Steget till helmalt - bryggvatten

Hej!

Eftersom det är mitt första inlägg börjar jag med en kort presentation. Jag heter som mitt nick och bor i Nissafors nära Gnosjö. (Finns här någon annan hembryggare i de trakterna?) Jag är förhållandevis grön med 5 batcher under västen, samtliga extraktbaserade. Hade jag haft råd hade jag bryggt betydligt mer, men istället har jag fått utlopp för intresset genom att läsa här och på andra forum, lyssna på bryggradio och plöja "how to brew".

Till frågan: Jag har ovanligt mjukt vatten här, inte så långt från det i Pilsen. Om jag förstått saken rätt bör jag, om jag vill brygga helmalt, då tillsätta en del kalcium(-klorid/sulfat) för att komma över 50 mg/l (nu är det 7 mg/l). Gäller det även om jag vill brygga en bohemian pilsner?

Sv: Steget till helmalt - bryggvatten

Tumregel:
Mjukt vatten = passar bra till ljusa öl
Hårt vatten = passar bra till mörka öl

Så du bör kunna brygga bra ljusa öl med ditt mjuka vatten.
Möjligen kan du få problem med för lågt pH, men jag tror inte det.

Brygger faktiskt en Bohemian pilsner liknande batch just nu smile och har 8.1pH. Det jag gör är en syrarast men tillsätter inget kalcium som är rekommenderat. http://www.shbf.se/wiki/index.php/Syrarast
Jag och min bryggarkompanion har testat med "pH-stabilisator 5.2" för att få ner pH värdet men det har resulterat i ett surt öl i dom batcher jag och han har gjort så vi har beslutat att alltid göra en syrarast eftersom det fungerar bäst för oss. Vi har ett fat med tillsatt kalcium i en tjeckisk lager men den är inte klar än så jag vet inte resultatet utav den batchen.
Kanske inte svar på dina frågor men kanske syrarasten är en teknik och att tillsätta kalcium för att du ska kunna göra en "typriktig?" Bohemian pilsner med ditt vatten.

pH tänker jag inte bry mig så mycket om första gången mer än att mäta det med en pH-sticka för att stilla nyfikenheten. Däremot har jag hört att jästen kan ta stryk om den inte får tillräckligt med kalcium (benskörhet, kanske :-) ). Stämmer det?

@binx: Utan tvekan bör jag kunna göra en typriktig böhmisk pilsner med mitt supermjuka vatten. Syrarast är ju det traditionella sättet, men problemet med det för mig är att jag är jättenybörjare och känner att jag vill göra någon sats med bara försockringsrast innan jag ger mig på multipla raster. Rapportera gärna hur din kalciumpils blev. Din sista mening förstår jag inte. Vill du omformulera den?

Jästen klarar sig på det kalcium som finns i malten men den flockar påtagligt sämre vid allt för låga nivåer. Även proteinflockuleringen i och efter kok blir sämre med extremt låga nivåer. Tycker gott du kan höja till 50 ppm Ca med kalciumklorid för att underlätta din bryggning (denna mängd ger minimalt smakbidrag, även för en pilsner). Att man kommer undan med extremt låga Ca-halter i traditionell pilsner beroer på att den längre kall-lagringen kompenserar för den sämre protein- och jästflockuleringen. Men vill du ha klarare öl i rimlig tid så bör du absolut höja halten åtminstone för andra ölstilar (men jag skulle inte tveka för en pilsner heller). Kalciumsulfat och kalciumkarbonat är dock en annan femma. Reservera dessa för Pale Ale (sulfat) respektive svarta rostade öl som porter och stout (karbonat).

/Calle

Ah, nu klarnar det (pun intended). Tack för bra svar! Kan man läsa om det här mer ingående någonstans?

Som vanligt så rekommenderar jag New Brewing Lager Beer av Gregory J Noonan.
Där står allt man behöver veta om hur man brygger bra öl, med tonvikt på lageröl, men även så mycket annat.
Kostar lite grann men är mycket väl värt pengarna.

+1 på New Brewing Lager Beer. Den är riktigt bra. Innehåller förvisso även den en del små teori-missar om jästen och viss biokemi (fast klart minde än hembryggarböcker brukar), men alla processsteg och praktiska genomgångar och råd är rejäla don, och den kommer hjälpa dig att brygga fina öl.

För den som verkligen vill grotta ner sig i vattenbehandling, så verkar nästa "advanced" utgåva från Brewers Publications snart komma ut (tidigare finns "Yeast", och även "Hops" är på gång).
http://www.amazon.com/Water-Comprehensi … amp;sr=1-9
Lär väl dyka upp på Humle också.

/Calle

9 Senast ändrad av gedman (2012-01-16 23:12:27)

Det är som sagt bra om du kan komma upp i över 50 ppm kalcium i ölen. Thomas Fransson gjorde ett väldigt bra och lättförståeligt svar på grunderna i vattenbehandling här (#9):

http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=4980