Sv: Bryggdag
Gött mos, Peps! ![]()
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag
Sidor Tillbaka 1 … 9 10 11 12 13 … 54 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Brrrrryggdag! Janet's Brown står just nu och jobbar upp ett kok.
Kok kl 10!??! När gick du upp i dag egentligen? ![]()
Har man små barn är inmäskning klockan 07:00 en lördagmorgon helt normalt. Kylt, diskat och klart innan lunch!
Mina bryggdagar börjar alltid vid 7:00, då kan man slabba ostört i köket. Nu har jag inga barn men väl en sambo som gärna slipper se katastrofen till kök under mina bryggmornar.
Jag har en dotter på ett och ett halvt år, men vi har fostrat henne till att man sover till kl 8-9 på morgonen.
Inte ens ölbryggning kan få upp mig tidigt en ledig dag..
Vatten värms upp och utrustning åker fram. Heavy Machinery Imperial Stout står på schemat idag!
Har kommit ungefär lika långt som Martinb men här blir det en Lambic.
På bergåsa så brygger en kollega till mig. Naturligtvis med livestream http://www.ustream.tv/channel/berg%C3%A5sa-bryggeri
Bryggdag idag som började något stressigt.
Bestämde mig på väg hem att jag skulle brygga. Direkt när jag kom hem var det på med vattenkokaren och en kastrull på spisen och uppvägning av malt.
Då kom jag på en sak.... min oechslemätare ramlade i golvet och gick sönder tidigare i veckan och jag hade glömt köpa en ny.
Ner med malt och vatten i den lilla kastrullen och påbörjade en proteinrast, in i ugnen för att hålla temperaturen. Därefter upp på cykeln och ner till Mölndalsvägen för att köpa en ny och sedan hem och fortsätta. En svettig cykeltur men nu har man hunnit ikapp och njuter av en "Golden Ale" från 2/9.
Det blir en "hybrid" ikväll. Jästslurry från Safbrew WB-06 och nästan bara pilsnermalt. Vill egentligen brygga en pilsner men fortfarande för varmt i förrådet för det.....
Bryggdag.
Freestylar en IPA och väntar på kokstart. Lång mäsktid pga julhandel.
5,00 kg Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC) Grain 1 82,0 %
0,35 kg Carared (45,0 EBC) Grain 3 5,7 %
0,50 kg Cara-Pils/Dextrine (3,9 EBC) Grain 2 8,2 %
0,25 kg Caramunich Malt I (90,0 EBC) Grain 4 4,1 %
10:45 20L Mäskvatten 66C 180min
14:00 14L Lakvatten 75C Maxi-BIAB
14:30 Kokstart
60min 20g Simcoe
60min 25g Target
10min 10g NZ Cascade
5min 15g NZ Cascade
0min 25g NZ Cascade
SG 1060 före kok 23L
Någon som törs gissa ett OG efter 90min kok ?
Bryggdag idag,
5,00 kg Viking Pale Ale (4,6 EBC) Grain 90,91 %
0,50 kg Viking Crystal 300 (300,0 EBC) Grain 9,09 % (Egentligen dark crystal från thomas fawcett)
25,00 gm Target [12,50 %] (60 min) Hops 28,6 IBU
25,00 gm Challenger [8,10 %] (60 min) Hops 20,6 IBU
25,00 gm Challenger [8,10 %] (30 min) (Aroma Hop-Steep) Hops -
25,00 gm Target [12,50 %] (30 min) (Aroma Hop-Steep) Hops
Det var Imperial Stout här också. Vi kokade i 2,5h, tyvärr så ökade avkokningen mot slutet så vi fick ca 9l istf 13l. Så vi struntade i att dekantera förkulturen så nu blev det ca 10l med OG 1,126 (plan 1,130). Lillebror till det här receptet med OG 1,085 var drickfärdig redan efter 4-5 veckor.
Tyvärr så stannade den på 1,050 efter några omrörningsförsök, god men jäkligt söt. Tappade om till annan tunna och tog ur en liter och tillsatte slurry och lät stå på magnetomröraren några dagar, hällde i det igår tillsammans med 5g hydrerad US-05. Inte mycket tryck i jäsröret ännu ![]()
Hursomhelst, igår bryggdes det för första gången på en månad och det blev det en svagare variant på originalreceptet, OG 1,076. En del blir nog buteljerat med kaffe och en annan ska lagras med ekkuber och bourbon, kanske lite vanilj också.
Tyvärr så stannade den på 1,050 efter några omrörningsförsök, god men jäkligt söt. Tappade om till annan tunna och tog ur en liter och tillsatte slurry och lät stå på magnetomröraren några dagar, hällde i det igår tillsammans med 5g hydrerad US-05. Inte mycket tryck i jäsröret ännu
Får du ingen mer jäsning skulle du kunna brygga en riktigt utjäst Dry Stout med FG runt 1,010 och blanda den med eller om du vill vara lite Crazy Brettanomyces ![]()
Tjoho,
Bryggning för andra dagen i rad. Igår en IPA med Galaxy samt Amarillo och Rakau som torrhumling och idag en klassisk Dry Stout tweakad med lite crazy saker som Indisk Koriander, kanel och underpitch av Danstar Nottingham. Ibland måste man tänja lite på gränserna för att hålla inspirationen och brygghumöret på topp.
och underpitch av Danstar Nottingham
Intressant. Är du ute efter någonting särskilt (estrar, fenoler, diacetyl) eller är det bara jästbrist?
Det är nog en kombination. Jag kan ta lite kreusenjäst från gårdags IPAn om jag vill. Främst vill jag se hur utjäsningsresultatet blir med halva mängden och vad smakbidraget blir. Jag tar gärna större mängd estrar men det är främst ett experiment och har inget specifikt mål. Tanken är inte en typriktig Dry Stout här utan det är bara grunden att stå på.
Brygger Engelsks IPA med fuggle och EKG idag. Mitt satans nöt mätte fel på mjölksyran så det blev 5 ml istället för 2. Nu smaker mäsken surt. Hällde i kalk för att iaf kompensera pH men det lär blir en märklig öl. Jag har haft 2 dålig bryggningar på rad nu. Men oas har jag en pall på ett par tusen flaskor på ingående så det blir ju en lite tröst. Får krama dem när de kommer fram.
Väntar just på kok, ska bli en Sorachi Ace single hop.
Keggade och gasade under mäskningen en Torpedo Clone, som smakade underbart så här tidigt på morgonen. Det är väl inte bara britterna som får?
Bryggdag i morgon, en Marzen (decemberfest) blir det denna gång. Ska köra en dubbel decotion mash.
45/45 winermalt/pilsnermalt
10 carahell
Tänkte testa challenger humle vid 60 och 30 min.
-------------------------------------------------------------
Ramstein och decoktion mash, hur tyskt får det bli.
Time Optimist Single Hop Styrian Golding Bobek Pale Ale. Inmäskad idag kl 07:30 min första morgonbryggning, någonsin. Det kommer jag göra igen. Står nu och inväntar att förkulturen skall sedimentera helt. Blir jästpitch ikväll normal tid.
Som megen inmäsking kl 0730. ESB med oortodox humling med fuggle, EKG och en näve chinook på slutet. Drack en Gustafs finger härom dagen som var till belåtenhet så jag tyckte nog att lite amerika kunde få vara med. Höll tummarna för att ett pack med BC 1968 ESB skulle komma med dagens post och det gjorde den precis när jag börjat kyla. Svall upp lite på 1 timme så jag tänkte den var fräsch nog och pitchade. Färdig kl. 13. Städar gör jag ikväll om igen här vill komma hit för ett par mexilager och göra jobbet åt mig?
Inte ens ölbryggning kan få upp mig tidigt en ledig dag..
Så resonerar jag åxå... Man har ju hela natten på sig
Housepainter skrev:Inte ens ölbryggning kan få upp mig tidigt en ledig dag..
Så resonerar jag åxå... Man har ju hela natten på sig
Jo jag med i normala fall men. Man blir ju så trött när man har småbarn, så gamle fan själv har börjat bli kvällstrött (ibland). Jag räknade ut det snyggt och förberedde så mycket som möjligt kvällen innan. Kopplade en timer till en universaltermometer och en grilltändare på det i en hink med inmäskningsvatten, så det var bara att börja mäska direkt vid uppvaknandet. Sen kan man ju gå och lägga sig en till två timmar igen om man vill. Men man kan ju passa på att förbereda nästa steg (vattenvärmning) innan man går till kojs.
Mitt kranvatten är så varmt att det bara tar några minuter i kastrull att mäska in på försockring med 18 liter mäskvatten. Om jag dkontionsskar brukar jag dega in direkt från kran till proteinrast och sedan direkt dra en dekoktion. Mycket smidigt. Men hade man gjort större satser skulle ju en timer vara perfekt. Eller en exakt varmvattenberedare. Jag gillar förmiddagsbryggningar men det beror på att man vill utnyttja tiden optimalt när man har barn. Och ölen blir bättre när man inte kan stå och tjuvdricka samtidigt som man brygger.
Sidor Tillbaka 1 … 9 10 11 12 13 … 54 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag