Sv: Braumeister

Hej!
Jo då Peps!
Nu har det gått en vecka i 15° och jag flyttade hinken till 19°-zonen
men det låg en hel 1cm fin-fin jästkaka på bottnen.
Sanitering av bryggpaddeln och fysisk omrörning för att få ner SG 1020 Ö
helst 5-7 pinnar till.
Jag har ju varma garderoben 22,5° att ta till i värsta fall.
Uppdatering sker när det finns skäl.
Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Ok. Jag återkopplar om noche buenan, jag trodde jag överpitchat den något enormt, men den beter sig precis som den normalpitchade carnegien.

Think globally. Drink locally.

Hej !

Dags för ny delrapport:
Både Yorkshire Sqare Ale och San Francisco Lager har SG 1019 efter 10 dagar.
Hmm, verkar som 67° / 90min  blev lite för varmt i BM-50.
Kan det räcka att sänka tempen 2° till 65° för att skapa lite mera utjäsningsbart socker?
San Francisco Lager har nu åkt upp till varma garderoben ca 22°

Trippelbryggare Raasken

Vanliga Halsningar fr.

Såå ja. Nu är nya gavlar tillverkade och en tredje vals som är ställbar på plats. I helgen blir det till att testa sig fram till ett lämligt gap. :-)

http://www.humle.se/punbb/images/upload/MALTKOSS%20NY.JPG

Rapportdags!

Yorkshire Sqare Ale hade SG/FG 1012 nu och blev därmed omtappad till sekundär tillsammans med 12ml Isinglass.
Jästkakan tvättas och sedimenteras för att återanvändas vid nästa bryggnig =mkt gedigen förkultur!

San Francisco Lager har nu åkt in i kylen och kommer att omtappas efter helgen, mätväde på SG kommer snart.
Lager (#W-34/70) står ute i garaget och tuffar på.

På hårdvarusidan:
Rosfria nät finns nu både uppe och nere för att hålla sildukarna på plats i Maltpipan.

Betr. efterlakningen så passade maltpipan med 1cm marginal inuti min 30lit Tyskegryta.
Stödben fanns redan i form av Baffel-korgen som jag har till mäskomröraren.
se: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php … 149#p17149
Tanken är att efterlaka i Tyskegrytan parallellt medan BM50 värmer upp till kok.
Värmen finns ju tillgänglig i Tyskegrytan, och jag kan bättre hålla koll SG
så att det inte droppar för lågt eller att pH stiger så det blir Tanniner/Garvämnen (inget att skratta åt):)

Funderar på att fästa övre silen i Tryckbalken och därmed få bättre ompositionering av malten vid pump-pauserna.
Annars sjunker övre silen neråt tillsammans med malten och hur skall då den tänkta ompositioneringen kunna ske.?

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.

Vilken typ av kontakt levereras 50 liters braumeister med, är det den blåa CEE 16A eller vanlig stickproop för 16A?

Vanlig jordad stickkontakt

Tackar, väntar hem stort paket nämligen. Bra med förhandsinformation.

Hehe, ok. Premiärbryggning i morgon?

Mitt bryggäng har nyligen införskaffat oss en braumeister.
Allt har gått mycket bra hittills förutom att vi har lite fuktproblem.

När vi kokar vörten blir det för fuktigt i tak och på väggar.
Tror ni man kan lösa det genom att installera en köksfläkt ovanför?
Räcker det med en liknande tro?: http://www.elgiganten.se/product/vitvar … akt-du601w

Hur har ni löst det?

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

En köksfläkt skulle ju fungera så länge kastrullen får plats under. Annars kan man öppna fönstret och ställa en bordsfläkt i andra änden av köket.

http://bistron.tumblr.com/

Har bryggt ett par gånger nu med min BM 20L. Fungerar kalasbra, får bättre och bättre resultat, både ölmässigt och utbytesmässigt.
Mitt stora problem är dock rengöring. Någon som har någon bra metod för rengöringen?
Brukar lägga den ner och spola rent. Men det är både bökigt och ganska slabbigt...

Spola ur ocg vänd upp den sen. kör i vatten och starta pumpen och upprepa. Kör sista gången med pbw eller chemipro och låt det dra lite. CIP. Eller clean in place. Men kan tillstå att det är mycket jobbigt i lägenhet med litet badrum. Det skulle jag aldrig klara med min. Så jag brygger i badrummet med fönster öppet.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

scaryeyes skrev:

Spola ur ocg vänd upp den sen. kör i vatten och starta pumpen och upprepa. Kör sista gången med pbw eller chemipro och låt det dra lite. CIP. Eller clean in place. Men kan tillstå att det är mycket jobbigt i lägenhet med litet badrum. Det skulle jag aldrig klara med min. Så jag brygger i badrummet med fönster öppet.

Ber ödmjukast att få gå med i BM-klubben med en BM 50 som jag och bryggkollegorna delar på smile

Skall testköra BM:n på fredag med vatten för att lära mig lite handhavande och sen köra skarpt på lördag.

En fråga som oroat mig är om den kommer fungera i lägenhet med bara 10A säkring, men min bror som är elektriker lugnade mig på den fronten. Går proppen hjälper han till att dra separat uttag med rätt säkring så skall det fungera, skönt med hantverkare i släkten när man själv inte är jättehaj på sånt. Har läst tråden noggrant men inte hittat någon som sagt att detta har drabbat dem.

En annan fråga är just själva rengöringen:
Man måste väl kunna använda PBW istället för att köpa rengöringssetet med deras rengöringsmedel?

Jag använder PBW med ett perfekt resultat i min.
Brukar fylla BM med kallvatten, i med PBW och slå igång värmen till ca 60 grader. Brukar även köra pumpen under tiden och låta stå en stund.
Skölj ordentligt med vatten och vänd upp å ner. Klart.

Vad har ni andra som brygger med BM för ca mått mellan valsarna på krossen?
Brukar ni fukta malten innan krossning?

Låter som om det får bli en PBW-kur nästa bryggning. Har kört mest färdigkrossad malt, har haft effektiviteter mellan 75-85%.
Krossade senast 20% av malten med corona-kvarn, ungefär samma effektivitet.

BNB mäskade just in och är redo för en ipa, nästan.
Vi kommer att ha 10 givor och över 100g humle totalt.

Förut har vi använt oss av påsar för att slippa slabbet men nu blir det lite överdrivet många och enligt de kära medarbetarna på humlegården försämras även utbytet en del.
Hur stor är maxmängden humle för braumeister?

Någon som har erfarenhet av detta? Någon maxgräns?

pz.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Jeffery skrev:

Jag använder PBW med ett perfekt resultat i min.
Brukar fylla BM med kallvatten, i med PBW och slå igång värmen till ca 60 grader. Brukar även köra pumpen under tiden och låta stå en stund.
Skölj ordentligt med vatten och vänd upp å ner. Klart.

Perfekt! Tack för svaret!

Testkörde BM:n idag med vatten och allt gick fint, imorgon blir det första riktiga brygden med den.

En sak dock som oroar mig lite är att när jag tömt BM:n på nästan allt vatten så såg jag delar av en packning som låg på botten, bifogar bild på detta, cirka 1cm stor bit, vad kan denna komma från?

Tyvärr blev fotokvaliten inte så vidare, packningen har en grönaktig färg.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMAG0157.jpg

Hej,

Jag pratade med Speidel och det visade sig vara en bit tätningsmassa som dom använder för att täta pumpen. Ibland lossnar det lite överskott men det är helt ofarligt.

mvh,

Peter

271 Senast ändrad av Ranberg (2012-01-10 08:56:18)

Peter Högström skrev:

Hej,

Jag pratade med Speidel och det visade sig vara en bit tätningsmassa som dom använder för att täta pumpen. Ibland lossnar det lite överskott men det är helt ofarligt.

mvh,

Peter

Stort tack för svaret!

Är det någon som har Equipment och Mash profiler för BM i Beersmith?
Jag har letat på diverse forum men inte hittat något riktigt användbart.

Sebastian Berg skrev:

BNB mäskade just in och är redo för en ipa, nästan.
Vi kommer att ha 10 givor och över 100g humle totalt.

Förut har vi använt oss av påsar för att slippa slabbet men nu blir det lite överdrivet många och enligt de kära medarbetarna på humlegården försämras även utbytet en del.
Hur stor är maxmängden humle för braumeister?

Någon som har erfarenhet av detta? Någon maxgräns?

pz.

jag har en pilsner med 155g och en monsteripa med 200g

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

dassunk skrev:

Har bryggt ett par gånger nu med min BM 20L. Fungerar kalasbra, får bättre och bättre resultat, både ölmässigt och utbytesmässigt.
Mitt stora problem är dock rengöring. Någon som har någon bra metod för rengöringen?
Brukar lägga den ner och spola rent. Men det är både bökigt och ganska slabbigt...

Såhär gör jag efter bryggning:

Spola i vatten, några liter dra runt och häll ut.

Fyll upp varmt vatten en bra bit övre spiralerna och häll i t.ex. pbw. Diska kanterna och spiralen med hjälp av vattnet. Diska baksidan av spiralen med en liten flaskborste. Låt uompen gå för att rengöra denna. Töm ut.

Fyll upp med vatten och om möjligt, låt det rinna längs sidorna. Låt pumpen gå. Töm ut.

Fyll ytterligare en gång med vatten och töm.

Det tar kanske 10 min.

Maltpipan och plåtar diskas separat.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

erikpe skrev:

Min BM kom i fredags, och jag har bryggt en gång. Mycket smidigt!

Innermåtten på Braumeistern är:

350 mm i diameter, 440 mm höjd.

Maltpipan har måtten:

270 mm i diameter, 360 mm hög.

Hela maltpipan kan inte fyllas med malt, utan några cm uppe och nere försvinner som död-utrymme.

Vilket mått är det från ytterkärlets botten till falskbottnen i maltröret?

Hej
Jag har trubbel med funktionen på pumpen. Jag har läst lite om pumpproblem på sidan, och jag gjorde en intressant iakttagelse när jag körde maskinen i tomme med ca 15 liter vatten. Körde den manuellt, drog upp tempen till 60 grader. Pumpen gnäller och rasslar då, men när jag stänger av värmeslingorna tystnar pumpen och funkar som den skall. Och när jag slår på slingorna igen så börjar pumpen att gnälla igen.
Jag har gjort rent maskinen efter alla konstens regler och luftat ut pumpen efter bästa förmåga, lutat den åt sidan etc. 
Vad kan detta bero på?
Någon annan som märk något liknande?
//Tomas J