Fenoler hos wlp037, yorkshire square

Idag flaskade jag min nut Brown, Brown Burt. Den jästes med ett rör färsk wlp037 i en normalstark, ca 1050 vört. Till min förvåning och besvikelse fanns en tydlig fenoliskt ton av nejlika. Fan tänkte jag, min första infektion. Sen var jag ju tvungen att söka lite på nätet och det visar sig att jag inte är ensam. Flera rapporterar om samma arom och en del upplever att den bleknar med lite lagring. Möjligen kan det vara ett temperaturberoende problem. Min jästes i 17-18 grader till 1016 och sedan 4 dygn i 21 grader. Det som lite talar för en ev infektion var att den också var rätt grumlig men oas så stod den en vecka i 7 grader innan flaskning så det kan va varit köldgrumling. Det finns säkert fler här som har använt jästen och kanske har något att rapportera? Tacksam om ni i så fall skriver ang era erfarenheter.
Love

Sv: Fenoler hos wlp037, yorkshire square

Nej, det var inte köldgrumling. Tyvärr. Infektionsspåret är nog ganska varmt ändå.

Jag har använt den i 20 grader utan nejlika. Infektion verkar troligt.

www.brygg.se

Jo du har nog rätt. Det lustiga är att den pitchades utan förkultur och inte tappades om för klarning. Det betyder att den sannolika infektionskällan är en av mina jäshinkar. Visst, det finns någon repa i den. Jag har köpt 2 nya hinkar. Ska skaffa tappkranar till dessa som jag kan koka dem och bara köra med silikonslang mellan hinkarna och ingen hävert som nu inte känns så kul att använda, iaf inte den gamla autohäverten. De är ju dessutom skitsvåra att göra rena på ett bra sätt. Jag önskar mig en konisk jästank av rostfritt i julklapp. Så att man kan prygla skiten ur alla kusar på bästa sätt utan att behöva oroa sig för repor, temperatur etc.

Ger den en vecka. Händer inget underverk ska skiten ut innan flaskorna exploderar.

5 Senast ändrad av Björn Petersson (2011-12-11 05:00:32)

Det finns en annan möjlig orsak, kanske lite långsökt, men du hade ingen förkultur , alltså lite mindre jäst. Jag har läst någonstans, jag kommer dock inte ihåg källan, att om det är lite jäst från början så jäser den inte lika rent som den skulle gjort med en rejäl jästgiva från början.

Jag kan tillägga att i ett domarprotokoll avseende ett öl som jag jäst med West Yorkshire-ale jästen från Wyeast, som jag tror är samma jäst som White Labs, så finns följande anmärkningar " Oangenäma jästbitoner" (sammanfattning), "lösningsmedel...(en domare), "estrar, tropiska frukter och bubbelgum, päronsplitt" (en annan domare), " Jäsningen verkar lite oren" (en tredje domare)

Så  det är inte säkert att det är en infektion. Här hade jag ändå gjort en liten förkultur på 2 liter av en påse.

Hmm. Kommer du ihåg vilken temp du jäste i? Den kanske behöver lite högre temp, jag låg verkligen i underkant. Men enl mrmalty så ska mängden varit ok även om jag i te vet hur jästen misshandlats på vägen från USA. En annan sak som slog mig var att det flockat så sjukt hårt i röret att jag fick skaka frenetiskt 15-20 min innan jag pitchade. Jag kanske kanske skakade döden i jästen smile. Men oas så är den fortfarande skyigt grumlig och det antyder ju definitivt att något är fel.

brandemannen skrev:

Hmm. Kommer du ihåg vilken temp du jäste i?

Jag har noterat 16-21C. Det var nog så att den stod svalt men att i början så steg temperaturen i hinken. Jag hade termometergivaren tejpad på hinken.

Det är en utpräglad överjäst och den jäste kraftigt i början. Jästen flöt upp, tryckte av locket till jäsröret så det flög en meter och jästen flöt ut på locket och ner på golvet. Efter sex dagar var ölet nere på 1013 (OG 1060) men fortfarande grumligt och med jäst både på ytan och på botten. Efter 12 dagar var det nere på 1012. Därefter stod det i 0-5C (ingen omtappning) i 14 dagar och tappades sedan till fat. Där lagrades det i 14 dagar vid samma temperatur och tappades sedan till viss del på flaska med mottryckspåfyllare. Då var det helt klart. Jag har ingen notering om det hade klarnat vid första omtappningen.

Jag ska öppna en flaska idag för att se så att de inte håller på att explodera. Får se om det hänt något mer med den. Tack för input.
Mvh
Love

9 Senast ändrad av Raasken (2011-12-12 16:03:09)

Hej!
Är nu inne på min fjärde bryggd med samma rör av YSA-jästen, det har funkat bra.
Har höjt tempen på slutet av primären,
kallkrashat före omtapp till sekundären.
Haft i 10ml Isingglass/20lit öl, kallkrashat några dagar till.
Omtapp direkt ner i kegen, på med Co2 och blankt öl nästa dag och nästa och nästa....;-))
Mvh Raasken
Edit:
Dessvärre och/eller som tur är, inga fenoler...bara ovanligt blank öl på ovanligt kort tid.

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

10 Senast ändrad av brandemannen (2011-12-12 16:02:53)

Och inga fenoler antar jag. sad

Vad gillar ni förresten jästen som sådan, om man nu får anta att mina fenoler är en infektionssmak. Jag har ett rör till och vill verkligen göra min brown ale men har också planer för en Engelsk IPA med Fuggle och EKG i mängder. Kan det passa tro?Å

11 Senast ändrad av brandemannen (2011-12-13 21:41:04)

Idag provöppnade jag en flaska. Den var nu helt klar och bottensatsen verkade hålla ihop hårt. Den hade väldigt mycket kolsyra som gav en obehaglig känsla på sidan av tungan. Fenolerna var däremot väldigt mycket mindre än vid flaskning. Jag börjar fundera på om jag helt enkelt kylde den för tidigt, jästen blev slö och fortsatte äta men bara långsamt och det var inte kallt nog för den att lägga sig helt. Nu i flaskan har den jäst ut sockret och somnat. Den har fortfarande en svag fenoliskt ton men jag tror inte den är uträknad.

Jag ska låta den stå ett par dagar till den öppna alla flaskor och kapsylera om så att jag får bort iaf lite kolsyra.
Jag återkommer säkert...

12 Senast ändrad av brandemannen (2011-12-15 20:12:35)

Idag öppnades ännu en flaska. Fontän av skum och fenoler. Infektion alltså. Men... Öppnade nästa rör jäst för förkultur inför morgondagens bryggning och precis samma fenoliksa doft sprider sig. Det här kan inte stämma. Ber om hjälp att utforska saken. VG se nästa tråd om samma jäst.