Jästfinsmakare

Efter att ha samtalat med bryggarkolega Raasken i frågan vågar jag med råg i ryggen göra ett påstående:

Jästvalet spelar liten roll.

I våras bryggde jag en svensk ale med vienna, karamell, och rökmalt. Den kryddades med svalöf mauritz och enbär. Jästen var till en början ringwood ale som tyvärr stannade vid 1,038 så jag tippade i us-05 för att rädda ölet.

I november bryggde jag ölet igen, identiskt fast med något lägre mäsktemperatur och med S-33 jäst.

Slutsatsen är att jag inte kan identifiera några skiljnader i smaker från jästen. Sötman är lägre på den senare med de komponenter som utmärker ölet är enbär och rökmalt.

Som ytterligare underlag bryggde min bror en öl med pale, karamell och rökmalt. Humlen var ekg, torrjäst nothingham ale. Ölen lagrades senare på ekkuber. Maltsamnmansättningen och humlen hade likande proportiner som mina öl.

Denna öl hade likt den tidigare tydliga identifierbara smakkomponenter från humlen och rökmalten. Humlesmaken skiljde sig, men inte markant. Ekkuberna märktes tydligt. Men jag kan inte identifiera speciella samkkomponenter från jästen. Ölet var betydligt torrare, biab metoden är måhända svarare att kontrollera exakt.

vidare,..

Jag bryggde en lager, pilsner + müncher, lakade på länge så det blev över 30 liter färdig kokt öl. Denna delade i två spannar och jäst tillsattes, s-04 och s-23. Smakskiljnaderna finns, men det som slår igenom är fortfarande sammansättningen av malten samt humlen. Smakelement från jästen spelar en klar biroll.

Ä det så att jag har dåliga smaklökar eller spelar jästen mindre roll i vissa öl och kommer mer ofta till sin rätt i utpräglade special öl?

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Sv: Jästfinsmakare

Bold statement...

Men jag är benägen att hålla med. Visst spelar jäst roll - jag har bryggt och splittat batcher med Wyest 1099 (Whitbread) och 1332 (Northwest) och där kunde "alla" (de typ 5 som fick smaka) känna skillnad när de testade sida vid sida - men på det stora hela så är jästen av underordnad betydelse för de flesta ölsorter jag brygger.

Jag har dessutom helt gått över till torrjäst i och med att jag flyttade min bryggning till landsstället. Eftersom jag bara har lördagen på mig att brygga beslöt jag mig snabbt för att det var för meckigt med att flytta flytande förkulturer (snygg alliteration eller?) med allt vad det innebär. Hela förra året blev det därmed US05 (något test med Safeale 04 som blev sådär). Det är klart att andelen öltyper minskar, men jag måste säga att jag tycker ha "lärt" mig jästen bra och att ölen inte blir sämre med torrjästen än dess flytande dito. Därför - och då för man komma ihåg att köra amerikanska stiler på alla öltyper - har jästen tjänstgjort i alltifrån pale ale till Barly Wine och fungerat fint. Visst skulle det bli en underlig hefe weisse eller belgisk wit med US05, men i mina standardstilar - pale, amber och brown - funkar det kanon med en och samma jäst.

Det enda testet som verkar riktigt rimligt i det här fallet är pilsnertestet. I de övriga ölen finns det så mycket annat som smakar så att jästens bidrag till smakprofilen bör försvinna eller hamna långt i bakgrunden.

Min erfarenhet är att jästen kan ge väldigt olika smakbidrag. Men detta har det framförallt  gällt vid högre jästemperaturer. Även en enskild jäst kan ge olika smak vid olika temperaturer. Så jag håller nog inte med antar jag.

//Johan

4 Senast ändrad av ballista (2012-01-20 11:52:01)

Bo skrev:

Visst skulle det bli en underlig hefe weisse eller belgisk wit med US05,

Däri ligger lite av min poäng. En tysk veteöl blir ju nästan en lager om man byter ut jästen.

Jag satt i trollhättan och drack en cascadian pale ale från oceanbryggeriet för några månader sedan. Min första tanke var, -vadfan har dom snott mitt recept? Jag har en amerikansk veteöl bryggd med cascade och bc1010. Jag skulle inte tro att ocean anänder den jästen, men i detta fallet äger ju humlen ölet och jästen spelar mindre roll.

Martin

På flaska:

Ojoj det här var det galnaste jag hört på länge. Klart att jästvalet spelar roll, du kan ju inte basera din teori på öl som är ekad, enbär, tokhumlad, rökmalt,  yada yada! Klart att det i såna öl blir svårt att plocka upp smaken som jästen bidrar med, det som du kan märka mest skillnad på i de typerna av öl är väl hur bra jästen jäser ut. Samma sak när du jäser lager (vilket jag inte har erfarenhet) men här vill du ju ha så ren jäsning som möjligt och liten karaktär från jästen!

Men att jag skulle kunna switcha jäst mellan min saison (Wyeast french saison) och min julöl (London Ale III) utan att märka någon skillnad? Skitsnack! I dessa två öl är smakbidraget från jästen av stor betydelse och jag tvivlar på att ölen skulle vara bra alls om jag bytte mot en helt renjäsande amerikansk jäststam.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Saison klassar jag ju lite mer som en specialöl. Jag skulle inte få för mig att byta bort kölchjästen i en kölch. Men om jag brygger öl med starka smakelement som överöser smaken från jäste så kanske man inte behöver anstränga sig att göra en förkultur på någon jäst när man kan tippa i en torrjäst.

Det är kul att använda en typriktig jäst. I mina mexikanska öl använder jag mexican lager, wlp940 men jag tror inte jag skulle gråta blod eller bli helt chockad av smaken om jag bytte mot någon annan "vanlig" lagerjäst.

Martin

På flaska:

...verkar som att påståendet mildras lite ju längre tråden går wink ..
Det beror ju helt på vilken öl man gör (vilket du redan antydde). Så fort man låter humlen eller någon specialmalt spela första fiolen ordentligt högt så spelar det inte så stor roll så länge man håller sig inom samma "jästgrupp", d.v.s inte så stor skillnad mellan US-05 och brittisk jäst, men jag är övertygad om att även ett sådant öl helt skulle ändra karaktär om man byter till en kryddig belgisk jäst.

/Calle

Intressant observation. Min uppfattning är solklart att det är jästen som har STÖRST inverkan på smaken och allmän upplevelse av det slutgiltiga ölet. I vissa (extrema) fall kan behandla jästen (kalljäsning med "neutral" jäst etc.) så att man upplever att smaker från malt och humle skiner igenom tydligare, men det är också egentligen ingenting annat än en del av jästens smakprofil.

Hur det ligger till med US-05, S-23 och S-33 och deras inbördes likheter och skillnader vet jag ingenting om, men hade det varit Ringwood vs. Hella-Bock vs. Hefeweissen så hade det varit enorm skillnad. För att inte tala om de belgiska stammarna.

Think globally. Drink locally.

Till saken hör väl, att i de öl som beskrivs ovan har jag mycket humle och de andra smakgivarna är ju ganska kraftiga.

Tyvärr är det bara dessa öl jag kan jämnföra sins i mellan. Men, jag har en misslyckad kölch där jästen inte startade så den fick snabbt bli en lager istället. Det kommer bli lite intressant eftersom ölen ju har en mild maltsammansättning och inte är överdrivet humlad, kanske 20 ibu om jag minns rätt. Då kanske även jag kan känna av jästen smile

Martin

På flaska:

Bryggde för några månader sedan en ABA med strax under 60IBU och jäste den med både US-05 och S-04, samma jästemp. Det är skillnad men den är inte vansinnigt stor. Jag tror FG var 2 grader från varandra.

Lite beror det ju som du säger på vad man brygger men man ska nog akta sig för att tillämpa det där som en regel. En bra balans mellan humle och malt är ju à och o i alla öl, med balansen beroende Åå vad för slags öl man brygger. Men det som gör ett öl fantastiskt tycker jag oftare är de subtila tonerna som ofta har med bryggprocessen eller just jäst att göra. Som exempel har jag förkastat us05 för att den ger en diskret men ändock kännbar ton som jag har svårt att bortse från. Det är möjligt att det har med jästemp eller så att göra men jag får inte bort den. Samma öl blir helt annorlunda med annan jäst, inte ett annat öl men definitivt utan prägeln från us05. Jag har använt yorkshire square från white labs 2 ggr men har inte lyckats. Den ena möjligen med kontamination men den andra definitivt ren och ändå inte bra, men samma öl med esb har blivit jättebra. Min uppfattning är att jästen, tillika en jäsning anpassad för jästen är oerhört viktigt för ölets smak.

Jag säger varken eller, men jäst producerar upp till 700 olika smakkomponenter.
Hade jästen inte gett olika karaktärer åt öl så hade det förmodligen bara funnits en öljäst.

Givetvis finns det många andra toner i ett öls smakregister, vissa av dem kan ta överhand och dölja tydliga drag hos olika jäst.
Om vi bortser från ex. generösa skopor humle, rökmalt och andra karaktärsrika smaksättare så kan fel mäsk-ph och fel jästemperatur överskugga
all angenäm karaktär hos en jäst.

Smaka inte på ölet som om du provsmakar findus senaste Quick & EZ medelhavsgryta vid frysdisken på maxi.
Utgå istället ifrån hur du upplever ölet i olika komponenter. Arom, smak och eftersmak är så anno 1560.

* Hur är doften, angenäm eller ej, vad doftar det?
* Hur är smaken, smakar det bra, eller kanske inte bra? Vad smakar det, finns där rostade toner, karamelliga toner, spannmålstoner eller kanske
   allt på samma gång eller i olika ordningar.
* Hur känns ölet i munnen?
* Hur känns temperaturen
* Hur upplever du mängden kolsyra, är det lagom, för mycket eller kanske för lite?
* Vad finns kvar när du svalt? Är det en ren torr mun med aromer eller kanske ett obehagligt bedövande häng som bränner i gom och svalg och
  vägrar försvinna?

Tänk så mycket kul man kan ha med en enkel klunk öl wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag skulle nog säga att du inte sa varken eller Thomas. Men självklart är det mycket anats som spelar in i ett öls smak, det säger jag inte mot.

Ett av de första avsnitten på Sveriges bryggradio så var ju svante en Skype-gäst. Förutom att vi har mycket att tacka honom för generellt så var det en sak han sa som har etsat sig fast. Av de saker som är viktigast i ölbryggningen kommer jäsningen i första hand. Det är där magin sker. Innan du tillsätter jästen har du bara en sockerelag. Under jäsningen förvandlas denna sockerelag till våran slutprodulkt. För mig är jäsningen en kombination av rätt betingelser för jästdtammen i fråga, rätt pitchrate, rätt jäst för den smak man vill uppnå, rätt temperatursteg etc.. Att säga att jästen spelar tveksam roll tror jag inte alls på. det har tagits upp exempel i tråden varav vissa anses vara specialjäster till specialöl. Faktum är att det är samma art som kan uppvisa detta enorma spann av smakbilder. En del är väldigt karaktäristiska, andra är mer subtila i sin profil, men faktum kvarstår. De ger ändå olika prägel på samma sockerelag.

brandemannen skrev:

Jag skulle nog säga att du inte sa varken eller Thomas. Men självklart är det mycket anats som spelar in i ett öls smak, det säger jag inte mot.

Ett av de första avsnitten på Sveriges bryggradio så var ju svante en Skype-gäst. Förutom att vi har mycket att tacka honom för generellt så var det en sak han sa som har etsat sig fast. Av de saker som är viktigast i ölbryggningen kommer jäsningen i första hand. Det är där magin sker. Innan du tillsätter jästen har du bara en sockerelag. Under jäsningen förvandlas denna sockerelag till våran slutprodulkt. För mig är jäsningen en kombination av rätt betingelser för jästdtammen i fråga, rätt pitchrate, rätt jäst för den smak man vill uppnå, rätt temperatursteg etc.. Att säga att jästen spelar tveksam roll tror jag inte alls på. det har tagits upp exempel i tråden varav vissa anses vara specialjäster till specialöl. Faktum är att det är samma art som kan uppvisa detta enorma spann av smakbilder. En del är väldigt karaktäristiska, andra är mer subtila i sin profil, men faktum kvarstår. De ger ändå olika prägel på samma sockerelag.

Amen

"Brewers make wort, yeast makes beer"

www.bryggradio.com

Olika människor kan ha olika svårt att känna skillnaden. Jag är en av dom som inte känner skillnad. Och ju renare en jäst jäser desto svårare bör det ju bli. Kanske ska börja lägga sig i maxintervallet för jästen så den har en chans att producera lite smaker?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jag få nog inse att jag inte har någon guldgom. Jästerna jag använder är ju också ganska högutjäsande (utom ringwood och s-33) och lämnar väl lite utrymme för extra smaker.

Det är hel omöjligt för mej att sitta med ett glas öl och tänka -Mmm,.. scottich ale, den gamla godingen.

Men,.. att innan jäsning har vi bara sockerlag, det köper jag inte, det är betydligt mycket mer. Bryggaren sakpar ju, frivilligt eller ofrivilligt en sockermix av olika sockerarter som dessutom innehåller proteiner och vidare humleoljor. Jag tror oftare att bryggare tillskriver jästen egenskaper som mycket väl kan uppstått i blandningen och framställningen av vörten.

Nog om det, har ni typs på två ale jäster som står i stor kontrast till varandra som jag kan hälla i en splittad batch av t.ex.

20 liter

pale
crystal 100
pacific gem bitterhumle
Amarillo smak/arom
låg ibu, kanske 25

Kan bli ett intressant test för mej.

Martin

På flaska:

Det var  kanske lite i raljerande ton jag skrev sockerlag. Det är klart att sockerlagerna skiljer sig åt och att humlekomposition, maltval etc också inverkar på smaken. Men det är trots allt jästen som gör vörten till öl och sätter sin prägel. Om skulle föreslå att du tar en utpräglad engelsman och jmf den med en amerikan. tex. burton ale mot amerian ale 1 eller 2. Jag vill inte rekommendera yorkshire square eftersom jag inte lyckats bra med den men kan man hantera den så är den säkert jättebra och den är nog också ganska tydlig i sin profil.

18 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-01-21 11:31:26)

Man behöver inte enbart tänka på konkreta "smaker" när man tänker på olika jästsorter.

Till exempel -  Hur många är det inte som skriver att de får en mindre önskvärd syrlighet med US-05?
Har man druckit sin egen öl med den syran så bör man kunna känna igen den om man stöter på den i ett annat öl.

Organiska syror, olika andra biprodukter i olika koncentration, olika egenskaper påverkar kropp, munkänsla, maltighet eftersmak, och helhetsupplevelser.
Viss alejäst är känd för att "äta upp" humlearom och där igenom lyfta fram malt. Annan jäst lyfter fram humle vilket gör att
malten hamnar i baksätet.

Det handlar så klart om erfarenhet, något man måste skaffa sig. Genom att smaka på ingredienserna, vörten genom hela bryggningen,
under jäsning osv. Många väljer en eller ett par husjäster som de bekantar sig med och lär sig få fram bäst resultat med.
Det är också ett sätt att lära känna jästen och ev. kunna känna igen den i andras öl. Kanske inte alltid, men förvånansvärt ofta.

En kul grej kan vara att brygga ett öl med Chimay-jästen Wyeast 1214 och sedan smaka sin hembryggda öl sida vid sida med en köpt flaska
blå Chimay. Denna jästen har en stor personlighet och bör vara lätt att känna igen. Vill man så kan man så klart splitta sin batch och pitcha  olika jästtyper i vardera jäskärl.

Veteölsjäst är ett annat bra exempel, veteölsjäst har "extra" egenskaper till skillnad från vanlig alejäst. Vissa producerar mer fenoler, andra mer estrar. Den vanliga alejästen saknar oftast helt den gen som producerar smakämnen typiska för veteöl.

Disclaimer:
Alla upplever inte att US-05 ger en speciell syra i avslutningen.

www.bryggradio.com

Bra beskrivet Thomas.

/CalleT

20 Senast ändrad av Raasken (2012-01-22 18:30:24)

Hej!

Trevligt att så många tycker till i frågan och att de flesta gör det med både respekt och nyans.

Som ganska nybliven BM-50-ägare har jag fått en ny unik möjlighet
att börja splitta batcher utan att det blir för småplottrigt.
Nu är snart min tredje splittade bryggning färdigjäst.

Det som har slagit mig med stor häpnad är vilken liten skillnad jästvalet ändå inneburit i dessa fallen.
Visst skiljer det, men åtminstone jag är förvånad över att skillnaden inte blev mera markant.
Det skall sägas att ännu har logistiken och sällskapet inte medgivit en riktig sida vid sida-test
med identiska glas och framför allt samtidigt. Men det skall genomföras vid lämpligt tillfälle.
Däremot så är ju alla färdiga öl provade under samma helg.

Vid varje splittning så har det endast skiljt i jästvalet och i jäsningstemp-intervallet.
Relevanta tips om hur man accentuerar en viss jästs egenskaper vore välkomna i tråden.
Som läget är just nu så verkar receptkompositionen ha minst lika stor betydelse som jästen,
eller varför inte utrustningen och bryggprocessen?
Eller är man fortfarande alltför grön efter ca 80 bokförda bryggningar?

Förutsatt är förstås att envar har oinskränkt rätt till sin egen smak och doft-upplevelse
och ges möjlighet att redovisa densamma utan att bli totalt sågad,
annars är vi ju inne och tassar nära "Kejsarens nya kläder"  ;-))

Första bryggningen såg ut så här:
85%  Pale Ale
12%  Crystal 130
3%    Amber

Pacific Gem [15,00 %] för beskan
Goldings, East Kent [4,80 %] smak och arom

Vörten gick i tre spannar som jäste i tre olika temp-Zoner

Yorkshire Square Ale Yeast (White Labs #WLP037)    19°
San Francisco Lager (White Labs #WLP810)              15°
Saflager Lager (DCL Yeast #W-34/70)                     7-9°

Andra bryggningen:
Pale Malt                    85 %
Caramel/Crystal Malt  9 %
Carared                     4 %
Amber                       2 %

Pacific Gem
Hallertau Pearle
East Kent Goldings

Vörten gick i tre spannar som jäste i tre olika temp-Zoner

Yorkshire Square Ale Yeast (White Labs #WLP037)    18°
San Francisco Lager (White Labs #WLP810)              13°
Saflager Lager (DCL Yeast #W-34/70)                     7-9°

Tredje bryggningen:
Basmalt.          70%
Munchen II.     10%
Ljus karamell.  20%

First Gold
Bramling Cross

Vörten gick i två spannar som jäser i två olika temp-Zoner

Yorkshire Square Ale Yeast (White Labs #WLP037)    15°
Saflager Lager (DCL Yeast #W-34/70)                      10°

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

21 Senast ändrad av brandemannen (2012-01-22 19:12:24)

Lustigt att du faktiskt jäst med min nemesis yorkshire.... Och ändå tycker den känns så neutral som en lagerjäst i kyla. För mig var den så oerhört överväldigande i sin smakprofil. Kanske var det något snett i båda mina rör ändå? Och jag tolkar det inte som att du överöst ölen med humle. Här ska splittas!

22 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-01-22 21:51:08)

När folk på en provning smakar på en öl och säger att det smakar fläder och sedan frågar om det är rätt brukar jag svara att - 
"om du tycker det smakar fläder så är det helt rätt att du säger fläder om du känner flädertoner" Samtidigt som det kanske bara är 3 av 30 som
nämner fläder.

Ingen kan någonsin säga att det man upplever är felaktigt om man utgår från som uppleves just då.

Precis som du säger Raasken så kan man i dessa lägen endast utgå från sina egna observationer.
Det finns dem som inte känner skillnad på Felix och Heinz ketchup eller korv med 18% kött vs. 81% kött. Smak är så individuell. 
När det handlar om öl så blir vi bryggare så klart nyfikna på varför man inte upplever någon eller minimal skillnad. Samt vad den eventuella skillnaden är.

Jag som gjort liknande tester med US-05, WLP 001 och 1056 och upplevt skillnader blir så klart nyfiken och vill ha mer info om dina upplevelser.
Samtidigt vill jag absolut inte ta på mig en t-shirt med texten "Jästfinsmakare" Det finns bara ett par få jästsorter jag är tämligen bekant med på samma sätt som jag är uppväxt med Felix ketchup wink

www.bryggradio.com

Raasken:

Du kan få göra ett stortest till helgen, när(om) jag kommer förbi i vecka tar jag med två öl som är bryggda med W34/70. Vore kul om det gick att hitta någon röt tråd med hjälp av dessa.

Martin

På flaska:

24 Senast ändrad av Raasken (2012-01-23 21:32:44)

Hej!

@Martin: Kan det vara någon mening att ödsla fin-öl på ett
"Grov-gommat Gastronomiskt Vildsvin" som knappt märker skillnad på Lager och Ale?  lol   lol   lol
Men du är alltid välkommen att prova!

Mvh Raasken

PS. Övriga får lämna sitt mob-nr till Aj-fånen så SMS-ar jag vidare prover till de fem första som anmäler sig. roll

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Jag ser fram mot ett test sida vid sida! Och jag hoppas du inte tog illa vid dig Raasken, det var inte min mening att dissa dina små tunglökar men det ni säger gör mig nyfiket förvånad smile Om man lägger ut en riktigt tunn slang så kanske en flaska kan hällas i tratt ända till Östersund för deltagande?