Basmalt till belgiskt klosteröl

Hej hej
En vän och jag planerar att brygga ett starkare belgiskt klosteröl. Vi har en stor säck med pale ale-malt hemma. I de flesta recept för typen är det pilsnermalt som är basmalten. Hur är det egentligen, är det en stor skillnad mellan pilsnermalt och pale ale-malt i ett sådant öl? Det känns tråkigt att köpa på sig en massa malt om det man har skulle vara gott nog.

Sv: Basmalt till belgiskt klosteröl

Hej Kristian

Det fungerar alldeles utmärkt med pale ale-malt. Såvida du inte vill göra allt för att få en så ljus Blonde eller Tripel som möjligt. Många belgiska kloster vill hålla maltprofilen så ren som möjligt och låter mörkare sockerarter, sirap, melass, kandisocker m m stå för färgen. Man kan ge en brytning med lite Bisquit eller Aromatic, men Pale Ale funkar som sagt fint som bas. Du ser att den Belgiska alemalt som rekommenderas i webbshopen som basmalt till de flesta klosteröl t.o.m. har ett högre EBC än vanlig Pale Ale. Lycka till med denna delikata öltyp.
JP

Jag tycker nog det går fint att byta pilsnermalten mot pale-ale malt här, så länge det inte rör sig om öl typ Duvel (helst inte byta) eller trippel (tveksamt, men fortfarande ok). Generellt tycker jag man kan byta om man ändå tänker blanda in andra mörkare specialmalter som dränker den subtila smaken i pilsnermalt.
Rent ekonomiskt kan det ju annars vara dumt då pilsnermalten är billigare än Pale-Ale malten.

/Calle

Tack JP och Calle för era svar

Calle: Tveksamheten att använda den i en trippel, handlar den också om färgen, eller något annat? Rochefort 10 till exempel är ju rätt mörk.

Kristian

5 Senast ändrad av CalleT (2012-01-20 00:12:56)

Kristian skrev:

Calle: Tveksamheten att använda den i en trippel, handlar den också om färgen, eller något annat? Rochefort 10 till exempel är ju rätt mörk.

Är inte helt med på vad du menar, men försöker svara ändå. Vad man vanligen menar med trippel är ju de helt ljusa starka klosterölen. Rochefort gör bara mörka öl. 6-an skulle väl kunna kallas "dubbel" medan 8 och 10 brukar kallas "mörk stark belgisk öl" (10'an skulle man även kunna kalla för quadrupel eller abt).
Trippel är ljus och görs på enbart pilsnermalt + eventuellt ljust socker. Då spelar det roll om man byter till den något mörkare och maltigare pale ale malten. Inte bara för färgen, men även för maltsmaken. För en kopia på Rockefort 10 skulle det inte spela särskilt stor roll, den är både rätt mörkt, karamellig och något maltig.

/Calle

Ok, då hade jag fått trippeldefinitonen om bakfoten. Trodde alla de starkare klosterölen kallades trippel (alt. quadrupel) oavsett färg. Då förstår jag.

Kristian

Ja det är lite virrigt det där och det beror väl på att enkel, dubbel, trippel etc. som anger styrka (trippel är marginellt starkare än dubbel o.s.v.), har blivit intimt förknippat med färg också. Dubbel förväntas vara maltigt mörk, trippel ljus. Om bryggeriet sedan har en starkare öl än trippel brukar den vara mörk igen, och kallas för "stark", "quadrupel" eller "abt"(Abbot) lite beroende på bryggeri. Orsaken är väl helt enkelt att de mest kända Trappistbryggerierna råkade göra dem i den färgskalan och sedan har alla kopierat det. Det råder dock som sagt lite förvirring kring namnen på de starkaste mörka.
Kolla gärna SHBFs typdefinitioner för mer info.
http://shbf.se/index.php/oelbedoemning/oelprovning.html
(länk till öltypsdefinitioner som PDF finns i vänstermenyn)

/Calle