Ja och nej, och det beror på och kanske.
Vadan detta luddiga svar?
Jo, som vanligt finns det inte någon riktig sanning.
Låt oss börja med oxidation.
När man tappar upp på fat så bör man försöka få bort så mycket syre som är rimligt.
Det enklaste (som kanske inte fungerar så bra egentligen) är att fylla upp fatet till brädden. Därefter försiktigt "gasa" på med kolsyra. Kolsyran (CO2) är tyngre än syre (O2) så det ska lägga sig som ett lager undeer syret och "pressa" bort det. Nu är det dock så att gaser gärna blandar sig (typ luft) så troligen får man inte bort allt syre.
När man sedan tappar ut öl så trycker man i mer kolsyra. Så efter fyllningen av fatet så kommer det inte in något mer syre. Fatet är alltså inte "öppet".
Enligt min erfarenhet så tycker jag dock att fatöl har sämre hållbarhet än på flaska. Ölet blir dock snabbare klart på fat än på flaska (troligen beroende på priming i flaskorna).
En "normal" livslängd på ett öl på fat ligger någonstans runt 2-3 månader jämfört med åtminstonde 6 månader på flaska.
Jag brukar nästan alltid hälla ut en slatt på någon liter i fatet såvida inte ölet är ruskigt gott och konsumerats i ganska rask takt.
Ett 4 gallon (18,9 liter) fat bör man vara ett par att dela på om man inte är någon storkonsument. Halvfatet på 2 gallon (c:a 9,5 liter) är trevligare i konsumtionssynpunkt. Där blir det aldrig någon sunkig slatt att hälla bort.
5 liters partyfat är lite enklare till sin natur och det skiljer lite i hantering.
Priming av partyfat är det vanligaste till skillnad från de större faten där man pressar i kolsyra. Sedan driver man ut ölet med en mindre mängd kolsyra.
Jag använde 5 liters faten i 3-4 år innan jag införskaffade en fatölsanläggning. Den stora nackdelen som jag såg det var att det en gång jäste för mycket i fatet så att det fick "horn" och inte längre hade formen som en liten tunna.
Slutligen vill jag säga att jag under det senaste halvåret gått tillbaka till att tappa på glasflaska i stället för fat. Dels på grund av att jag bryggt många öl som kräver lång lagring och dels för att glasflaskor är så trevliga att ta fram och hälla upp ifrån.