Räcker jästen ???

Hej bryggarvänner

Tänkte brygga en 23 liter lager med BC 2633 men frågan är
om en påse jäst räcker eller om jag måste göra en förkultur. Har aldrig
gjort det förut.
Har tidigare använt en påse 34/70 till samma mängd vört och det har funkat
men jag vet ju så klart inte hur det hade blivit med större mängd jäst.
Tacksam för tips.

//paul

Sv: Räcker jästen ???

Tveksamt, här kan du kolla hur mycket jäst du behöver: http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Oj enligt MrMalty skulle jag behöva 4 påsar BC 2633 alltså 4 billioner jästceller.
Om jag då gör en förkultur,sju deciliter vatten  och  en halv deciliter torkat maltextrakt,
( enl bryggarwiki ) så räcker det ändå inte.
Kan man göra förkultur på förkulturen och på så sätt öka antalet jästceller?
Eller hur gör ni när ni brygger 25 liter lageröl??

20l lager OG runt 1.050 har jag alltid använt 1 påse så 4st låter lite väl konstigt? är jästen gammal?

Jag brygger inte lager så särskillt ofta, men förra gången jäste jag upp en smackpack i 2L förkultur som jag sedan stegade upp en gång till i 8L för en 40L batch. Det är ändå inte riktigt vad som rekomenderas, men en praktisk avvägning.
Jag vet att det finns många här som kan jäsa 1000L på en påse och svär på att det var den bästa öl de någonsin inmundigat, men gör i alla fall minst en 2L förkultur och gärna större om du kan. Gör den i din jäshink och häll bort ölen/förkulturen sen när det jäst klart om du har lite större volymer så är det bara att köra direkt.

Det var inte meningen att smälla dig på fingrarna Binx, jag hade inte läst ditt inlägg innan jag postade.
Men faktun kvarstår - Inget komersiellt bryggeri använder så lite jäst. Hade de kunnat snåla in på jästen utan kvalitetsförsämring så hade det gjort det.

Jag stegar upp från en påse/ett rör i två omgångar, två liter i varje. Alltså pitchar jästen i 2 liter förkultur, låter den jäsa ut på omrörare, låter den sedimentera, dekanterar och slår på ytterligare 2 liter som får jäsa ut. Sedimentera, dekantera och pitcha.

Sedan brukar jag inte ha alltför stora förväntningar på den första batchen lageröl jag brygger, eftersom det (enligt min uppfattning och smak) fortfarande inte är tillräckligt med jäst. Det är först nästa öl, när jag kan skörda ordentligt mycket från den första ölens jäskaka, som det börjar bli riktigt bra. Sedan kan man köra vidare på jästen, alltså skörda från förra ölen, i alla fall 5-6 batcher till om man har god hygien.

Hade jag varit du hade jag hellre bryggt en 10-litersbatch och pitchat påsen direkt. Den ölen kommer antagligen inte bli riktigt som du tänkt dig, men sedan har du tillräckligt med jäst i jästkakan så du kan brygga hur god lageröl som helst.

Think globally. Drink locally.

8 Senast ändrad av Palle (2012-01-12 11:03:19)

Tack alla för goda råd. Hur skulle man kunna lära sig brygga öl utan
detta forum?
Och nej, jästen är inte gammal. Har inte fått den ännu från Humlegården.
Jag har också bryggt 20-25 liter med 34/70 och den har ju jäst färdigt och smakat hyfsat.
Det står ju på påsen att den räcker till 20-30 l. Lite förvirrande kanske. De flesta här i forumet
använder tydligen mera jäst och då är nog det rätt.
Nu känns det som att jag skall pröva med att sätta upp 10 l först.
Men... när dom 10 l har jäst klart.. kan man då bara hälla på ny vört
på jästkakan eller måste man behandla den på nåt sätt???
Har sett olika varianter på div ställen.
Eller... kanske jag gör en förkultur istället. Nu blir det svårt.
En förkultur på 2 liter, hur mycket maltextrakt behövs??
Hoppas iallafall  på att så småningom få till en god lager.

Följde denna utmärkta tråd i början sedan lär man sig att hantera tekniken för sin utrustning och typ av öl man vill göra.

källa: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12512

Här kommer lite ur den tråden:

Hur mycket jäst behövs?
För att få en idealisk jäsning och utan att gå in på detaljer så följer en lathund hur mycket jäst man behöver pitcha sin vört med. Den vanligaste jästen som används vid ölbryggning på forumet är torrjäst eller smack-packs från Wyeast. Torrjästen kommer ofta i 11,5g påsar och smack-packen i en Activator- och en Propagator-version. Använd Activator då prisskillnaden ändå sparas in på åtgången av maltextrakt i förkulturen. Activatorversionen innehåller ca 6-7ggr så mycket jästceller som propagator. Torrjästen gör man i regel inte förkulturer på utan istället häller man jästen i 25-30 gradigt förkokt vatten i ett sterilt glas som täcks över med gladpack. Låt vila i 15-30min och rör sedan ut jästen ordentligt till en lösning. Tillsätt sedan och se till så jästen och vörten håller samma temperatur. Generellt så gäller att en normalstark ale (OG 1.050) behöver hälften så mycket jäst som en lager av samma styrka. Behovet ökar linjärt med OG så en vört med OG 1.075 behöver 1,5ggr så mycket jäst osv. En Activator innehåller ca 100 billioner jästceller och en OG 1.050 vört på 20l kräver strax under 200 billioner jästceller för en idealisk jäsning. En förkultur på 200g maltextrakt och totalvolym på två liter dubblar antalet jästceller. Så en normal ale starter är just 2l på en Activator smack-pack. Ett paket torrjäst på 11,5g motsvarar lite mer än en 2l förkultur. En ordentligt tvättad och hyfsat färsk skördad jäst motsvarar en slurry på 5cl en smack-pack. Är slurryn direkt från en jästkaka får den mängden i alla fall minst dubblas. Lathund nedan baserat på detta:

Activator Jästslurry Torrjäst
Ale OG 1.050, 20l 1+2l starter 5cl+2l starter 1 påse
Ale OG 1.075, 20l 1+3l starter 5cl+3l starter 1,5 påsar
Ale OG 1.100, 20l 2+4l starter10cl+4lstarter 2 påsar

För att få hanterbara volymer och ge en mindre smakpåverkan på vörten så är det bra att hålla sig under 4l nivån på sina förkulturer. Alternativt separerar man jäst och vört hos förkulturen.Vid ale är det sällan ett problem men med starka lager går det åt en del. Använd då fler paket eller större mängd slurry istället. Förkultursvolymen behöver också i princip dubblas. Tex en lager med OG 1.075 ger då 2 smack-pack+6l starter eller 10cl slurry + 6l starter eller 3 påsar jäst. Det går även att dela upp så man tillsätter en påse till varje förkultur, se bara till så att innehållet i förkulturerna är identiska för bästa resultat vid den senare jäsningen. Tänk också på att inte överdriva mängden jäst. Jäsningen kan då ske mycket explosivt och få ölen att skumma över kärlet samt ge en hög värmeutveckling i ölen som kan ge upphov till estrar och högre alkoholer. Det går givetvis att ta en större mängd fräsch slurry och skippa förkulturssteget. Nackdelen är att jästen inte är aktiv och kommer ta längre tid (lag time) att starta jäsningen. Med en pigg förkultur brukar jäsningen fräsa igång inom några timmar. Eftersom en tvålitersstarter i princip dubblar mängden jäst så dubblar du då istället slurryn. För hjälp med olika sorters förkulturer, mängder etc. så är Mr Malty en bra kalkylator.

Tack. Nu går min hembryggning in i en ny fas . Fas 1 : en burk Coopers och ett kilo socker på 90-talet.
Fas 2: SHBF:s kurs hur man brygger RIKTIG öl och nu Fas 3 : Förstå jästens betydelse för slutresultatet. Spännande. Ha en trevlig helg alla.