Det jäser inte i flaskorna

För nästan två veckor sedan tappade jag upp mitt öl på flaskor och primade med sirap. När jag nu öppnade en för ett första provsmak så innehåll det ingen kolsyra och smakade sött. Jag drog genast slutsatsen att jästen dött/somnat/blivit lat/rymt. Vad gör jag nu? Går det att helt enkelt inhandla en ny påse jäst, öppna alla flaskorna, hälla i lite grann i varje och återförsluta? Hur mycket bör jag i så fall hälla i? Det är 50cl-flaskor det handlar om.

Nästa fråga, mest av vetgirighet, är vad jästen inaktivitet kan bero på. Någon som har nån idé?

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Sv: Det jäser inte i flaskorna

Jag skulle ta en ny påse torrjäst och rehydrera, dvs blanda ut i lite ljummet vatten.
Därefter korka upp samliga flaskor och tillsätta en liten droppe i varje flaska.
Säg att du har runt en deciliter av jäst-vatten blandningen.
Du har då 100 milliliter. Tillsätt en milliliter i varje flaska.
Ett kryddmått är en milliliter. Det räcker alltså till  100 flaskor, dvs 50 liter.
Troligen är det nog för mycket när jag tänker efter.
Det är ju inte så mycket socker som ska jäsas.
Men för att vara på den säkra sidan så är det kanske lika bra.
Du skulle kunna ta bara en halv milliliter i varje flaska.

Ibland så somnar jästen bara in.
Jag har aldrig begripit varför.
Man kan göra exakt likadant i två olika bryggningar.
Ena gången är det inte några problem alls, andra gången så är jästen bara hopplöst trött.

Rapax skrev:

Nästa fråga, mest av vetgirighet, är vad jästen inaktivitet kan bero på. Någon som har nån idé?

Svårt att säga vad det beror på i just ditt fall, men jästen är i allmänhet i sämre skick i slutet på en jäsning än i början. Det är helt normalt och beror främst på den "syrebrist" som en öljäsning innebär.

Faktorer som gör att jästen jobbar långsammare och kanske ofullständigt

- för lite jäst kvar vid tappning
- för lite syre, eller jäst med dåligt hälsa
- för höga stressnivåer (alkohol, temperaturomställningar, näringsbrist mm)
- för kallt (jästen är mer temperaturkänslig efter en öljäsning än före, vilket hänger ihop med syrebristen)

Jag brukar som sagt inte prima själv längre, men rent logiskt, och även med stöd av experiment som andra gjort så påverkar mängden jäst kvar i flaskan vid tapping kolsyrningen, samt givetvis kvaliteten på jästen. I vissa falla kanske det är motiverat att tillsätta ny jäst vid primning. Det finns det de som gör. Mängden luft i flaskan kan också påverka. Mer luft i flaskan, gör jästen piggare, och göra att kolsyrningen kan gå lite fortare. Det finns några amerikanska bryggare som gjort dettta test. Det visade sig att för lite luft i flaskan gjorde att kolsyrningen tog lite längre tid. Däremot om ölen blir godare för att den kolsyras snabbare är väl tveksamt.

När jästen får lite syre (från luftfickan) så får den högre stress tolerans, och jäser ut fortare.

Eftersom jag inte primar har jag inga bra praktiska beprövade tips, men jag skulle iallafall försöka uppskatta hur mycket jäst som finns kvar i lösning mha grumligheten och om så krävs tillsätta lite fräsch jäst med primingsockret på ren rutin. Det behövs inga stora mängder jäst.

Det är fullt möjligt att du får vänta längre tid och att kolsyran kommer. Men faktum kvarstår att förklaringen till att det går sakta torde ligger i jästens hälsa.

/Fredrik

Det fanns inte den minsta tillstymmelse till bubbel när jag hällde upp provölet så jästen är nog snarare död än långsam.

Det är nu några veckor senare och jag följde rådet att införskaffa en liten påse torrjäst för att korka upp och tillsätta.
Dock gick det inte riktigt som jag hade tänkt mig. När jag öppnade första flaskan vittnade ett bekant pys om att jästen till slut hade vaknat och faktiskt uträttat lite arbete. Ölet var perfekt kolsyresatt och skummade fint. Skumstabilitet var det lite sämre med men man kanske inte kan få allt med extraktbryggning.

Och en liten smakrapport:
Maltigheten satt som en smäck i väggen. Fylligheten var det heller inget fel på men en liten syrlighet kunde anas som jag upplevde som störande i ett sånt här öl. Och så fanns där en bismak som jag kände igen från mitt första öl, men den här gången mycket mindre framträdande. Överlag en svag 3:a.