1 Senast ändrad av octavianus (2011-12-12 09:23:12)

Hjälp med belgisk veteöl, typ Hoogarden.

Tänkte någon form av belgisk veteöl på onsdag. JAg har drivit upp en flaska Hoegaarden så den för stå för jästen.

Jag har puffat vete hemma som jag tänkte använda, samt pilznermalt. Vet inte om jag ska/bör ha i karamellmalt, den ändå jag har hemma är mörk. Men för mig gör det inget om ölen inte blir helt ljus, jag är inte mycket för att hålla mig inom några trista ramverk.

Så ett recept kanske kan se ut såhär, vad tror ni om det:
50% Pilsnermalt
45% Puffat vete
5% Mörk karamellmalt.
+ En grabbnäve havreskal

Sen det jag undrar mest över är hur ska mäskningen gå till? Måste man ha någon extra rast (typ proteinrast) för det puffade vetet, och vid vilken temp då, och hur länge? Ska jag först rasta bara vetet på första rasten. För att sen när det är dags för försockringsrasten blanda i de mältade råvarorna, eller ska jag ha med dem i proteinrasten också?

Vid vilken temp kan vara lagom för försockringsrasten tro? Hur söt vill man ha en Belgisk veteöl?

Tack för bra svar.

Sv: Hjälp med belgisk veteöl, typ Hoogarden.

Jag rekommenderar att ta bort karamellmalten eftersom beskan är låg så är det en risk att ölet blir för sött i smaken.
En witbier ska vara ganska torr.

Om du vill göra en proteinrast så måste du få med enzymer från malten. Det puffade vetet är inte mältat.
Jag skulle köra en kort proteinrast, typ 15 minuter annars är risken att ölet blir extremt grumligt även om öltypen i sig är grumlig.

Försockringsrasten bör ligga på runt 65 grader gärna i 90 minuter för att få den så torr som möjligt.
Man vill helst hamna på ett FG under 1010.

okej, tack. Vid vilken temp bör proteinrasten ligga på?

bryggningen blir imorgon, skulle behöva veta vad proteinrasten bör ligga på. tack på förhand.

ta 50ºC i 15 minuter, se till att snabbt komma upp till 65ºC.
till exempel genom att tillsätta kokhett vatten.
man vill undvika att "hänga" för länge i proteinrasttemperaturerna.
dvs mäska in vid 50ºC med en lite tjockare mäsk, kanske runt 2 liter/kg malt.
sedan häller du på 1 liter/kg malt kokhett vatten för att snabbt öka tempen.

okej, tack kenneth. Hoppas att det blir bra imorgon.