Plast
Hej!
Plastkärl är ju märkta PP, PE etc, vet någon vilka som är lämpliga respektive olämpliga plaster för bryggåndamål?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Plast
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej!
Plastkärl är ju märkta PP, PE etc, vet någon vilka som är lämpliga respektive olämpliga plaster för bryggåndamål?
Håller själv på att kolla upp det och jag tänker testa PP (polypropen/polypropylen, två olika beteckningar för samma sak som jag fattat det). Verkar vara den som vanliga jäshinkar och liknande är gjord av så den passar för livsmedel och verkar klara sig bra även för kokning. Läste någonstans att den klarar upp till 120 grader innan deformation.
Men om det finns någon expert på ämnet, rätta mig ![]()
Jag har inte kolla på alla olika plaster men det finns iaf massor med olika plaster, och även inom varje "plast-typ".
PE (Poly-eten) finns i olika utföranden med olika egenskaper. Skillnaden beror ofta på storleken och strukturen, förgreningar etc i polymererna.
Jäshinkar tror jag ofta är HDPE = High Density PolyEten.
LDPE däremot skulle smälta och inte gå att koka i, men HDPE smälter först vid ca 130+ grader.
Upp till 120 grader brukar anges är maximal temperatur för HDPE.
HDPE tål även rätt bra syror och baser.
Men mycket Polypropylen (PP) tål också höga temperaturer, över 100C.
Sen har alla varianter olika mekaniska hållfasthetsegenskaper utöver smältpunkten.
PE och PP används ju för mycket så det är nog helt ok för mat! Sen vet jag inte så noga, ibland finns ju diverse tillsatser/mjukgörare i plaster i små mängder som jag inte har koll på. Jag förmodar att plast som avsetts för mat, har ändamålsenliga mjukgörare i sig.
Jag ska faktisk testa min plasthink för kok i full skala vid nästa bryggartillfälle tänkte jag ![]()
/Fredrik
Är det någon som vet ett ställe där man kan köpa någorlunda stora, billiga skivor av passande plast? Tänkte skära till egna packningar och liknande.
Gummi-Kuntze på Lindhagensgatan i Stockholm är suveräna på allt i gummi och plast-väg (www.kuntze.se) De har också tillverkning av just packningar.
Mats
Jag tittade noggranare på jäshinken just, och den är faktiskt märkt med PP, dvs polypropen, så Jörgen hade rätt.
Jag vet dock att vissa hinkar även är HDPE, så jag trodde även mina var det, men det visade sig fel. Hur som helst så har även PP god värmetålighet.
Ville bara påpeka att det jag tidigare skrev att de "vanliga" hinkarna inte nödvändigtvis är HDPE alltså, utan kan också vara PP som Jörgen skrev.
/Fredrik
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Plast