Kölsch

Jag vill så fruktansvärd gärne brygga en Kölsch snart. Jag har jästen hemma och jag vill brygga på torsdag. Jag antar att det ska vara tysk humle och jag har massor hemma, men jag är lite tveksam vilka. Hemma har jag:

Magnum
Hellertauer Mittelfrüh
Hellertauer Tradition
Hersbrucker
Tettnanger
Northern Brewer
Perle
Spalter Select

Jeg vill använda 3 humlesorter:
en för att ge en vis beska, en för smak och en för arom

Vilka 3 rekomenderes? Hoppas någon kan hjälpa mig. Blir tacksam:-)

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Kölsch

Jag skulle nog blanda ihop; Hallertauer Mittelfrüh, Spalter Select och Tettnanger i alla tre givorna. Både Tettnanger och Mittelfrüh är bland mina favoriter och Spalter har jag bara goda erfarenheter av.

Personligen föredrar jag lågalfa humle i mina bryggningar men det beror mest på att det blir mer total humle vilket hjälper mig att få en renare vört. Annars har jag magnum som storfavorit när det gäller bitterhumle. Så len, mjuk och mild att jag ökar upp med en 5-10 IBU över det jag har tänkt mig.

Sv: Kölsch

Tack för hjälpen Lund. Jag tror faktiskt jag vill testa det - att blanda ihop humlesorterna.

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH