Jag fick låna en braumeister för inte så länge sedan och passade på att brygga en vört med 100% ekologisk pilsnermalt, northern brewer till beskan och ganska mycket hallertauer hersbrucker till smak och arom.
Vörten jästes sedan på tre jäster
French saison från wyeast
Dupont, uppodlat från flaska
Och saflager w34/74
Om vi börjar med siffrorna så var OG 1056 och med lagerjästen landa fg på 1013. Dupont landade på 1007 och french saison landade på 1000. Smakskillnaden är extremt stor måste jag säga. Båda saison jästerna har likheter helt klart. Men jag skulle aldrig ha gissat att lager ariant kunde vart samma vört.
Jag fick även smaka på en splitbatch av en vete ock varav ena blev jäst med s04 och den andra med saflager w72/34. Det var också en slående skillnad.
Ni förstår säkert att jag inter skriver under på det ovan gjorda antagandet. Men och andra sidan bryggde jag en gång en amber ale som delades på us05 och t58. Det blev ingen jätteskillnad på de. MEN ändå en sån skillnad att jag skulle kunna särskillja de vilken dag i veckan som helst.
Ursäkta mig om min framtoning verkar hård, det är inte min mening utan jag vill bara dela med mig av en annan sida på samma mynt.
www.brygg.se