Kylning
Har sökt runt här, och bland andra forum om vört kylningen. Det verkar som om väldigt många föredrar att köra med stora kylanordningar. Koppar spiraler, kallvatten, slangar och liknande.
Eftersom jag är ny på detta så undrar man juh om det inte är lättare att räkna om receptet så man kan ta ca 20% av vätskan och tillsätta den som is efter koket.
När jag gjorde min första ölbryggning kokade jag vörten på 8L (har ingen större gryta atm) Kastade i 3L fruset vatten och boom, vörten var nere på 16 grader efter 8 minuter. Hällde då över det i tunnan och tillsatte vatten till beräknad mängd. Skulle iof lika gärna kunnat hälla på kallvatten bara för att få ner temperaturen lika fort.
I andra samanhang (cider, vin etc) har jag läst i prinsip överalt att man aldrig skall brygga på destilerat vatten om man kan undvika att göra det, är det inte lika med öl? kan det inte vara bra att spara 30% av vattnet och tillsätta det när det är så "friskt" som möjligt?
Eftersom ingen gör på det sättet kan jag inte annat än anta att det är underlägset gämfört med alla hembyggda kylsystem och liknande. Men varför? Vad är skillnaden?