Deadspace i lakkärl

Jag håller på att sätta ihop ett nytt lakkärl mha två jäshinkar. Det kommer att bli cirka 3 liter tomrum under falskbotten. Är det för mycket?

Sv: Deadspace i lakkärl

I ett kärl på 5L hade det nog varit i överkant wink

Alla har förluster här och var och det vanliga är att man räknar in dessa i bryggvolymen så man hamnar på rätt volym i slutändan.
När det gäller din hink i hink så kan du ju även överväga att lyfta ur den inre hinken och sedan ta vara på de sista litrarna.

Fyll upp falskbottnen först med varmvatten och mäska sedan som vanligt.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Tack för svar (även i humlefrågan).

Jag skall köra 20 litersbatcher. Skall montera ett hävertrör som går ner till botten så det är inte frågan om någon vätskeförlust. Det känns spontant som att volymen under lakbädden är utan betydelse men jag ville kolla så att jag inte har missat nått innan jag fortsätter. I Beersmith kan man ju fylla i "deadspace"-volymen för lak-/mäskkärlet så jag antar att mäskvattenvolymen ökar i motsvarande grad för att kompensera det tomma utrymmet.

Själva utrymmet under falskbotten är nog ganska oproblematiskt, enzymerna jobbar både över och under falskbotten. Avståndet mellan botten och tappkranens utlopp är kanske en större huvudvärk i så fall.

Think globally. Drink locally.

Det enda problemet med ett stort utrymme mellan hinkarna är nog att du kan behöva recirkulera mer innan vörten blir blank. Om du får problem med att temperaturen sjunker på grund av recirkulerandet kan du värma vörten lite i mikron innan du häller tillbaka den i lakkärlet.

Håller som bäst på att brygga 20l lager nu. Laborerar samtidigt lite med BeerSmith. I BeerSmith verkar deadspace vara lika med den volym som du inte får ut ur mäsk-/lakkärlet. När jag ändrar deadspace-volymen så ändras lakvattenvolymen i motsvarande grad. Mäskvattenvolymen är konstant. Mitt problem är inte att få ut sista droppen, det är att få rätt mängd vatten i mäskbädden. Så jag antar att jag borde lägga till 3 liter vatten till BeerSmiths beräknade mäskvattenvolym.

Thomas Fransson skrev:

Fyll upp falskbottnen först med varmvatten och mäska sedan som vanligt.