1 Senast ändrad av Dompan (2011-12-05 22:12:53)

Koncentrerad bär/fruktsaft för primning + bär/fruktsmak?

Tjoho!

Fick en tokig idé: -om man vill ha en lite bär- eller fruktton på sitt öl, skulle det inte gå att tillsätta koncentrerad saft och att sockret i denna ersätter primingsockret? Dvs man tillsätter detta vid flaskning. Tänkte att det skulle vara ett enkelt och smidigt sätt att smyga in lite spännande smaker och man kan testa fler olika smaker på en bryggning utan problem. Givetvis bör man ju utgå från hemkokad saft så det blir bra kvalité på smakerna som möjligt..

Vad tror ni?

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Koncentrerad bär/fruktsaft för primning + bär/fruktsmak?

I "köpesaft" är det förmodligen något ämne (natrium-bensonat) som ska förhindra att den jäser/möglar. Det kan nog hämma flaskjäsningen. Men annats låter det spännande.

www.brygg.se

Ja, precis.. saft utan konserveringsmedel får det bli.

4 Senast ändrad av megen (2012-01-01 12:52:56)

Dompan skrev:

Ja, precis.. saft utan konserveringsmedel får det bli.

Änglagård tror jag att det är, har ekologigisk saft utan konseverinngsmedel. Den har en viss förmåga att börja självjäsa efter nån vecka om man inte gjort slut på koncentratet. Koncentratet borde vara pastöriserat så det är nog inga organismer från flaskan som fått det att jäsa utan det måste nog vara mina köksbaselusker.
Så jag tror inte att du behöver göra nånting med koncentratet innnan du tillsätter det om flaskan är oöppnad. Men det skadar ju inte heller att värma på det.

Vad ska du göra? Lite svartvinbär i en wit kanske?

Tack för tipset om Änglagård. Ska kolla upp dem. Tänkte mig en american wheat med fläder! smile

Gick förbi grannfruns stora fläderbuske och då hoppade det till i hjärnan....
- IPA med flädertouch och lite vetemalt ca 10 %.

Såg då denna tråd och tänkte att detta måste vara smidigt eftersom man kan pastörisera saften in flaskan innan man primar.

Frågan är hur man ska räkna ut rätt mängd för att motsvara 7 gr socker per liter.
Det borde väl bara vara att kolla hur mycket socker det är per 100 gram och sedan räkna ut hur mycket man ska ta.
Eller vad tror ni?
Kanske har nån testat och kan meddela resultatet?

/ Micke

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Det är mycket socker i flädersaft. Gjorde en batch igår (saft alltså) och i mitt recept är det ungefär ett kg socker (och 15 blommor) per liter saft. Citronsyra är det en del med - det kan inte hämma något?

Egentligen tror jag det vore enklare att koka några blommor med primningssockret och sila av blommorna. Fläder ger mycket smak.

Tack för förslaget.
Ska tigga till mig några blommor. (typ en kasse eller nåt).

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna