Färdigdrucket för den här gången

...eller rättare sagt en fråga till er med fat.

Hur gör man egentligen när man är klar med dricksessionen utan att fatet är tomt? Kopplar man alltid bort kolsyran då? Lägger man in mer gas innan man nattar ölet? Rengör man något?

http://bistron.tumblr.com/

Sv: Färdigdrucket för den här gången

Om kolsyran i ölen är med behag så kan du koppla bort det. Behöver inte direkt göra nått förutom att diska glasen till nästa runda!

En liten sprejflaska med (väl utspädd) starsan eller liknande är käckt att ha till hands och spraya ölkopplingen med när man kopplar loss. Men nödvändigt är det ju inte. Om du är nöjd med kolsyrningen behöver den inte sitta kvar.

Think globally. Drink locally.

Som peps säger så sprayar jag åxå med starsan. Fast när jag kopplar på kopplingarna i stället för tvärt om. He he. Dra i lite koldioxid innan du kopplar av. Det har nog avgått lite under sessionen. Kranen och slangar kan behöva en sköljning.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

peps skrev:

En liten sprejflaska med (väl utspädd) starsan eller liknande är käckt att ha till hands och spraya ölkopplingen med när man kopplar loss. Men nödvändigt är det ju inte. Om du är nöjd med kolsyrningen behöver den inte sitta kvar.

Väl utspädd?  Låter här som om du menar att man ska späda ut det lite extra. Men det kan du ju inte mena.

Hej!

Bidrar med mina 30lit fat erfarenheter:
Skilj mellan kolsyrningstryck och serveringstryck.
Min Definition: Kolsyrningstryckets värde hämtas ofta ur en tabell
och varierar approx. från 1-upp till 3 bar beroende på främst tempen.
Serveringstrycket är däremot ofta lägre, mycket lägre enl min erfarenhet.
Approx. 0,2-0,8 bar beroende på temp och slanglängd, diameter, mm.

Så i min föreställningsvärd finns det flera vägar att gå
beroende på vad man vill åstadkomma.

1 Lätta ut kolsyrningstrycket före servering, öppna ölkranen
och vrid på serveringstryck från regulator och gasflaska,
justera trycket tills lagom öl-flöde fås vid kranen.
Funkar bra vid större sessioner med många tappningar.
Inget intrimmnings behov map slang och temp mm.
Blev det öl över så upp med kolsyrningstrycket igen när festen är slut.
Diskning? Ja troligen efter festen.

2 Hitta din egen balans mellan öltemp, fatets kolsyrningstryck,
sytrådens längd mm.
Funkar även vid styckevisa Pints kanske tom. Halvpints.
Diskning? Ja troligen efter regelbundet uppgjort schema.

3 Quick and dirtyvarianten. Behåll kolsyrningstrycket i fatet.
Sätt kobra-tappen så nära fatkopplingen du kan
tappa upp i ett enlitersmått och låt det skumma så mycket det vill.
Ställ måttet i kylen och vänta tills skummet lagt sig.
Diskning? Ja troligen efter eget gott omdöme.

Ovanst. baserat på egen inläsning och empirisk erfarenhet.
Det finns som bekant många sätt att flå en iller ;-))

Fat-boy Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

megen skrev:

Väl utspädd?  Låter här som om du menar att man ska späda ut det lite extra. Men det kan du ju inte mena.

Nä, utspädd som vanligt. Ville bara betona det.

Think globally. Drink locally.

En vanlig dag då det bara blir 1-2 glas så gör jag inget annat en bara dricka och njuta.

Jag brukar koppla loss min kolsyra efter jag nått önskad nivå på ölet. Vid servering kanske kanske jag ändrar till ett annat serverings tryck ifall det är behov.
Efter en större session fyller jag på med kolsyra igen till rätt tryck då det har fallit.
Kranar,kopplingar och slangar brukar jag rengöra direkt när fatet tar slut.

Som peps nämde, så sprejer även jag alltid starsan på ölkopplingen ifall jag kopplar loss den.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

På tal om slangar, har ni nåt bra tips på rengöring av dessa? Kanske framförallt sytråden är lite pillig att få fingrarna i.

www.brygg.se

Hej!

Så här gjorde jag med sytrådens spolning:
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php … 283#p34283
Obs kommentaren btr. antalet ingående delar.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Sytradspolaredelar.jpg
http://www.humle.se/punbb/images/upload/Sytradspolare.jpg

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

får se vad jag har i lådan. men något sådant vore fint!

www.brygg.se

Passa på att tvätta alla slangar och kranar vid fattvätt då det finns starsan (pbw eller liknande) och koldioxid i fatet.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jag byggde mig denna variant.
Oftast sköljer jag bara med Star San men funkar även med PBW.
För grovrengöring först PBW sedan vatten och sist Star San.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/P1010413.JPG

Jag kör numera med en extremt enkel variant: gummipropp med hål och en stump hård ölslang, som kan kopplas till samma John Guest-reducering som används för sytråden vid tappning. Jag trycker helt enkelt in gummiproppen i vattenkranen och spolar på.

För desinficering har jag en liknande tryckflaska som Jeffery ovan. Munstycket på den kan tryckas in i gummiproppen så det tätar någorlunda.

Jag är lat... Så jag gör såhär:

Jag ser till att ölen blir kolsyrad så som jag vill ha det, låter sedan kolsyran sitta påkopplad konstant för att hålla det trycket, slangar m.m. till tappkranarna kapar jag av i en sådan längd att dom leverar ölen i lagom takt med lagom skum, skillnader i övrigt kan man justera med munstycken på kranarna och/eller höjd på glaset.

Mina fat står alltid i ett kylskåp och har sodastream-tuber påkopplade med regulator, låter dom i princip alltid vara på, justerar någon gång ibland kanske...

När en öl är slut brukar jag ändå vilja göra rent fatet, då passar jag på att trycka PBW genom alla ledningar och sköljer med star-san eller annat.

Jag inbillar mig att infektionsrisken är större när man kopplar av och på kranarna hela tiden, och har jag använt slangarna så dom levt länge alternativt haft många olika öler inkopplade så slänger jag dom, för så dyrt är det faktiskt inte med några meter slang/år. (Humlegården ska överleva dom också! wink )

Jag har haft öler påkopplade i över 1,5 år utan att få infektion eller syre-skadat öl (dom har åldrats med värdighet och blivit bättre och bättre, Imp Stout...), har man konstant kolsyretryck tror jag att det är svårt för elakheter att leta sig ner så länge man haft en lagom balans mellan ren paranoia och bacillskräck när man gjorde rent fatet innan ölen åkte på.

Ölbryggning får det gärna vara lite plock med, med njutandet av den ska vara smidigt! Så tycker jag i alla  fall smile