Brygga med humle av okänt sort

Jag har en stor och fin humleplanta på gården som ifjol gav ordentligt med kottar. Nu vet jag inte vilken sort humle det är. Men hur illa kan det bli? Vad skulle vara en lämplig ölsort att testa på tycker ni? En single hop Pale Ale?

Sv: Brygga med humle av okänt sort

Jag hade kört bitterhumle med en känd sort för att få lagom IBU sedan dunkat på med din humle 30-20min och frammåt! big_smile

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

+1 för Chubbs tips.

Ett kanske ännu enklare test för att direkt se om du skall skippa den är att göra ett te av den först och testa vad du tycker. Det kommer inte att smaka som i ölen med ger väl en indikation om det är drickbart. Testa att göra ett liknande te med någon sort som du gillar, så har du en referenspunkt också.

4 Senast ändrad av Notdavid (2012-01-23 13:10:12)

Jo, det där med teet har jag också varit inne på. Spännande!

Sedan gör jag som Chubb skrev, bara att leta något trevligt recept smile Tack för tipset!

Man kan också torrhumla en lättöl ett tag för att få en indikation om aromen.

Hmm, det har jag aldrig tänkt på. Bara trycka ner några kottar i en flaska och på med kapsyl igen?

Ja, och låt stå i kyl några timmar. Kan behöva silas genom en tesil eller dylikt vid upphällningen. Jag har för mig att de gjorde något sådant som en del i Julitaprojektets utvärdering av svensk humle, var jag nu läste det nånstans.