Utöver råden i tråden... hehe...
Sterilfilter kan vara lite trixigt att få fatt på om man inte har någon i sin krets som arbetar på ett lab eller liknande.
Både brouwland (bel) och maltbazaren (dk) säljer sådana och jag hoppas eller eventuellt missat att humlegården säljer sådana.
Givetvis finns de på morebeer och ebay också.

Problemet med kontinuerlig syresättning med denna metoden och skummandet kan lösas genom att du kopplar pumpen på en korttidstimer.
Du har inte nytta av alla litrarna luft som pumpas in i ekolven konstant och då även orsakar skumproblem. Ekolvens utformning främjar ju dessutom rejäla överskumningar om olyckan är ett faktum.
En annan grej med förkulturer enligt mina erfarenheter är att det är en god idé att hålla dem under uppsyn efter 12-24h beroende på jäst, storlek och temp. Det du vill se är den där färgskiftningen som indikerar att förkulturen är klar.
Då är Tillväxtfasen är över och jästen gick vidare och började jäsa/fermentera/käka upp sockret förkulturen. Klipp då syretillförseln asap.
Jästen har växt färdigt och ska då övergå från aerob till "anaerob fas" för framtida gott uppförande i din vört.
Ett alternativ till CalleT's variant att tiofaldigt (50ml --> 500ml osv...) öka mängden vört för att på så vis öka cellantalet.
Ibland har man en för liten ekolv. Det bästa du kan göra då, är att kyla ner förkultur 1 och ta en ymp från denna och placera den i en ny förkultur på ex. 2L för att dubbla antalet celler. Om man bara har tillgång till mindre flaskor är detta en metod som ger en högre tillväxtfaktor.
Det är kan kännas som lite 1+3=5.
Men jästcellerna kan bara föröka sig XX antal gånger i viss volym i rätt fårhållande till antalet celler man utgår från.
Man kan alltså inte alltid förvänta sig samma tillväxtkurva. Man måste se till att ladda förkulturen med rätt mängd jäst för att få optimal tillväxt.
Men jag tycker du ska satsa på en 5L ekolv och magnetomrörare och använda pumpen till att syresätta vörten innan pitch.
Jag vet att du är händig som fan Mange.
Oj, det blev en långvindigt svar. Skyller det på att jag hittade ett fat utomordentligt god Saison längst bak i kylen vid rensning idag.
Nu står där bla. en "fejklager" och jäser på 16,5C. Hälften pilsner och hälften palemalt + Hallertauer @ 20 IBU. När kommer du ner till Malmö med lite hembryggd lageröl Mange?
www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio