Första BIAB-bryggen, ett par funderinga

Hej!
Postade ursprungligen detta inlägg på SHBFs forum, men har noterat att forumaktiviteten verkar lite
högre här, iaf just nu. Postar igen här och vore supertacksam för lite feedback på mina funderingar! smile

Nu har vi genomfört första bryggningen! Det lönade sig verkligen att läsa på mycket innan; bryggningen klarades
av nästan helt utan överraskningar. Faktum är att det nästan gick bättre än väntat! Vi var lite oroliga för vörtkylningen,
eftersom vi inte hade någon kylspiral eller liknande. Detta löstes med kallt vatten i vörten (rent och från desinficerade flaskor)
och kokkärlet i badkar med iskallt vatten. Tror vi kylde på ungefär 30-35 minuter.

Vi använde 4,6 kg malt och hamnade på OG 1051, 15,6 liter. Är det okej värden? Enligt receptet (färdigt recept som vi tweakat i Beersmith) siktade vi på 18 liter ner i jäskärlet, men vi är supernöjda ändå.

Vi hade bara två humlegivor, en på 10g 60 min, och sedan 75g 20 min. Det luktade supergott under koket, men när vi hällde ner i jäskärlet så hade nästan all god doft försvunnit. Vi har därför bestämt oss för att torrhumla, vad tror ni om det? Den sista givan var Cascade, och det är också det vi tänkte torrhumla med.

Hoppas någon har svar på funderingarna ovan, och så återkommer jag med rapporter framöver!

PS. Det står nu och bubblar i garderoben. Vilken lycka! DS.

Sv: Första BIAB-bryggen, ett par funderinga

audell skrev:

Hej!
Vi använde 4,6 kg malt och hamnade på OG 1051, 15,6 liter. Är det okej värden? Enligt receptet (färdigt recept som vi tweakat i Beersmith) siktade vi på 18 liter ner i jäskärlet, men vi är supernöjda ändå.

Det låter som ett ganska dåligt utbyte. Inte katastrofalt lågt kanske, men dåligt. Med mitt BIAB-system hade jag fått ut OG 1074 vid 15,6 liters volym... Hur gjorde ni när ni lyfte påsen ur mäskkärlet? Min erfarenhet är att det är viktigt att krama ur den sista vätskan ur påsen.

Vi hade bara två humlegivor, en på 10g 60 min, och sedan 75g 20 min. Det luktade supergott under koket, men när vi hällde ner i jäskärlet så hade nästan all god doft försvunnit. Vi har därför bestämt oss för att torrhumla, vad tror ni om det? Den sista givan var Cascade, och det är också det vi tänkte torrhumla med.

När man är ute efter humlearom så räcker det oftast inte att ha sista humlegivan vid 20 min. Min sista giva brukar vara vid 0 min. Torrhumling låter som en utmärkt idé och Cascade lämpar sig bra för det. Hur många gram tänkte ni använda?

Jäser: julöl

Tack för snabbt och bra svar!

Jag tycker också det känns som ett rätt dåligt utbyte.. Vet inte riktigt vad det kan bero på. Efter 90 minuters mäskning på 66-67 grader så mäskade vi ut i tio minuter på 78 grader. Sedan lyfte vi mäskpåsen och höll den över mäskkärlet och lät den värsta vikten rinna ur. Sedan la vi över den i ett durkslag över en kastrull, och började pressa utav bara h**vete (varmt för tassarna!). Vi höll väl på och pressade så hårt vi kunde (två personer samtidigt) i 10 minuter, så jag tror inte att felet kan ligga där. Vi använde färdigkrossad malt från Maltmagnus om det spelar någon roll.

Vad gäller humligen så inser jag nog i efterhand att humlegivorna inte var ultimata. Men det blir spännande att torrhumla! Jag vet inte riktigt vad vi har tänkt, men vi är ute efter en rätt så krafit humlearom. 2gram/liter?

Mvh,
Audell

Hur såg maltnotan ut? För lite enzymer är det jag tänker på.

Torrhumling: Jag brukar köra 4-5g/l i 5-14 dagar. Humlar mest med kottar i påsar med syrafasta bultar som tynger ned.

Malten vi använde var:
4.3kg Pale Ale
0.3kg Carapale

Ah, tack för tipset angående torrhumling också. Vi har ingen riktig humlepåse, fungerar det bra med BIAB-påsen tro?

audell skrev:

Vi använde färdigkrossad malt från Maltmagnus om det spelar någon roll.

Vad gäller humligen så inser jag nog i efterhand att humlegivorna inte var ultimata. Men det blir spännande att torrhumla! Jag vet inte riktigt vad vi har tänkt, men vi är ute efter en rätt så krafit humlearom. 2gram/liter?

Mvh,
Audell

O ja det spelar roll Maltmagnus krossade malter är inte det optimala men nu funderar Maltmagnus på att dubbelkrossa malten för oss BIAB bryggare vilket är mycket bra. http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=16628
2gram/liter är bra man ser att ni är pålästa.

Det vill till att man får fatt i grumset innan man börjar koket också om man maler finare. Annars får man kanske de skalsmaker jag tror jag haft problem med.

http://bistron.tumblr.com/

audell skrev:

Som redan har sagts så är nog den färdigkrossade malten boven i dramat. Jag brukar krossa min malt betydligt finare än så när jag brygger BIAB (och har följaktligen en relativt tät påse för att inte få med skal i koket). 

Fördelen med att ha humlen i påsar är att man kan tvinga ner humlen under ytan, så att man får mer kontaktyta mot ölen. Utan påsar kommer ganska mycket av humlen att ligga och flyta på ytan. BIAB-påsen har nog för mycket tyg för att vara bra att använda - tänk på att påsen suger upp en del vätska. Jag använder själv inte humlepåsar när jag torrhumlar eftersom jag hellre slänger i några extra gram humle än riskerar att få ner en infektion via påsen.

Ta 2 g/l torrhumling om ni vill ha en trevlig och tydlig, men inte överväldigande humlearom och 5 g/l om ni vill ha en öl där humlen får en att haja till ordentligt.

Kanske en självklarhet men det kan även så enkelt som att hydrometern eller termometern inte är korrekt kalibrerad.
Har själv råkat ut en termometer som helt plötsligt visade 5 grader mer vilket ledde till väldigt låga mäskning/lakningstemperaturer med låg effektivitet som följd.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

mans skrev:
audell skrev:

Som redan har sagts så är nog den färdigkrossade malten boven i dramat. Jag brukar krossa min malt betydligt finare än så när jag brygger BIAB (och har följaktligen en relativt tät påse för att inte få med skal i koket).

Flera har nämnt den färdigkrossade malten som boven i dramat, och det verkar ju rimligt. Jag har inte tillgång till verktyg för att krossa malten själv, men det kanske är värt att satsa på alltså? Vilken påse rekommenderas isf till framtida bryggningar? Körde nu på Maltmagnus biab-påse, och den fungerade mycket bra för den här krossningen, men misstänker att den är lite för grovmaskig för ännu finare krossad malt.

Angående utbytet så är det viktigt/bra att röra runt i mäsken.
Jag använder IKEA sarita tyg för påse. Väldigt finmaskigt så jag behöver inte oroa mig för att får skalrester.
Jag brukar ha 75% mäskningseffektivitet, lite högre vid låg OG och lite läge vid högre OG, har aldrig brytt mig om att försöka öka den tidigare, men tänkte jag skulle pröva annan kross.
Ni som rattat in eran krossning för BIAB, vad är bäst, dubbelkrossning eller krossa finare ?

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Jag krossar fint en gång och mäskar i 90 minuter utan omröring. Kör några grader varmare än vad amerikanerna rekommenderar, oftast 68-69 grader, men har inga problem med dålig utjäsning. Har använt olika hemmasydda påsar, alla med finmaskigare tyg än IKEAs sarita. Utbytet hamnar i spannet 80-86 % lite beroende på OG. Vid lägre mäskningstemperaturer blir utbytet sämre.

Annars kan jag inte påstå att jag har experimenterat vilt med olika krossningar eller så. Ovanstående har funkat finfint för mig hela tiden, så jag har inte sett någon anledning att försöka ändra på det smile

Tack för tipset mans!
Skall ratta lite på krossningen nästa gång åt det finare hållet. big_smile

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net