Sv: Officiella Julölstråden 2011

Jag smakade min julöl från förra året, dvs den har lagrats ett år. Och det var det receptet du bryggde Palle. Iaf så blev eksmaken sjukt dominerande efter lagring, jag tyckte inte det var så lyckat faktiskt. Såhär skrev jag om det på bloggen. Jag trodde verkligen att eksmaken skulle dämpas med lagring, det verkar helt fel!

Smakade även en julöl från förra året och blev ganska besviken. Aromen var lite syltad apelsin, kryddigt men också stall (på ett inte så bra sätt) och ek. Smaken var väldigt tunn men dominerades totalt av ekningen som smakar lite som gammalt stall. Lite belgisk smak fanns där med och kanske lite smörkola på slutet.
Ölet var dock helt klart vilket var häftigt. Dock så har den tappat massa karaktär och blivit helt dominerad av eken nu, den var helt klart bättre förra julen. Väldigt tråkigt då jag trodde denna skulle lagras väldigt bra!

Jag skrev när jag provade denna i april: "Nått som jag tänker på denna gången är att den smakar väldigt mycket mer ek än när den var färsk, vet inte om eksmaker kommer fram mer och mer av lagring?". Svaret på den frågan verkar vara ja, eksmakerna kommer definitivt fram mer och mer med lagring! Framför allt tror jag det är på grund av att andra toner dämpas med lagringen men att eksmakerna är ganska konstanta.  @ http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/ … forra.html

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Hur gick det nu för alla som bryggde julöl? Vad tyckte ni om era? Var dom uppskattade av släkt och vänner på jul?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Mitt julöl (en stark porter) ändrade karaktär efter några veckor.
Från början var det rostade toner av kaffe och choklad som sedan gick över till mer salt lakritssmak.
Det är väldigt underligt och jag kan inte påminna mig om att jag varit med om att det hänt förut.
Kan vara en oxidationseffekt, men ölet är så pass ungt ändå så det borde inte vara det.

De flaskor som är kvar tänkte jag lagra till nästa jul för att se hur det utvecklat sig.

Chubb skrev:

Hur gick det nu för alla som bryggde julöl? Vad tyckte ni om era? Var dom uppskattade av släkt och vänner på jul?

Ja mycket, min är totalslut. Skall bryggas igen till nästa år.

Mmm, Noche Buenan var verkligen en strålande julöl i år, omtyckt av alla. Imperial Portern som jag bryggde i maj är inte i närheten av färdig smakmässigt, så kanske nästa jul. Kanske skulle man ha en lite svagare variant av Noche Buena (eller helt enkelt en god wieneröl) nästa år.

Think globally. Drink locally.

Är klart nöjd med min julöl, det blev något åt porter/stout hållet. Svartmalten som var väldigt framträdande i början har tonats och istället har chokladmalten kommit fram. Familj och vänner är lite mer avvaktande till vad de kallar "mörk öl" men tillvänjning pågår. Kommer att spara några för att se om de utvecklas.

Jag är nöjd med min jul-stout/porter. Den var lite mastig för att vara till maten, men en fin "bras-öl". Skulle kanske haft lite högre beska. Nästa år får det bli en svagare öl, typ en bitter eller mild. Och något starkare till brasan.

www.brygg.se

Peps gav mej en ide om julöl. Har gått i valet och kvalet om att brygga mer julöl. Nu tänker jag inte göra 36 liter yberstark julbock med kryddor. Tänkte lite på att bygga en tillsats till mitt bryggverk så man kan ha en biab påse uppspänd på en ring och köra små biab satser.  Hur är det... Julmumma, det är väl en överjäst öl? Funderar lite i banorna att köra på mauribrew ale. Kan jag vara mogen som alebryggare redan?
Jag har en mycket fin julöl om än väldigt speciell. Kan modda lite på den och brygga redan nu inför nästa jul. Ska vi dra igång en tråd julöl 2012?
Kan ju bli en Maya Prediction Christmas Beer...

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Chubb skrev:

Min julöl, en porter med tillskott av hemrökt malt har nu börjat smaka riktigt bra, har tyvärr bara en handfull flaskor kvar, men det är först nu man märker av röksmaken i bakgrunden, som jag ville ha det. Vad har jag lärt mig av detta? Jo, brygg den tre månader tidigare nästa gång smile

Vår julöl med ganska mycket rågmalt blev kanonbra och väl uppskattad på diverse julträffar. Den var mörk men inte jätterostad, ganska söt men det balanserades med lagom med humle och rågens lite annorlunda smaktillägg. Har nog 1-2 liter kvar i ett fat... Kommer nog köra en precis lika batch till nästa jul! smile

/Calle