Olika kolsyrat - vad orsakar detta?

Tjena,

vi körde vår första minibryggning på extrakt innan jul och provsmakade för nån vecka sen. De flaskorna vi provade då var väldigt svagt kolsyrat eller inte kolsyrat alls, tunn kropp men en ganska OK efterhängsen beska.

Flängde av kapsylen på en till idag som också var utan kolsyra och tog sedan den absolut första flaskan vi fyllde och döm om min förvåning när denna var helt OK kolsyrad och fick därmed också en lite roligare kropp och fortfarande med samma efterhängsna beska, dvs nästan ett helt OK resultat för första bryggningen.

Vi tillsatte 5g socker per liter genom att hälla sockerlag direkt i jäshinken innan vi tappade på flaska. Vad kan orsaka att kolsyran blir så olika, kan sockerlösningen ha blandat sig för dåligt i jäshinken innan flaskningen gjordes?

Nån som har några idéer?

MVH,
Larksyrm

Sv: Olika kolsyrat - vad orsakar detta?

Ja och ja.

Häll sockerlagen i en tom jäshink, använd hävert för att försiktigt föra över ölet till den nya jäshinken så blir det bra blandat utan att röra upp jästen som ligger på botten.

Är de flaskor som inte är kolsyrade sötare i smaken? Dvs finns sockret där men ingen kolsyra har bildats?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Efter en bryggning så är man knappast nån expert men en sockerlag här högre densitet än den färdigjästa ölen så den faller ned i botten innan den löser upp sig. Om du använt en hävert som suger från botten så är det troligt att de första flaskorna du fyllde hade en högre sockerhalt än resten. 5g socker per liter ger inte heller så mycket kolsyra, speciellt om vi talar om en öl som är jäst i rumstempratur. Vill man upp i normal lagernivå på kolsyran i en öl jäst i rumstempratur så är det närmare 7g/l socker som gäller.

En annan faktor som jag förmodar påverkar kolsyrningen är hur mycket du har fyllt i flaskorna. Min batch var näst intill kristallklar när jag flaskade upp det men efter att jästen fått föröka sig och äta upp sockret så har det bildats en avlagring på botten. De flaskorna som är mest fyllda har minst bottansats men också lägst kolsyra. Jag förmodar att de behöver längre tid på sig.

Ja, sockerlag har tyvärr en tendens att lägga sig på botten...

Och ja. Jästen jäser sämre under tryck. tar längre tid. Om flaskorna är fyllda nästan ända upp så kan det ta bra mycket längre tid än om där är 15-20 mm till korken.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jag gillar forum, speciellt forum  med folk som kan sina saker! Tack för bra svar, nu när man läser dem så känns det ju självklart.

Vi fyllde flaskorna genom tappkranen på jäshinken eftersom det var smidigast, så förklaringen är nog att vi fick med mer socker i de första flaskorna. Dessutom var den absolut första flaskan mindre fylld än resten, voila mer kolsyra snabbare.

Några flaskor i nästa bryggning som står och sekundärjäser skall användas som experiment för kolsyrning. Vi ska testa med sockerlag, strösocker, sockerbitar osv för att lära oss lite mer om det blir olika resultat.

Tack för alla bra svar.

MVH,
Larksyrm

En snabb grej - även om du nu fått svar.

Jag, och vad jag förstår många med mig, använder sockerlag. Jag kör i det varmt (eller okylt från koket X minuter innan) i min tapphink samtidigt som jag rackar över ölet från jäshinken/damejeannen. Jag brukar vänta tills det är ett par liter i tapphinken och häller sen försiktigt ned det på ena sidan för att minska syresättningsrisken. Och - jag har aldrig upplevt att kolsyrningen varit ojämn. Nu har jag iof inte mätt med tryckmätare på varje flaska som öppnats, men genomgående över alla flasktappade bryggder jag gjort, har inte en flaska blivit fel. Någongång blev en hel sats lite för dåligt kolsyrad då jag var utan strösocker och fick köra med sirap där lite hade satt sig kvar i pannan (vilket jag märkte när allt var klart), men den satsen var genomgående (för lågt) kolsyrad.

Jag tycker således inte att ni skall döma ut sockerlag, då jag personligen inte kan se ett bättre, mer hygieniskt och smidigare sätt att flaska öl på.

Jag brukar använda en snabbitsockerbit till varje halvlitersflaska, kräver att man är rätt så ren om tummen.....

Salle