Värst med hobbyn

Ni som bor med någon som inte delar ölbryggningens fröjder:

Vad tycker de sämst om med hobbyn? Är det själva bryggdagens slabb och lukter, hinkar och slangar som droppar i garderober eller är det drivor av tomflaskor i alla skåp som de suckar mest högljutt åt?

Här är det nog slabbandet under bryggning och buteljering som det rynkas på näsan åt, men jag brukar ha som lockbete/belöning att städningen faktiskt resulterar i ett renare kök än det varit annars med allting diskat och golvet våttorkat. Hittills har den byteshandeln fungerat.

http://bistron.tumblr.com/

Sv: Värst med hobbyn

En kommentar, åtföljd med sneda leenden från familjemedlemmarna, som jag får höra då och då är: " Vad snäll du är idag, ska du brygga idag?"

Varför ska man krypa och gå på tå? Betalar man lika mycket till hushållet har man samma rätt till hela boendet. Jag kan vara så här stöddig när min fru är i mexico. Jag vet åxå att det resonemanget inte funkar trots att man betalar allt här. Så jag kommer att fortsätta krypa och springa ärenden och städa, svabba och torka som en idiot när det är bryggdags...... Det är så det funkar! Ta mössan i hand och överkompensera frun för olägenheterna en bryggning innebär. Vi kommer alltid att vara undergivna i köket.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

4 Senast ändrad av Bo (2012-01-03 10:26:48)

Hehe - bra fråga. Min fru klagar inte mycket på slabb och dylikt, men jag brygger på vårt landsställe och klarar av det mesta i en separat snickar-/bryggbod. Dessutom hade jag så tur att gubben som ägde huset innan oss hade inrett en garderob i anslutning till badrummet för fotoframkallning som nu kunnat ställas om till jäs- och tapprum. Kök och övriga normala utrymmen hålls därmed kanska fria från bryggningen.

Mest av allt är väl att det tar tid i anspråk. Jag arbetar konstant på att få ned bryggdagen men det blir alltid ett par timmar mer än vad jag själv uppskattat och - måhända - indirekt lovat att det skulle ta. Räknar jag att flasktappningen tar 1 timme på en söndag, kan man ge sig f-n på att just den dagen krånglar kapsyleringsmaskinen/går häverten sönder/you name it. Det är nog detta som är det stora bekymret.

Nä, köket är lika mycket mitt som någon annans i hushållet, jag vägrar backa på den punkten. Sedan har jag slipat min bryggprocess så att det inte blir så stökigt och slabbigt i köket under själva bryggningen, grejorna kommer fram när de behövs och flyttas undan när jag är färdig med dem.

Sedan gagnar det ju hela hushållet att ha lite stora kastruller att ta fram lite då och då. Min HLT (jättefin 25-litersgryta från Bourgeat) kommer fram i alla möjliga sammanhang. Och sedan som OP nämner, ingen kan ju motstå fördelen med att få köket grundligt rengjort från golv till tak varannan vecka.

Think globally. Drink locally.

Måste väl börja med att säga att min sambo är stöttande och brukar hjälpa till att brygga. Det som det brukar fnysas lite åt är min samling av tomflaskor som jag lovat mig själv att ta tag i väldigt länge nu, vet att ungefär hälften av dom antagligen inte kommer användas. Vi bor i lägenhet så har lite trångt om utrymme, så det är väl inte jätteroligt att ha tomflaskor lite här och där. Sen kan jag väl tänka mig att det inte är så roligt när jag slappar ur och sparar en del av städningen till dagen (eller några dagar big_smile) efter bryggdag!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Får bra stöd och även hjälp av min sambo, men jag är extra duktig med att städa och plocka undan allt direkt efter jag är klar så att det blir alltid renare och mer städat efter en bryggning.
Dock är det platsbristen som är det enda problemet, jag har mer eller mindre tagit över ett helt rum i våran trea för jäskyl, och en kegerator, hinkar, grytor + allt annat bös , detta står verkligen inte högt i kurs.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Min fru hatar lukten av kokande vört. Ser till att brygga när hon jobbar så allt är klart nör hon kommer hem.

Hon tycker det är helt ok med en kyl till men är desvärre inte intresserad av slutreultatet ens. Hon dricker väldigt lite öl. sad

Hon tycker dock det är bra att jag har en hobby så hon låter mig hållas inom rimliga gränser.

9 Senast ändrad av rutgersson (2012-01-04 08:56:12)

När vi i somras flyttade till ny lägenhet gjordes en kompromiss. I och med inköp av ny soffa, som jag var tveksam till behövdes, fick jag genom att vika mig på den punkten ta lägenhetens stora garderob/klädkammare i anspråk som bryggrum. Så i detta ~8kvm "stora" rum står allt jag behöver plus jäskyl/kegerator (gäller att vara organiserad då det också står en massa musikinstrument där inne). All utrustning och den plats den tog hade nämligen varit ett ämne för diskussion i den förra, mycket mindre, lägenheten.

Det blir ju lite stök när det skall bryggas vilket såklart inte ses med blida ögon - Men effektivisering av processen står högst på agendan och städandet är likt många här något som uppskattas. Dock gillar sambon öl vilket är ett plus och hon har efter snart nio år förstått charmen med att ha en person i sin närhet som har benägenheten att nörda ner sig utan återvändo.