Nybörjar pilsner/lager?

Tjenixen.
Har gjort 2 st ölsatser och är redan fast i ölbryggandet.
Hade tänkt göra en enkel biab med bara pilsner eller munchnermalt ,humle och torrjäst, detta för att ha något att utgå ifrån smakmässigt innan man börjar labborera med andra malter och förkulturer. Får bli bra eller dåligt vill bara komma igång och lära mig av mina misstag (eller framsteg
Har letat som tusan efter ett recept men hittar bara stora satser och vågar inte skala dem än. Jag tänkte brygga typ 10 liter till en början ifall man måste hälla ut det ,ha ha.

Kan någon hjälpa mig med ett välbeskrivande recept med koktider mm, vore väligt tacksam.

Sv: Nybörjar pilsner/lager?

Tjo

Beersmith hjälper dig komma igång med recept. På hemsidan finns även gratis instruktionvideos som visar hur du kommer igång med recept och allt sådant. Www.Beersmith.com

www.beerdujour.com hittar du recept på trad öltyper gjorda av en väldigt generös men framför allt duktig bryggare.

I Beersmith knappar du in receptet i orginalvolym och kan sedan justera till önskad volym. Programmet räknar åt dig.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

HEJ.
Börja inte med en pilsner då det är ganska svårt att få till. Mycket lätt att få felsmaker som inte göms bakom kraftiga malter och humle. Men titta i stället på tex munich dunkel och vienna. Dom är lite mörkare men inget extremt och inte i humlen heller. Det är samma med dortmunder export typ mariestads då det är väldigt noga med balans i ölet. För att få det krävs att man är mycket erfaren bryggare. Vill du göra en ljus öl kanske en munich helles eller kanske en kölsh. Det finns lite recept i databasen på beertools.com. Det är lite lättare att komma igång med än beersmith men har i gengäld mer att önska. Men sitt och lek med recepten och jämför och läs recentioner av kommersiella öl för stilen. Det är svårt i början. Receptet måste inte vara avancerat. Men vid pilsner och lättare andra lageröl så är vattnet mycket viktigt. Men tricket är att få till jäsningen. Men jag skulle gå på stor del munchermalt till att börja med för att lite att gämma sig bakom första gångerna. Sen om du väljer s-23 eller 34/70 är en smaksak.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jag tycker absolut inte du ska tveka på en pilsner eller lager. Detta förutsatt att du kan hålla en jämn och låg jästemp. Gör du en med bara pilsnermalt och saaz eller annan ädelhumle till säg 30 IBU och slänger i 2 påsar w34/70 till 20 liter och jäser i 10 grader tror jag inte du blir besviken. Mäsks antingen med enkel infusion eller med dubbel infusion 50-67 grader. Lägg det mesta humlen som bitter och en vis del vid 15 min så kommer du bli nöjd. Det år jäsningen och jästmängd som skiljer sig rent bryggtekniskt. Jag skulle inte tveka. Utgå från ett recept på shbf.se om du är osäker, ladda gärna ner en trial av beersmith som hjälper dig med beskan. Självs bryggprocessen måste du ha koll på oavsett om det är lager eller Ale du gör. Lycka till!

Ja menade inte att lager var speciellt svårt. Jag ville inte avråda från det. Men just pilsner är inte det lättaste. Jag har bryggt flera hundra liter pilsner dom senaste tre åren och är ännu inte nöjd. Bättre då att uppmuntra till en enklare ölstil med lite mörk malt, även för kompromissa lite ifall inte vattnet är supermjukt. Finns ju även många trevliga bocköl i nästan alla färger. Men just pilsner skulle jag vänta tills hela proceduren sitter och full kontroll på jäsning och lagring.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Ok för att pilsner som stiltyp kanske är svår men det finns ju även andra ljusa öl som tål en mer mineralbetonad profil. Även mörkare öl kan vara knepiga, mer för att balansen av mörkare malter också måste ligga i balans. En ljus lager är enkel också ur den aspekten. Men jag håller med, en perfekt välbalanserad pilsner med rätt utjäsning, rätta minimala gnuttan diacetyl utan köldgrumling och utan felsmaker från jäsningen är inte det lättaste. Men ljus basmalt och humling med fokus på bitterhet och smak och rätt jästmängd och temp bör inte vara en omöjlighet.

Tackar för svaren.
Har bra jäsmöjligheter för pilsner/lager.
Förstår att det kan bli lite trixigt med pilsner men jag "lekte" fram ett recept i beersmith igår som är ganska enkelt.
Tror ni detta funkar för att va första gången?

Laddade ner Beersmith, oj oj oj, nice!
Utgick från Everts recept och "lekte" fram detta,

BeerSmith 2 Recipe Printout - http://www.beersmith.com
Recipe: Untitled Recipe
Brewer:
Asst Brewer:
Style: German Pilsner
TYPE: All Grain
Taste: (30,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 13,61 l
Post Boil Volume: 12,37 l
Batch Size (fermenter): 10,00 l
Bottling Volume: 8,49 l
Estimated OG: 1,050 SG
Estimated Color: 6,0 EBC
Estimated IBU: 29,2 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72,00 %
Est Mash Efficiency: 85,6 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
2,25 kg Pilsner (2 Row) Ger (3,5 EBC) Grain 1 100,0 %
10,00 g Northern Brewer [10,50 %] - Boil 60,0 mi Hop 2 23,6 IBUs
15,00 g Saaz [3,30 %] - Boil 15,0 min Hop 3 5,5 IBUs
5,00 g Saaz [3,30 %] - Boil 1,0 min Hop 4 0,2 IBUs
1,0 pkg SafLager West European Lager (DCL/Fermen Yeast 5 -

Mash Schedule: Single Infusion, Full Body
Total Grain Weight: 2,25 kg
----------------------------
Name Description Step Temperat Step Time
Mash In Add 8,17 l of water at 74,2 C 68,9 C 45 min
Mash Out Add 3,67 l of water at 92,3 C 75,6 C 10 min

Sparge: Fly sparge with 6,33 l water at 75,6 C
Notes:

Det blir nog utmärkt. Lägg gärna till lite protafloc i koket på 15 - 20 min.