Smakregistret

Jag läser i senaste numret av Hembryggaren att Carlsbergs bryggmästare liknar maltbasen vid ett tonregister där man vill ha med både bas, mellanregister och diskant i symfonin för att det skall kännas fulländat.

Jag gjorde ett öl i början på förra året som också var ett av mina första icke-extraktsöl där jag enbart använde basmalt och chokladmalt. Karamellmalten hoppade jag över i en omgång och i nästa hade jag med både bas, karamell och chokladmalt. Det är en stor skillnad mellan ölen. Ölet som saknar karamellmalt känns torrt och platt i jämförelse. Faktum är att jag gjorde en liten A/B-testning mellan ölen och den ovetenskapliga kontentan av den var att man inte bör använda chokladmalt ihop med basmalt utan att även inkludera ett "mellansteg" med karamellmalter. Är det någon mer som har liknande eller motsatta erfarenheter?

http://bistron.tumblr.com/

Sv: Smakregistret

Jag instämmer! Kandock tillägga att om man tex brygger en stout där man vill ha en kärv torr brändhet kan man skita i karamellmalten. Men vill man ha hela registret så att säga så är någon "mellanmalt" att föredra.

www.brygg.se

Läste också det där. Min första tanke var -Jamen pilsner då? Så... ok för att det var porter. En öl med bara pilsnermalt och 5% choklad eller svartmalt hade jag nog inte gillat. Men jag har gjort massor av fina öl utan diskant får jag nog lova att säga. Eller för den delen utan både mellanregister och diskat. Utan att uppfattas autistiskt hoppas jag. Jag hajar vad krabben menar.

Intressant, har aldrig tänkt på det så. Annars håller jag med Randy Mosher om att när man brygger mörk öl är det en bra idé att få så mycket av färgen som möjligt från basmalt och andra malter och hålla de rostade malterna nere. Alltså hellre använda enbart münchnermalt, mörk karamellmalt och lite lite pale choc än att använda pilsnermalt och en hel massa svartmalt.

Think globally. Drink locally.

Undantaget då om man brygger en schwartzbier. Då vill man ju ha smaken från pilsnermalten och färgen från svartmalten. Men den ska ju vara ganska utjäst och inte söt. Men det går ju utmärkt att korrigera med mäsktemp åxå. Men det krävs en del bryggningar innan man hamnar rätt.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Mmm, schwarzbier är lite speciellt. Grejen där är ju att den skall vara mörk i färgen men inte rostad i smaken, så man får ta till lite specialtricks. Dry stout är ju som Michel skriver också lite eljest.

Jag har bryggt öl med 10% rostat korn, och det var riktigt gott, ett av de bästa öl jag bryggt. Men det är ingenting jag skulle basera en generell rekommendation på.

Think globally. Drink locally.

Eller för den delen utan både mellanregister och diskat.

Jovisst, det är en sak att bara använda basmalt, men det var att hoppa över karamellsteget om man har rostade malter med som kanske inte alltid är lyckat.

http://bistron.tumblr.com/

Jag tror det beror på vilken öltyp man vill brygga.
En porter: Ja, karamellmalt ska vara med för att balansera det rostade med sötma
En stout: Nej, ingen karamellmalt, den ska vara torr med lätt kropp
En ale: Ja, Crystal eller karamell för att den inte ska bli för torr i smaken.
En mörk lager: Kanske beroende på om man vill ha sötma eller inte. Här kan man också jobba med mäskschemat.