Top tier

Hej, ett tag sen jag skrev något här och desvärre länge sen jag bryggde något.

Hursomhelst så har jag skaffat mig en top tier brännare för några månader sen, då jag ej får brygga i vårt nya kök och tänkte prova den nu snart.

Jag har även en tom flaska p19. Någon som vet vart man fyller/byter ut en sådan i Stockholms området. Helst södra delarna av stan.

Och hur är det med p19? Är det ok att ha flaskor av den storleken hemma?

Hur är erfarenheterna runt top tier? Något speciellt att tänka på? Jag har aldrig bryggt på något annat än en vanlig kökshäll.

Behövs det något annat förresten. Jag har som sagt top tier med medföljande slang och regulator samt en p19.

/Hans

2 Senast ändrad av berglund (2011-12-27 20:45:00)

Sv: Top tier

Du kommer ihåg rätt. Men jag har flyttat från bagarmossen till en villa i v-h efter att du var hos mig. Skulle inte ge mig på att köra med gasol inomhus. Jag får inte upp länken i mobilen. Innehåller den något matnyttigt?

Det här var ju inte direkt visdomenskälla...

Det kanske beror på att det inte är så många som använder gasol.
Välventilerat är väl mitt enda tips och lågan ska inte vara gul utan bara blå så det krävs lite justerande från din sida.
Bor du i ett enfamiljehus får du ha 2 behållare upp till 60l hemma, dock ej i källaren.
Söker du lite på nätet hitar du lätt vad som gäller mer exakt

5 Senast ändrad av Bo (2012-01-02 11:13:44)

Precis... därtill kan det måhända vara så att forumaktiviteten går ned något kring jul- och nyårshelgerna.

P19 får man inte ha utan tillstånd - Nedan saxat från nätet (stämmer med vad jag minns när jag kollade upp det i somras)

För privat bruk

- i enfamiljshus får gasolflaskor mindre än 30 liter (storlek P 11) hanteras i bostaden. I utrymme som är
brandsäkert avskilt från den egna bostaden, t ex garage, får högst 2 st gasolflaskor större än 15 liter
hanteras. Totalt per hushåll max 60 liter utan tillstånd.

- i flerbostadshus får endast flaskor mindre än 5 liter förvaras i lägenheten. Brandsäkert avskilt eller på
balkong får dock gasolflaskor av högst storlek P 11 lagras. Totalt per hushåll max 60 liter gasol utan
tillstånd.

- i källarförråd, allmänt garage och på vind får ingen gasol hanteras eller lagras.

Eftersom privatpersoner inte har p19 vet jag inget bra ställe som byter ut/fyller på dessa. Sannolikt är AGA-ställena det bästa alternativet för P19. För tillåten privatgasol får jag säga att Rusta faktiskt är det billigaste jag sett. Finns säkert billiga ställen lokalt, men Rusta är riktigt konkurrenskraftigt i Stockholmsområdet.

Blichmanns egna instruktionvideo visar inställningar på ett bra sätt; http://www.youtube.com/watch?v=80DXdiSVxQI

Tänk säkerhet, säkerhet och säkerhet. Jag skulle inte köra utan en CO-varnare (inte samma som gasolvarnare) - har skrivit om det i tidigare tråd - http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=4759.

Tack. Hehe, ett spydigt inlägg lockar alltid fram kunskap.

Jag tänkte köra utomhus i första hand så ventilation är det minsta problemet. Sen är ju det visserligen det jag jobbar med.

Jag ska kolla på länkarna, tack