Hur ser den optimala falskbotten ut?

Jag sitter och ritar lite på ett nytt bryggverk modell lite större (50-100 liter) och tänkte då köra med en plan falskbotten i en rostfri kastrull eller liknande. Men hur ska den optimala falskbotten se ut, tänkte det kan vara bra att veta så man vet vad man iaf ska satsa på?

Ska den ha massor med hål, hur många hål och hur stora? Eller är det bättre med slitsar? Hur många och hur breda? Eller kan en annan utformning vara bättre?

Hur stor ska avståndet vara till den riktiga botten? Vad ska man tänka på?

Hur ser den optimala avtappningen ut?

Sv: Hur ser den optimala falskbotten ut?

Nu har jag inget svar att ge dig direkt men om du har tillgång till Palmers How to Brew så har jag för mig att han har ett rätt ingående kapitel i den boken ang. falskbottnar, slitsutforming etc. Kolla där om du har möjlighet.
Mvh
Love

Kör med en hålplåt som falskbotten med hål 2,5mm diameter med avstånd 3mm hål-hål. Fungerar bra, maltkorn fastnar väldigt sällan. Att ha runda hål kan annars göra att maltkornen fastnar "stående" i dessa. Fördelen med hålplåt är genomströmsytan vs lösning med slitsar. Antar att hålplåt också är lättare att få tag på (kolla med lokala skrotfirmor). Använder distanser som gör att den precis kommer ovanför avtappningen i botten. Vill ha så lite döutrymme som möjligt i botten.

Slitsar har mycket mindre tendens att sätta igen. Det verkar alltid finnas något gryn som passar exakt till varje hål för att täppa igen, men slitsar kan inte "korkas" täta på samma sätt av maltkrosset. Verkar som de flesta bryggerier kör enligt den devisen också.

/Calle

jag ska läsa i Mr Palmers bok och se vad han har att säga.

Men misstänker också att det är bättre med slitsar, eftersom det är så de stora bryggverken hos bryggerierna oftast ser ut. Frågan är bara hur breda slitsarna är, och om man vill göra något liknande var man kan få hjälp med att få dessa slitsar gjorda.

Kan mäta slitsarna på bryggverket (Kaspar Schulz) på måndag.
Dom är inte breda, ca 1mm styck och sitter med ungf 3-4mm mellanrum knappt.

Hittade ingen bild här hemma på vårt men här än en på Cantillons

http://www.humle.se/punbb/images/upload/falskb.jpg

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

ja gör det, vore riktigt snällt. Jag mätte hur bred en slits blir om jag kör med vinkelslipen, då blir det med en brädd på 1,6mm. Vore ju perfekt att kunna göra med den. Vet inte, kanske finns smalare kapskivor, så man kommer ner mot 1 mm

Det skall bli kul att se lite bilder och kanske en liten skiss hur du har tänkt. jag går åxå i fundering att bygga ett så man kan köra en sats på ca 40 liter färdig vört.

octavianus skrev:

ja gör det, vore riktigt snällt. Jag mätte hur bred en slits blir om jag kör med vinkelslipen, då blir det med en brädd på 1,6mm. Vore ju perfekt att kunna göra med den. Vet inte, kanske finns smalare kapskivor, så man kommer ner mot 1 mm

Jag vet att dremel och liknande produkter har tunna kapskivor.
Kör sj med humles slitsade falskbotten (Woodpecker) och tycker den gör ett bra jobb

http://plasterbryggeriet.wordpress.com/

dremel var ju ett bra förslag, även om jag kan tänka mig att det tar lite mer tid med en sådan. Men å andra sidan, göra den manuellt med en nagelfil antar jag tar längre tid.

Hur breda slitsar har woodpeckern? Har du lust att mäta med ett bladmått kanske?

Det kommer nog bilder eller dylikt så småningom, först ska det utredas många frågetecken, målet är att bryggverket ska vara klart till vårsolsbryggningen.

Oj oj. Att använda dremel skivor kommer ta låång tid. Måste köpa dom i hundra pack. Finns kapskivor som är ca en mm. Men bättre då med laser. Googla och se om du hittar nån i närheten som laserskär

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Perforerad plåt är en standardprodukt, frågan är bara var vanliga dödliga får köpa den. Se här till exempel: http://www.rmig.com/files/RMIG/PDF/UK/R … 9print.pdf

Svensk leverantör - jag fick länken för ett bra tag sedan av en annan hembryggare som efter vad jag minns hade lyckats handla därifrån.

http://www.sintab.se/

det gäller ju inte bara hitta någon som gör det osv, det måste ju vara till en rimlig kostnad också. Men såg i PDFen ratatosk la in att de gjorde falskbottnar till bryggerier. Den som de visade på bilden var 1,75 mm * 20,0 mm. Intressant.

Thomas Fransson du har inte mätt storleken på slitsarna på ditt bryggverk? Kunde vara intressant att jämföra.

Idag ska jag komma ihåg att plåta

www.bryggradio.com

Nu så, hittade ingen tumstock men väl en snusdosa och en stiftpenna med 0,7 stift wink
Hoppas det kan vara till ngn hjälp

http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSC_0473.jpg

http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSC_0477.jpg

http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSC_0479.jpg

www.bryggradio.com

okej, tack. Hur lång är en snusdosa då, för en som är sund och inte snusar? Slitsarna ser ju ut att vara ca lika långa som diametern på dosan. Stiftet, går det ner i slitsarna, vad skulle du uppskatta bredden på slitsarna är med utgångspunkt från stiftet?

Hej!

En enkel reflexion från en maskinkonstruktör:
Slitsarnas längd bestäms troligen mer av hållfasthets och tillverkningshänsyn.
T.ex uppehållet mellan slitsgrupperna kanske används som upplag för ett stöd på plåtens undersida.
Laserskärningen vill nog ha så få start och stopp som möjligt för att spara dyrbar maskintid osv.
Om ovanstående är relevant i bryggkonstruktion vet jag inte men det kan nog stämma i det allmänna fallet.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

19 Senast ändrad av scaryeyes (2011-12-25 01:51:31)

Finns ett företag i ljungby som laserskär
,
Om det skulle finnas/ förekomma lite blad från humle/ skal från korn, har det då någon betydelse på märsken?
I mitt fall har det mycket stor betydelse då det sätter igen kylaren. Men det är ju mitt problem och inte ert.....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house