Vörten har inte kallnat än men jag kan inte se några uppenbara tecken på karamellistering på elementet. Inte heller någon förändring av vörtens färg.
Om detta nu forsätter verka så här lovande så verkar det vara en väldigt enkel lösning. Det enda man nu kanske då har betänkligheter över är hur snabbt plasten åldras och hur många gånger man kan koka vört i den. Kostnaden för hinken är ju småpengar jämfört med stålgrytor så om man på ren rutin byter ut hinken periodiskt genom att bara flytta över elementet så bör det ju fungera ok.
Det faktum att värmen kommer från sidan och inte från botten, kan dessutom säkert minska bränning, eftersom jag misstänker att att det kanske inte är vörten i sig som bränns, utan kanske partiklar (som sjunker till botten), och om då värmen kommer just från botten så är ju risken att det bränns överhängande.

Ska bli mycket spännande att se hur pass mycket enklare det blir under nästa bryggning.
Jag ställer kokaren på golvet (på grytunderlägg), och har en strömbrytare på kabeln, som sedan går via både en 60 minuters timer, samt en jordfelsbrytare.
Sen passar vörtkylaren perfekt direkt i hinken. Jag har så tur att den gick ned helt precis vid sida om värmeelementet. Så på med kylaren och locket, och så får det kyla i lugn och ro utan att något snusk ramlar ned i vörten under tiden.
Själva ångproblemet visade sig inte vara något större problem. Jag kör köksfläkten, samt öppnar fönstret om så krävs och det räcker. Dessutom så står kokhinken på golvet, framför spisen, så en del av ångan (inte allt dock) går via fläkten.
Tack Johan för tipset! Detta verkar lovande! 
/Fredrik