattenlås.
så enligt dom själva så e det lika bra.

Nej. Snumkragen är inte tänkt att ersätta jäsrör. Den är bara ett skydd mot kraftig skumbildning. Coopers har helt skippat vattenlås. Det funkar eftersom co2 är tyngre än luft och lägger sig som ett lock över ölen och skyddar mot syre. Frågan är hur bara det står emot infektioner i långa loppet. Vad tror ni?