Akut! Har aktiverat två påsar jäst men kommer inte kunna använda dem.

Hej,

Skulle bryggt idag men pga av missöden så måste vi skjuta upp bryggningen två veckor.
Har dessvärre aktiverat två påsar flytande wyeast.

Kan jag desinficera en PET flaska och hälla över jästen dit och spara det i kylen eller är den förlorad?
Det är inte mycket pengar så det är egentligen ingen fara men kan man rädda dem så skulle det vara toppen.

Sv: Akut! Har aktiverat två påsar jäst men kommer inte kunna använda dem.

Behåll jästen i påsen är mitt råd. Jästen har precis fått näring och blivit pigg. Den kommer hålla sig relativt pigg. Miljön är dessutom renare än vad du någonsin kommer att få utanför påsen. Aktivera den med en lite förkultursvört 2 dagar innan bryggning om 2 veckor (öppna påsarna först då alltså).

brandemannen skrev:

Behåll jästen i påsen är mitt råd. Jästen har precis fått näring och blivit pigg. Den kommer hålla sig relativt pigg. Miljön är dessutom renare än vad du någonsin kommer att få utanför påsen. Aktivera den med en lite förkultursvört 2 dagar innan bryggning om 2 veckor (öppna påsarna först då alltså).

Stort tack för svaret brandemannen!

Skall jag skicka in den i kylen direkt eller vänta en dag?

Jag fick en påse som var smackad i frakten en gång och tänkte inte brygga på nån vecka, jag körde den i kylen direkt och sedan tror jag den stod där minst 2 veckor. Jag gjorde aldrig nån förkultur utan tog ut den ur kylen på morgonen när jag skulle brygga. Iof var detta bara till en sats om 12 liter lagom (~1050 OG) öl smile

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Jag vet inte om det spelar så stor roll. Fördelen med kylen direkt är ju att metabolismen går ner så att den kan knapra på näringen i långsam takt. Så skulle jag gjort men det är bara ett teoretiskt resonemang. Andra kanske har praktiska erfarenheter?

+1 för kylskåpet, försök få ner aktiviteten på jästen. Det är alltid bra att sätta en förkultur, så är du bara ute i tid inför nästa bryggning så blir det säkert bra.

Think globally. Drink locally.

Stort tack för alla svar, såg tyvärr att jag beskrivit det hela lite fel.
Jästen aktiverades igår och har svällt upp i påsen, rejält.

Bör fortfarande gå att återanvända...? hmm

Absolut! Men aktivera gärna med en förkultur när elen är fixad wink

brandemannen skrev:

Absolut! Men aktivera gärna med en förkultur när elen är fixad wink

Ha ha, absolut big_smile
Tack än en gång för svaret.

Missödet som ledde till denna fråga kan ni läsa i Braumeistertråden...:rolleyes:

Finns det ingen risk att påsen spricker när man sparar den så länge efter aktiveringen?

@fresta

Ifall man lägger in den i kylen avtar aktiviteten och inget mer tryck skapas.
Annars tror jag att wyeast har valt ut påsar som klarar tillräckligt med tryck.
Men det är som sagt utan att testat själv.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.