Vad göra nu?
Jag brukar kolsyresätta min öl med hjälp av sodastreampatroner samt humles trapetskoppling samt billigaste regulator.
Idag skulle jag kolsyresätta julölen och som vanlig satte jag regulatorn på 3 bar samt började att rulla fatet fram och tillbaka för att få i kolsyran. Helt plötsligt löser övertrycksskydet på fatet och jag ser att regulatorn är helt frostig.
Kopplar snabbt bort gasledningen från fatet. Tryck mätaren står fortfarande på 3 bar. Efter några sekunder löser även övertrycksskydet på regulatorn. Placerar då flaskan plus regulator längst bort i trädgården samt slänger mig i skydd.
Efter en halvtimme vågar jag mig fram och regulator visar nu 6 bar och frosten är borta, jag vågar nu skruva ner regulatorn i min läget. Då jag redan kopplat bort kopplingen från fatet visar tryckmätaren dock fortfarande 6 bar.
Skall tillägas att regulatorn höll 5 grader när jag började trycksätta fatet. Flaskan var dock ny och höll 20 grader.
Vad skall jag göra nu?
Koppla in gasledningen på ett tomt fat och se om trycket sjunker? Om det sjunker fortsätta trycksätta som vanligt och hopas på att det var en ispropp som släpte trycket rätt igenom regulatorn.
Gräva en stor grop och slänga ner flaska + regulator för att skaffa mig en ny utrystning ?
Koppla loss flaskan från trapezkopplingen samt köpa ny packning samt regulator?
Flaskan låg ner när jag trycksatte kan detta ha påverkat?
Har någon varit med om något liknande?