1 Senast ändrad av scaryeyes (2011-12-21 01:49:12)

hur göra???

Jag har 2 fat som det kanske är 1/3 kvar i. Ett fat är för lite att med sig på jul och det andra har för mycket diacetyl för att bjuda på. Skulle man kunna köra ihop båda faten till ett och hoppas på att det går att dricka?
Eller ska jag ta med båda faten och bjuda på det ena och dricka upp det andra själv? "Diacetylen är obetydlig efter ett par snapsar....."

Men slår diacetylen igenom hårt om man blandar 50-50?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: hur göra???

Passa på att utbilda gästerna ilite ölkunskap. Även om de flesta ser fram mot tomten brukar det uppskattas om man föreläser lite kort om sina öl och smakerna. Då kan ju diacetylen bli en upplevelse. Och jag är inte så säker att alla verkligen tycker att diacetyl är så äckligt. Jag vet många som gillar diacetyl. Och detär en smak som ofta väcker gnaska trevliga associationer. Mmmm! Den smakar ju smörkola!

scaryeyes skrev:

"Diacetylen är obetydlig efter ett par snapsar....."

haha! Bästa citatet! Du får helt enkelt se till att varje öl av diacetylölen serveras med en snapps! Eller så kanske inte diacetylen känns så mycket om man suger på en smörkniv innan? big_smile

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Haha, grymmt citat!

Varför inte pröva att bland ett glas och se ifall det försvinner.
Tycker det är kul att blanda, jag hade 2 olika öl som va mediokra med blev succé efter en 70/30 blandning.

Blir det inte bra så kan du ju alltid vänta att ta fram ölen tills folk har fått i sig ett par snapsar smile

Lite diacetyl passar kring julen tycker jag wink

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

scaryeyes skrev:

"Diacetylen är obetydlig efter ett par snapsar....."

Skallebanken dagen efter kommer kanske inte kännas lika obetydlig...

Think globally. Drink locally.

Tillsätt lite pigg jäst till diacetylölen så är problemet väck på ett par dagar.