Sv: Värmeelement.

Jag man mycket väl tänka mig att om man kokar vört så kommer denna lilla utfällning inte att märkas bland allt annat i vörten. Bränt socker etc.

Men om man får en gul utfällning genom att koka kranvatten kan man inte hjälpa att fråga sig vad det är för något.

/Fredrik

http://www.humle.se/punbb/images/upload/fallning.jpg

Här ser ni fällningen.

För övrigt mätte jag upp lite temperaturer.

Pga den oerhört isolerade värmeytan, så bör man röra om under uppkoket. Jag uppmätte nämligen en enorma temperaturgradienter i hinken under uppkoket utan omrörning. 17 liter vatten i hinken, och när vattnet kokade ovanför värmeelementet var vattnet på sidan i botten av hinken 30 grader.

När vattne i hinken kokar vid 100 grader, är hinkens yttemperatur på utsidan ca 87 grader. Sist stod den direkt på korkmattan och det blev bara ett tillfälligt märke som gick bort själv. Men för säkerhetsskulle kan man ha lite gryt underlägg.

/Fredrik

Fredrik skrev:

Här ser ni fällningen.

Hmm.. jag har aldrig sett något liknande, och jag har kokat "bara vatten" också!

Fredrik skrev:

När vattne i hinken kokar vid 100 grader, är hinkens yttemperatur på utsidan ca 87 grader. Sist stod den direkt på korkmattan och det blev bara ett tillfälligt märke som gick bort själv. Men för säkerhetsskulle kan man ha lite gryt underlägg.

Hehe, jag har märken på en plastmatta som vittnar om vörtkok. Skulle ha varnat för det! Jag har en vikt dusch-handduk under, tillräckligt som isolering neråt. Dessutom har jag klippt till ett liggunderlag som utvändig isolering för hinken, det håller väl kvar någon kilojoule i hinken under koket...

Jag håller på och kokar järnet i en av julas originalkärl nu... för att se om det ger samma fällning eller ej - det är ju troligen inte samma plast i den.

Sen ska jag även koka ned lite vatten i an vanlig stålkastrull och kolla noggrannt om det är så att den helt normala kalken som blir faktiskt är gulaktig eller ej.

/Fredrik

Jag har undersökt i mikroskåp och det tycks vara ett salt trots allt då jag klart kan se regelbundna lite rombiska kristaller.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/kristall.jpg

Jag ska nu försöka jämföra kristallstrukturen i det normala kalklagret från ett kok i en rostfri kastrull.

Utan tvekan så finns ju en massa kalk här, fast det som gör mig brydd är färgen och de lustiga flagorna. Fast flagningen skulle möjligen kunna vara en ytfenomen på själva kokelementet. Den har trots allt en väldigt bra polerad "finish".

/Fredrik

Julaplasten gav exakt samma (gulaktiga) utfällning. Återstår att se om ett tokkok i en rostfri kastrull ger samma.

/Fredrik

Börjar misstänka att det bara är normala avlagringar från vattnet. Har egentligen aldrig varit så observant på detta innan. Ren kalk, bör inte vara gulaktig dock såvitt jag vet? så frågan är isåfall vilka ämnen i uppsalas kranvatten som ger den gulaktiga färgen. Klart det finns annat i också men det är relativt tydligt gult.

/Fredrik

Jag tittade noggrannare på de "normala" avlagringarna när man kokar i en vanlig rostfri kastrull, och faktum är att även de får ev svag gulton.

Alltså tycks det vara så att det kommer från vattnet trots allt!

Själv flagningen är troligen en effekt relaterad till värmeelementets höga finish.

Exakt varför det är gult var ju grunden till förvirringen, men kanske är den lilla mängd övriga salter tillräckligt för att ge en färgnyanser?

Då har man lärt sig något nytt då. Har aldrig tittat så noga på avlagringarna förut.

Då lutar det åt att jag gör en provbryggning i denna hink nästa gång. Då får jag väl utvärdera hur mycket bränt det blir på elementet etc, i första testet så tänkte jag köra med ett värmeelement.

/Fredrik

59 Senast ändrad av Fredrik (2006-03-04 22:41:51)

Det är med största sannolikhet CaCO3 kristaller jag ser i mikroskopet, för de ser likadana ut som övriga bilder på CaCO3 kristaller jag sett nu.

Rent CaCO3 är vitt, inte gulaktigt, så "miss"-färgningen måste komma sig av några andra salter i vattnet. Fast det behöver man å andra sidan kanske inte fördjupa sig i. Det tycks iallafall redan finns i mitt vatten.

/Fredrik

Det är säkert ofarligt eftersom ni dricker vattnet där men gult associerar man ju direkt till svavel, känns otrevligt på något sätt.

Efter att jag nu konstatera att det gula allt så tycks komma från vattnet så ska jag idag gå nästa steg och koka en sur sockerlösning. Jag gjorde en häxblandning av socker, aminosyror och mjölksyra som jag ska koka, får vi se vad som händer, om det bränns etc.

Om detta går väl så ska jag provbrygga i den nästa gång.

/Fredrik

Lite OT kanske. Men Fredrik vad har du för mikroskop och var kan jag hitta det?

Det finns en gammal tråd om det. Jag hade som sagt tur och hittade ett prisvärt mikroskop. Det är inte världens bästa, men en god kompromiss.
http://gkall.hobby.nl/biolux-654.jpg

Lägger man ut många tuserlappar får man givetvis bättre bildkvalitet.

http://humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=161

Annars rekommenderar jag dig att håll utkik efter ett begagnad mikroskåp, tex ebay. Alternativt så finns det på vissa labföretag, tex www.makab.se, men där får man räkna kanske minst 1500 kr och uppåt.

Själv tycker jag det är bra att ha ett mikroskåp, jag har haft användning av det vid flera tillfällen, inte bara i samband med jäst.

Kolla ebay, där kanske du rent av kan göra någr fynd.

/Fredrik

Vörten har inte kallnat än men jag kan inte se några uppenbara tecken på karamellistering på elementet. Inte heller någon förändring av vörtens färg.

Om detta nu forsätter verka så här lovande så verkar det vara en väldigt enkel lösning. Det enda man nu kanske då har betänkligheter över är hur snabbt plasten åldras och hur många gånger man kan koka vört i den. Kostnaden för hinken är ju småpengar jämfört med stålgrytor så om man på ren rutin byter ut hinken periodiskt genom att bara flytta över elementet så bör det ju fungera ok.

Det faktum att värmen kommer från sidan och inte från botten, kan dessutom säkert minska bränning, eftersom jag misstänker att att det kanske inte är vörten i sig som bränns, utan kanske partiklar (som sjunker till botten), och om då värmen kommer just från botten så är ju risken att det bränns överhängande.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/96_kok.jpg

Ska bli mycket spännande att se hur pass mycket enklare det blir under nästa bryggning.

Jag ställer kokaren på golvet (på grytunderlägg), och har en strömbrytare på kabeln, som sedan går via både en 60 minuters timer, samt en jordfelsbrytare.

Sen passar vörtkylaren perfekt direkt i hinken. Jag har så tur att den gick ned helt precis vid sida om värmeelementet. Så på med kylaren och locket, och så får det kyla i lugn och ro utan att något snusk ramlar ned i vörten under tiden.

Själva ångproblemet visade sig inte vara något större problem. Jag kör köksfläkten, samt öppnar fönstret om så krävs och det räcker. Dessutom så står kokhinken på golvet, framför spisen, så en del av ångan (inte allt dock) går via fläkten.

Tack Johan för tipset! Detta verkar lovande! smile

/Fredrik

Mätte själv upp det utrymme jag har från botten upp till min falskbotten. (falskbotten i kokkärlet ger väldigt klar vört om man har minst 100 gram humle i) och det verkar inte som om sådana element får plats. Ska se om jag kan höja falskbottnen eller hitta mer rejäla värmeelement då det inte är alltför kul att borra hål i rostfritt stål. Att koka i plasthink när jag har 36 liters rostfria kastruller skulle kännas lite fånigt.

66 Senast ändrad av Fredrik (2006-03-05 17:48:23)

Lund skrev:

Att koka i plasthink när jag har 36 liters rostfria kastruller skulle kännas lite fånigt.

Det förstår jag. Det skulle jag också tycka om jag hade fina rostfria kärl att koka i. Jag skulle alla gånger välja rostfritt före plast om man ser till de tekniska fördelarna.

Återstår att se om jag är nöjd med plasten. Faktum är att när jag kokade vatten i julas originalkokare så känner jag en tydligt plastsmak i vattnet, men det kan bero på att kokaren var sprillans ny också, det luktade dessutom inte samma som i PET hinken, så det kan inte vara samma plast. Det luktar ju oftast mer om "plast" när den är ny. Jag misstänker ju att det kanske är mjukgörarna som luktar, och inte själva plastpolymeren i sig.

Jag ska testat en gång till med hinken. känner jag ingen plastsmak i vattnet nu heller så kommer jag testa att brygga en gång med den.

Kanske slutar det med att jag köper en rostfri historia still slut ändå, typ något liknande humlegårdens gryta som varit upp för diskussion, det får jag se. Men nu när jag testat dessa hinkar, ser jag också faktiskt fördelen med att *slippa* ha kastruller på spisen, då ångproblemet inte var speciellt stort.

Jag har bestämt mig för att ge plastkokaren en ärlig chans, fungerar den bra så är det en lysande lösning. Fungerar den inte bra, så åker den ut!

/Fredrik

Jag har nu mailat Lagan plast och frågat om de kan svara på vilka mjukgörare som finns i plasten.

/Fredrik

Efter att jag konstatera att julas plast ger plastsmak, så testat jag igen i kokhinken med rent vatten, och den ger ingen varken plast smak eller doft jag kan känna.

Julas kokare har en helt annat plast tydligen. Julas kokareluktar också, påminner nästan om PVC i doften, men jäshinken är ju i prinicip doftlös.

/Fredrik

Jag har inte fått svar från tillverkaren ännu, men en del tyder på att det kan vara så att PP och PE i dessa produkter innehåller minimalt med mjukgörare. Vad julas kokade består av veta tusan, men luktar för den iallafall (som PVC) som inte plasthinken gör. Julas omodifierade kokare skulle jag inte ens vilja koka tevatten i som den stinker.

Så det lutar åt att det inte är något problem.

Jag kommer att göra en ritkig testbryggning av hinken vid nästa tillfälle.

/Fredrik

Fredrik skrev:

Julas omodifierade kokare skulle jag inte ens vilja koka tevatten i som den stinker.

Precis, det är bättre att bygga vörtkokare av dem wink

Nu var det ju ett tag sedan denna tråd skapades och jag har inte energi att läsa igenom den för tillfället men har någon funderat på Julas kräftgryta av aluminium? Den kostar ju långt ifrån vad en rostfri gryta kostar och den har även en 25 liters instats som man väl borde kunna modifiera (den har stora hål med mera) så den funkar till bryggning.

Vad jag hört ryktesvägen är att den har så tunna väggar och framförallt botten så att botten slår sig och sålunda inte fungerar så bra att värma på en vanlig spisplatta.
Att ha den som mäskkärl eller varmvattentank mäsk/lakvatten fungerar bättre.

Dvs inget att koka vört länge i, men att värma upp mäsk/lakvatten OK.

Jo, var nog någon som skrev så här någonstans. Men jag tänkte att i denna tråd där det pratas om uppvärmning med typ doppvärmare så kanske den funkar bra, den kommer ju inte stå på en het platta eller liknande.

74 Senast ändrad av Kalle (2006-03-08 11:25:53)

Hej,
Jag har själv två kräftkastruller där jag använder insatshinkarna(15L) som malthinkar under mäskning och lakning. Kokar i samma kastruller men har inte märkt några problem med dålig uppvärmning. Har mätt temperarurstegningen under uppvärmning. Den stämmer bra med beräknade värden vilket tyder på god värmekontakt mellan platta och hink.
När man tillverkar den sortens kärl får man spänningar i metallen som måste lösas ut försiktigt genom varsam inkörning. Aluminium är ju en "plastisk" metall till skillnad från stål som ju är mer elastisk, vilket betyder att när väl spänningarna är utlösta får man permanenta förändringar som gör metallen "död".
Inkörningen kan ske genom att långsamt värma upp vatten, låta det svalna, värma upp igen osv några gånger. Då löses spänningarna ut med minimal risk får att hela botten slår sig.
Jag gissar att de flest som fått problem har fått det tidigt, troligen för att man missat inkörningen.

Jörgen skrev:

uppvärmning med typ doppvärmare så kanske den funkar bra

Själv är jag nöjd med min "jäshinkskokare" som vi har pratat om här, men du kan säkert göra precis samma sak med en aluminium- eller rostfri- gryta, till en något högre kostnad.